Oświadczenie złożone
przez senator Janinę Sagatowską
Oświadczenie skierowane do szefa służby celnej Wiesława Czyżowicza
Szanowny Panie Ministrze!
Z uwagi na to, że w dalszym ciągu "wisi" nad Urzędem Celnym w Stalowej Woli groźba jego likwidacji, pragnę wyrazić w imieniu swoim, a głównie moich wyborców - przedsiębiorców, stanowczy protest przeciwko takim na szczęście jeszcze tylko zamierzeniom.
Podmioty gospodarcze, stowarzyszenia gospodarcze w sposób oczywisty doceniają znaczenie istnienia Urzędu Celnego w Stalowej Woli. Istnienie urzędu celnego podnosi atrakcyjność gospodarczą regionu, tak ważną szczególnie teraz, gdy wręcz muszą powstawać nowe podmioty gospodarcze, aby niejako przejąć pracowników, chociażby z restrukturyzującej się Huty Stalowa Wola.
Cały obszar działania urzędu obejmuje dawny Centralny Okręg Przemysłowy. Obecnie na terenie właściwości miejscowej urzędu znajdują się duże i dynamiczne ośrodki przemysłowe w Stalowej Woli, Tarnobrzegu i Mielcu. Na obszarze tym funkcjonują dwie prężne specjalne strefy ekonomiczne: Tarnobrzeska Specjalna Strefa Ekonomiczna "Euro-Park Wisłosan" obejmuje swym zasięgiem miasta Stalowa Wola, Tarnobrzeg i Nowa Dęba, a Mielecka Specjalna Strefa Ekonomiczna obejmuje swym zasięgiem miasto Mielec. W obu strefach prężnie działa wiele dużych firm, a z każdym dniem ich liczba wzrasta. Wiele z nich to firmy zajmujące czołowe miejsca w rankingu polskiego biznesu, a ich kontakty handlowe obejmują w znacznej mierze kraje spoza obszaru Unii Europejskiej.
Należy nadmienić również, że przez ten teren przebiega jedyna w Polsce kolej szerokotorowa, Linia Hutniczo-Siarkowa, łącząca bezpośrednio obszary przemysłowe Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego oraz dawnego Centralnego Okręgu Przemysłowego z siecią kolejową krajów WNP i dalej położonych krajów Azji. Na stacji kolejowej LHS w Woli Baranowskiej istnieje duży terminal przeładunkowy - wraz ze składem celnym i spedycją - który umożliwia bezpośredni transport towarów ze wschodu i na wschód kontynentu
. Zauważyć trzeba, że z możliwości bezpośredniego transportu towarów linią LHS korzysta już obecnie wiele firm krajowych, a coraz częściej także firmy z innych państw członkowskich Unii Europejskiej.Ponadto czynione są usilne zabiegi, by w niedalekiej przyszłości na tej linii kolejowej, w miejscowości Krzątki, stworzyć tak zwany suchy port przeładunkowy dla towarów masowych eksportowanych do krajów WNP i Azji i importowanych z nich. Powstanie takiego portu spowoduje z pewnością znaczny wzrost zainteresowan
ia dokonywaniem odpraw celnych i innych formalności urzędowych przez zarówno krajowe, jak i zagraniczne podmioty gospodarcze.Tak więc Urząd Celny w Stalowej Woli ma szansę stać się swoistym "oknem na wschód" dla krajów Unii Europejskiej. Likwidowanie zatem tak ważnego urzędu to skazywanie regionu na marginalizację.
Jestem przekonana, że po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw urząd celny będzie dalej istniał i spełniał swoją bardzo ważną misję.
Z poważaniem
Janina Sagatowska