Oświadczenie


Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Janiny Sagatowskiej, złożone na 34. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33):

Warszawa, 2003-03-11

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rze
czypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na przekazane przy piśmie z dnia 25 lutego 2003 r. znak: LP/043/60/03/V oświadczenie złożone przez Panią Senator Janinę Sagatowską podczas 34 posiedzenia Senatu przekazuję następujące wyjaśnienia:

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56, z późn. zm.) świadczenia przedemerytalne są wypłacane przez powiatowe urzędy pracy ze środków budżetu państwa w ramach dotacji dla Funduszu Pracy. Są one formą osłony socjalnej dla osób z długoletnim stażem pracy tracących zatrudnienie. Nie są jednak wcześniejszą emeryturą czy emeryturą "pomostową". Dlatego nie można porównywać sytuacji osób posiadających uprawnienia emerytalne z racji wieku i opłacania składek, z osobami pobierającymi świadczenie przedemerytalne, czyli osłonę socjalną. Podkreślić należy, że choć od świadczeń przedemerytalnych nie jest opłacana składka na ubezpieczenie społeczne, to jednak okres ich pobierania zaliczany jest do okresu, od którego zależą uprawnienia emerytalne jako okres "nieskładkowy", co nie ma miejsca w przypadku wcześniejszych emerytur.

Podstawowymi przesłankami ustanowienia świadczeń przedemerytalnych było wprowadzenie korzystniejszych osłon socjalnych dla osób z długoletnim stażem pracy tracących zatrudnienie. Mają one znaczne kłopoty z przekwalifikowaniem się oraz uzyskaniem nowego zatrudnienia. Ponadto osoby pobierające świadczenia przedemerytalne, jeśli nie podejmują zatrudnienia zwiększają szansę na uzyskanie zatrudnienia przez osoby bezrobotne, szczególnie absolwentów.

Z dniem 1 kwietnia 2002 r. zmieniło się brzmienie art. 37n regulującego możliwość łączenia pobierania świadczenia przedemerytalnego (zasiłku przedemerytalnego) z uzyskiwaniem innego dochodu. Obecne brzmienie tego art. jest następujące:

"Art. 37n.1. Prawo do świadczenia przedemerytalnego ustaje z dniem, w którym osoba uprawniona przestała spełniać warunki, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2, z zastrzeżeniem ust.

2. Prawo do świadczenia przedemerytalnego ulega zawieszeniu w przypadku:

1) podjęcia pozarolniczej działalności,

2) podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, jeżeli łączna kwota przychodów, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskanych w danym miesiącu z tytułu zatrudnienia i innej pracy zarobkowej oraz otrzymywanego świadczenia przedemerytalnego byłaby wyższa od kwoty 200% zasiłku, o którym mowa w art. 24 ust. 1,

3) osiągania przychodów z innych tytułów niż wymienione w pkt 1 i 2, z wyłączeniem przychodów uzyskiwanych z tytułu odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowych od osób fizycznych oraz uzyskiwania diet i innych należności pieniężnych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, jeżeli łączna kwota uzyskanych przychodów w danym miesiącu z tych tytułów oraz z tytułu świadczenia przedemerytalnego byłaby wyższa od kwoty 200% zasiłku, o którym mowa w art. 24 ust. 1.)"

A zatem, w świetle podanego wyżej przepisu osoba pełniąca np. funkcję radnego winna zawiesić pobieranie świadczenia, co nie oznacza uniemożliwienia wykonywania obowiązków radnego. Oczywiście dotyczy to wyłącznie sytuacji kiedy łączny dochód z tytułu pobieranego świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego oraz uzyskiwanej diety przekroczy dwukrotność zasiłku dla bezrobotnych (obecnie 996,40 zł brutto).

Wprowadzenie możliwości równoczesnego pobierania świadczenia przedemerytalnego i osiągania dochodów z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej bez nałożenia obecnie obowiązującego ograniczenia ich dochodów do wysokości 200% zasiłku dla bezrobotnych, oznaczałoby odejście od jednej z podstawowych przesłanek wprowadzenia tych świadczeń. Należy pamiętać, iż w przypadku przekroczenia poziomu podanego wyżej dochodu świadczenia tego nie jest się pozbawianym lecz ulega ono zawieszeniu.

Podkreślić także trzeba, iż osoby uprawnione do pobierania świadczenia przedemerytalnego są w korzystniejszej sytuacji od ogółu osób bezrobotnych, gdyż mogą one łączyć pobieranie świadczenia z uzyskiwaniem dochodów z tytułu pracy zarobkowej, o ile łączny dochód nie przekracza 200% zasiłku dla bezrobotnych (obecnie 996,40 zł brutto), natomiast osoby bezrobotne nie mogą w ogóle łączyć pobierania zasiłku dla bezrobotnych z jakimkolwiek dochodem z tytułu pracy zarobkowej.

Rozumiejąc aktualne dylematy osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne, które zdecydowały się np. kandydować w ubiegłorocznych wyborach samorządowych i uzyskały mandat pragnę podkreślić, że obecne przepisy obowiązują od 1 kwietnia br. i osoby te decydując się na kandydowanie musiały liczyć się z ewentualnością stanięcia przed tym problemem. Należy pamiętać, że dotyczy to wyłącznie tych osób, których łączny dochód przekroczy 200% zasiłku dla bezrobotnych.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że obecnie Ministerstwo nie rozważa możliwości wystąpienia z propozycję wprowadzenia zmian w aktualnym brzmieniu art. 37n ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Jerzy Hausner


Oświadczenie