Informację w związku z oświadczeniem senator Janiny Sagatowskiej, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36), przekazał Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej:
Warszawa, dnia 2003-04-25
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
Odpowiadając na wystąpienie Pana Marszałka z dnia 2003-04-8 znak DPS/DSK-043-146-03 zawierające oświadczenie senator Pani Janiny Sagatowskiej w sprawie przyznania województwu podkarpackiemu wyższych środków finansowych na pomoc społeczną uprzejmie informuję:
Na zadania pomocy społecznej mogą być przeznaczone środki finansowe w wysokości zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2003 rok - w budżetach województw oraz w rezerwach celowych.
Wojewodowie będąc dysponentami środków budżetowych, w ramach limitu wydatków przekazanego przez Ministra Finansów, samodzielnie decydują o podziale tego limitu na poszczególne działy budżetowe, a w ramach działów na zadania i jednostki samorządowe.
W ustawie budżetowej na 2003 rok uchwalonej przez Parlament Rzeczypospolitej Polskiej dla województwa podkarpackiego wydatki budżetowe na działalność domów pomocy społecznej wynoszą 68 757 tys. zł i są o 3,9% wyższe w stosunku do roku ubiegłego.
Na uzupełnienie niedoborów finansowych na zadania pomocy społecznej, w rezerwach celowych budżetu państwa na bieżący rok przeznaczono dodatkowe środki finansowe m.in. na domy pomocy społecznej - kwotę w wysokości 24 000 tys. zł.
W 2002 roku ze środków rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na uruchomienia nowych miejsc w domach pomocy społecznej i w ośrodkach wsparcia, dla województwa podkarpackiego przyznano dotację w wysokości 2 459,8 tys. zł z przeznaczeniem na oddanie do użytku 260 nowych
miejsc w domach pomocy społecznej i 110 nowych miejsc w ośrodkach wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.Wydatki w bieżącym roku i w latach następnych, z tytułu oddanych do użytku w 2002 r. nowych miejsc w domach pomocy społecznej i w ośrodkach wsparcia, obciążają budżety wojewodów.
Limity środków przyznanych wojewodom przez Ministerstwo Finansów na 2003 rok, niestety, nie uwzględniły wydatków związanych z uruchomieniami wspomnianych nowych miejsc. Pomimo usilnych starań ze strony wojewodów, dodatkowe środki na te zadania nie zostały przyznane. Z uwagi na powstałą trudną sytuację finansową, niektóre województwa dokonały przesunięć środków w ramach własnego budżetu, inne obniżyły dotację na 1 mieszkańca domu. Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki
Społecznej w wyniku podjętych starań uzyskało zgodę na rozszerzenie tytułu rezerwy celowej umożliwiając w ten sposób dofinansowanie oddanych w 2002 roku do użytku nowym miejsc w domach pomocy społecznej i w ośrodkach wsparcia ze środków rezerwy celowej zaplanowanej na bieżący rok.Na podstawie materiałów z województw oszacowano wydatki oddanych do użytku w 2002 roku nowych miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia na kwotę ponad 30 000 tys. zł tj. o ponad 6 000 tys. zł więcej niż środki zaplanowane w rezerwach celowych budżetu państwa na 2003 rok. Postanowiono więc, że około 7 000 tys. zł przeznaczone zostanie na nowe miejsca oddane do użytku w 2003 roku, a pozostała kwota rozdzielona zostanie proporcjonalnie do liczby uruchomionych miejsc w 200
2 w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia na te województwa, w których drastycznie obniżona została dotacja na 1 mieszkańca domu pomocy społecznej i uczestnika ośrodka wsparcia.Wniosek do Ministra Finansów o uruchomienie rezerwy celowej na domy pomocy społecznej i ośrodki wsparcia przesłany zostanie prawdopodobnie w kwietniu br. Wojewodowie poinformowani zostaną o wielkości środków przyznanych województwom na powyższe zadania, również województwo podkarpackie otrzyma dotację na dofinansowanie miejsc - oddanych do użytku w ubiegłym roku. Z uwagi na ograniczone możliwości, niestety, nie będzie to dotacja pokrywająca w pełni potrzeby województwa.
Odnośnie kwestii wielomiesięcznego oczekiwania na rozpatrzenie składanych wniosków o orzeczenie niepełnosprawności przez zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności, które od początku swej działalności napotykają na występujący niedobór środków finansowych przy ciągle rosnących zadaniach, Ministerstwo w kolejnych latach podejmowało działania zmierzające do zwiększenia środków budżetowych podczas opracowywania budżetów i w trakcie ich realizacji. W wyniku tych starań, w ustawie budżetowej na 2003 rok utworzona została rezerwa celowa w wysokości 7 300 tys. zł z przeznaczeniem dla powiatowych zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności.
Na podstawie decyzji Ministra Finansów z dnia 2003-02-26 uruchomiona została pierwsza część środków rezerwowych w wysokości 4 000 tys. zł; kwota ta zwiększyła wydatki powiatowych zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności w poszczególnych województwach.
Jak wynika z informacji nadesłanych przez Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Rzeszowie liczba nierozpatrzonych wniosków w powiatowych zespołach w województwie podkarpackim na koniec 2000 roku wynosiła 14416, z tego liczba wniosków wymagalna do rozpatrzenia w ustawowym terminie wynosiła 9000. Dla powiatowych zespołów w województwie podkarpackim zwiększono z rezerwy celowej wydatki o kwotę 323 tys. zł z przeznaczeniem na sfinansowanie zobowiązań powstałych w 2002 roku
oraz na częściowe sfinansowanie nierozpatrzonych w ustawowym terminie wniosków złożonych w 2002 roku.Pozostała w rezerwie celowej nierozdysponowana kwota w wysokości 3 300 tys. zł zostanie podzielona na pozostałe województwa w okresie późniejszym.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że Wojewoda Podkarpacki w budżecie na 2003 rok przeznaczył dla zespołów ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności - rozdział 85321 wydatki w wysokości 2 656 tys. zł tj. wyższe o 93 tys. zł w relacji do wydatków budżetowych 2002 roku 3,6% wzrostu). Na tle innych województw, zaplanowany poziom dotacji budżetowej w stosunku do 2002 roku dla powiatowych zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności w województwie podkarpackim jest niższy od średniego w kraju o 9,1 punktu procentowego. Oceniając wielkość dotacji budżetowej dla powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności założoną przez większość wojewodów na 2003 rok, generalnie jest ona zaniżona.
Biorąc jednak pod uwagę zaplanowane w ustawie budżetowej środki rezerwowe jak również możliwość dofinansowania, zgodnie ze zmienioną ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz.U Nr 97 poz. 776 z późniejszymi zmianami) zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności przez jednostki samorządu terytorialnego, sytuacja finansowa zespołów powiatowych w bieżącym roku winna być zdecydowanie lepsza niż w roku ubiegłym.
Ustosunkowując się do kwestii wsparcia finansowego zadań własnych powiatów tj. pomocy rzeczowej dla usamodzielnianych wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych wskazanym byłoby, aby zadanie to było finansowane ze środków własnych powiatu z uwagi na to, że pozostałe wydatki na utrzymanie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz na wypłaty świadczeń dla rodzin zastępczych są prawie w całości pokrywane ze środków budżetu państwa, chociaż są zadaniami własnymi powiatów.
Mimo to, uruchomione w roku bieżącym środki z przeznaczeniem dla województwa podkarpackiego na rodziny zastępcze - 1052,7 tys. zł oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze (z ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi) - 3 315 tys. zł powinny złagodzić występujące niedobory.
Z poważaniem
MINISTER
Up.
SEKRETARZ STANU
Jolanta Banach