Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Janiny Sagatowskiej, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76), przekazał Minister Skarbu Państwa:
Warszawa, dnia 04.01.2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Szanowny Panie Marszałku,
W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senator Janinę Sagatowską na 73 posiedzeniu Senatu w dniu 3 grudnia 2004 r. poniżej przedstawiam wyjaśnienie w kwestiach poruszonych w przedmiotowym oświadczeniu.
Główne kierunki przekształceń własnościowych podmiotów polskiego sektora elektroenergetycznego wynikają z przyjętego w dniu 28.01.2003 r. przez Radę Ministrów "Programu realizacji polityki właścicielskiej Ministra Skarbu Państwa w odniesieniu do sektora elektroenergetycznego".
Minister Skarbu Państwa, uruchamiając procesy konsolidacji podmiotów sektora elektroenergetycznego, kierował się przede wszystkim przyszłym interesem konsolidowanych spółek, mając na względzie takie istotne zjawiska jak:
akcesja Polski do struktur Unii Europejskiej,
stopniowa liberalizacja rynku energii elektrycznej.
Oba zjawiska - pozytywnie odbierane przez klientów spółek energetycznych - dla samych firm sektora oznaczają ogromne wyzwania. Wiążą się bowiem z koniecznością stawienia czoła międzynarodowej (głównie zachodniej) konkurencji, reprezentowanej przez wielkie, zintegrowane pionowo koncerny. O ile samo wejście Polski do Unii Europejskiej nie zmieniło wiele w działalności polskich firm energetycznych, o tyle nieubłaganie zbliżający się termin 100%-owego otwarcia rynku energii elektrycznej (1 stycznia 2006 roku) wystawi je na ciężką próbę. Próba ta dotyczy zarówno spółek dystrybucyjnych (zakładów energetycznych) mających bezpośredni kontakt z większością odbiorców energii, jak i wytwórców.
Jako cel strategiczny realizowanych zmian strukturalnych, określono osiągnięcie stabilnego poziomu cen energii elektrycznej, korzystnych dla gospodarki krajowej i konkurencyjnych dla cen energii wytwarzanej za granicą oraz dążenie do uzyskania zwrotu kapitału zainwestowanego w sektor elektroenergetyczny.
Zasadniczym wyzwaniem w procesach przekształceń polskiej elektroenergetyki jest dostosowanie jej do wymagań gospodarki rynkowej i sprostanie międzynarodowej konkurencji.
Konsolidacja jest procesem złożonym pod względem prawnym, organizacyjnym, ekonomicznym socjologicznym. jest jednak procesem koniecznym dla zbudowania przedsiębiorstw energetycznych, które będą zdolne do funkcjonowania na konkurencyjnym europejskim rynku energii elektrycznej co jest bardzo istotne zwłaszcza w aspekcie członkostwa Polski w Unii Europejskiej.
W wyniku konsolidacji powstaną podmioty większe, w których można wykorzystać efekt synergii i skali, które będą porównywalne z podmiotami funkcjonującymi w Unii Europejskiej. Efekt synergii powinien spowodować obniżkę kosztów funkcjonowania, co przeniesie się na cenę energii i konkurencyjność sektora, a tym samym przyczyni się do poprawy sytuacji gospodarczej kraju.
W przypadku konsolidowanej Grupy L-6, w skład której - zgodnie z w/w "Programem" - wchodzi Rzeszowski Zakład Energetyczny S.A., przyjęty został tryb konsolidacji poprzez strukturę holdingową, tj. utworzenie nowej spółki i wniesienie do niej akcji należących do Skarbu Państwa. Jest to formuła identyczna jak w przypadku Grupy BOT - poprzez zawiązanie przez poszczególne zakłady energetyczne spółki celowej pod nazwą Wschodnia Grupa Energetyczna S.A., której akcje będą przekazane w formie darowizny Skarbowi Państwa. W następnym etapie nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego spółki WGE S.A., który zostanie pokryty poprzez wniesienie przez Skarb Państwa większościowych pakietów akcji poszczególnych zakładów energetycznych.
Walne zgromadzenia wszystkich spółek Grupy L-6 wyraziły zgodę na zawiązanie przez te Spółki "Wschodniej Grupy Energetycznej" S.A. z siedzibą w Lublinie. W tym celu został uzgodniony z MSP projekt aktu zawiązania w/w Spółki. Prowadzone są również uzgodnienia pracodawców ze stroną społeczną dotyczące gwarancji pracowniczych.
Jest to jedyna Grupa w podsektorze dystrybucji dla której został przyjęty taki tryb konsolidacji. Podstawą podjęcia decyzji o powołaniu struktury holdingowej było zdecydowane stanowisko strony społecznej w/w spółek, która jako warunek akceptacji dla procesu konsolidacji postawiła zachowanie osobowości prawnej poszczególnych zakładów.
Trudno zgodzić się z tezą, że lokalizacja siedziby Wschodniej Grupy Energetycznej S.A. w Lublinie spowoduje osłabienie dotychczasowych więzi gospodarczych i regionalnych Rzeszowskiego Zakładu Energetycznego S.A., gdyż Zakład ten zachowując osobowość prawną nadal będzie pełnoprawnym podmiotem stosunków gospodarczych.
Przekazując powyższe wyjaśnienia, uprzejmie informuję Pana Marszałka, że zmiana siedziby Wschodniej Grupy Energetycznej S.A. przy obecnym stanie zaawansowania prac konsolidacyjnych nie znajduje uzasadnienia.
Z poważaniem
MINISTER SKRBU PAŃSTWA
z up. PODSEKRETARZA STANU
Dariusz Marzec