Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senator Janiny Sagatowskiej, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki i Pracy:

Warszawa, dnia 04.01.2005 r.

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z upoważnieniem mnie przez Prezesa Rady Ministrów do udzielenia odpowiedzi, na Oświadczenie złożone przez senator Janinę Sagatowską na 73 posiedzeniu Senatu w dniu 3 grudnia 2004 r. (nadesłanym przy piśmie z dnia 14 grudnia 2004 r., znak DPS-4404-199(2)/04, pragnę przedstawić poniższe wyjaśnienia.

W odpowiedzi na kwestie dotyczące potrzeby promowania i większego wsparcia finansowego regionów najsłabiej rozwiniętych, w tym województwa podkarpackiego pragnę wyjaśnić, że Rada Ministrów akceptując w grudniu 2000 r. Narodową Strategię Rozwoju Regionalnego 2001-2006, przyjęła wsparcie obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją jako jedne z priorytetów polityki rozwoju regionalnego do roku 2006. Priorytet ten odnosi się w szczególności do obszarów Polski wschodniej i południowo-wschodniej.

Odnosząc się do zastrzeżeń związanych z podziałem środków w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 (ZPORR), pragnę wyjaśnić, iż podstawowe zasady podziału środków finansowych na województwa w ramach polityki rozwoju regionalnego państwa w latach 2001-2006 zostały określone we wspomnianej wyżej Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2001-2006. Zgodnie z zapisami tego dokumentu wielkość alokacji przeznaczonej na realizację polityki regionalnej państwa w poszczególnych województwach obliczana jest w odniesieniu do liczby mieszkańców na podstawie dwóch podstawowych wskaźników:

• poziomu PKB na mieszkańca - ze wskazaniem preferencji dla obszarów, w których poziom PKB na mieszkańca nie przekracza 80% średniej krajowej,

• stopy bezrobocia - ze wskazaniem preferencji dla obszarów, w których stopa bezrobocia z ostatnich trzech lat przekracza 150% średniej krajowej.

W toku prac nad ZPORR, w celu wypracowania optymalnego sposobu podziału środków fundusz strukturalnych, zostały zaproponowane regionom różne warianty podziału środków pomiędzy województwa na lata 2004-2006.Ostatecznie, uwzględniając uwagi i sugestie zgłaszane przez Urzędy Marszałkowskie oraz Wojewódzkie, przygotowano następujące kryteria podziału:

• 80% środków podzielone pomiędzy wszystkie województwa proporcjonalnie do liczby mieszkańców,

• 10% środków podzielone proporcjonalnie do liczby mieszkańców w województwach, w których średni poziom produktu krajowego brutto (PKB) na mieszkańca z trzech lat (tj. 1997,1998,1999) był niższy od 80% średniego poziomu PKB na mieszkańca w kraju,

• 10% środków podzielone proporcjonalnie do liczby mieszkańców na obszarach, w których średnia stopa bezrobocia z trzech ostatnich lat (tj. 1999, 2000, 2001) przekraczała 150% średniej krajowej stopy bezrobocia.

Opisana metoda podziału środków na województwa umożliwia zwiększenie interwencji na obszarach mniej zamożnych, które mają największe trudności społeczno-gospodarcze. Przyjęty algorytm podziału środków finansowych na województwa powoduje, że w przeliczeniu na mieszkańca województwo podkarpackie otrzymuje znacznie powyżej średniej krajowej (128%) średniego poziomu w kraju). Przyjęty podział pozwala, więc, pod warunkiem osiągnięcia odpowiedniej zdolności administracyjnej oraz dobrego przygotowania technicznego projektów, na znaczne zwiększenie zaangażowania środków publicznych w realizację projektów rozwojowych w najbiedniejszych województwach. Należy jednak zaznaczyć, że podział środków z funduszy strukturalnych na województwa prezentowany w ZPORR ma wyłącznie indykatywny charakter, a ich wykorzystanie wymaga od adresatów spełnienia szeregu warunków, składających się na zdolność do efektywnej absorpcji. Potrzebna jest zatem silna mobilizacja w województwie dla przygotowania jak największej liczby dobrych projektów, które mogą konkurować o środki z funduszy strukturalnych.

Pragnę poinformować, że obecnie trwają prace nad nową perspektywą finansową Unii Europejskiej oraz Narodowym Planem Rozwoju na lata 2007-2013. Zgodnie z planem prac UE decyzja w sprawie ostatecznego kształtu polityki strukturalnej po roku 2007, która będzie między innymi dotyczyła tego, jakie regiony zostaną objęte wsparciem w ramach celu 1, ma zapaść w połowie 2005 r. Z tego powodu nie można na tym etapie prac stwierdzić, jaki będzie algorytm podziału środków w okresie planistycznym 2007-2013 oraz, uszczegóławiając, jaka część środków przeznaczonych na rozwój regionalny będzie podzielona wg poziomu wskaźnika PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

Mam nadzieję, że zaprezentowane informacje w pełni wyjaśniają zastrzeżenia i pytania zgłaszane przez Panią Senator Janinę Sagatowską

Z poważaniem

MINISTER GOSPODARKI I PRACY

w zastępstwie

Jacek Piechota

SEKRETARZ STANU


Oświadczenie