Oświadczenia


Minister Infrastruktury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Wojciecha Saługi, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 2004.11.23

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Wielce Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Wojciecha Saługi, przekazane przy piśmie z dnia 22 października 2004 r., znak: BPS/DSK-043-429-04, w sprawie interpretacji przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.) uprzejmie udzielam wyjaśnień w zakresie poruszonych zagadnień.

Treść art. 189 ustawy o gospodarce nieruchomościami wskazuje, iż zarządzanie nieruchomościami należącymi do zasobów, o których mowa w art. 20, może być powierzone podmiotom tworzonym w tym celu przez Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli zarządzanie będzie wykonywane przez licencjonowanych zarządców nieruchomości. Intencją nowelizacji tego przepisu, dokonanej ustawą z dnia 28 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2004 r. Nr 141, poz. 1492 i Nr 240, poz. 2408), było zobligowanie podmiotów, które zarządzają nieruchomościami publicznymi i które zostały w tym celu utworzone przez Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, do wykonywania czynności zarządzania przy pomocy licencjonowanych zarządców. Kwestie związane z trybem, w jakim ma się odbywać powierzenie zarządzania, nie były przedmiotem rozstrzygnięć ustawodawcy dokonującego nowelizacji omawianego przepisu. Regulacje bowiem związane z zawieraniem umów na wykonanie usług (a umowy o zarządzanie są traktowane jako umowy zlecenia usług) przez podmioty należące do sektora finansów publicznych zawierają przepisy ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.). Wykreślenie zapisów ust. 2 z treści art. 189 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w którym odwoływano się do przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 1998 r. Nr 119, poz. 773, z 1999 r. Nr 45, poz. 437 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) było spowodowane tym, że równoległe trwały prace nad nową ustawą regulującą zasady i tryb udzielania zamówień publicznych, która to ustawa została ogłoszona 9 lutego 2004 r. i weszła w życie 2 marca 2004 r., czyli już po dacie uchwalenia nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz przed jej wejściem w życie. Natomiast skierowanie ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw przez Prezydenta RP do Trybunału Konstytucyjnego przyczyniło się do opóźnienia wejścia w życie jej przepisów dotyczących między innymi zarządzania nieruchomościami. W konsekwencji spowodowało to niezamierzone skutki w postaci trudnych do rozstrzygnięcia wątpliwości w interpretowaniu niektórych przepisów o gospodarce nieruchomościami w zestawieniu z przepisami innych ustaw.

W chwili obecnej, z uwagi na liczne zapytania dotyczące zakresu i możliwości stosowania przepisów o zamówieniach publicznych w przypadku powierzenia zarządzania nieruchomości na podstawie art. 189 ustawy o gospodarce nieruchomościami, przepis ten jest przedmiotem szczegółowych analiz na tle innych przepisów tej ustawy. W szczególności treść art. 189 analizowana jest w kontekście nowego brzmienia art. 23 ust. 2, art. 25 ust. 3 oraz art. 190, a także w zestawieniu z przepisami innych ustaw, które zostały uchwalone w czasie gdy nowela ustawy o gospodarce nieruchomościami znajdowała się w Trybunale Konstytucyjnym.

Wobec powyższego wydaje się, że ostateczne rozstrzygnięcie wątpliwości przedstawionej w oświadczeniu pana Senatora zależy od stanowiska organów, do których kompetencji należą przepisy dotyczące zasad i zakresu stosowania zamówień publicznych. Jednakże należy zauważyć, że przyjęcie stanowiska o obowiązku stosowania trybu zamówień publicznych do powierzania zarządzania nieruchomości publicznych powodowałoby, że bezprzedmiotowe będzie powoływanie przez właścicieli nieruchomości publicznych podmiotów, których statutowym celem jest zarządzanie tymi nieruchomościami.

Z upoważnienia

MINISTRA INFRSTRUKTURY

Andrzej Bratkowski

Podsekretarz Stanu


Oświadczenia