Oświadczenie


Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatorów Wiesławy Sadowskiej i Zbigniewa Gołąbka, złożone na 21. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, 2002-09-24

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Panią Senator Wiesławę Sadowską oraz Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka na 21 posiedzeniu Senatu w dniu 18 lipca 2002 r. w sprawie podjęcia działań zmierzających do realizacji budowy infrastruktury drogowej z alternatywnych do budżetowych środków pieniężnych, przedstawiam następujące stanowisko w tej kwestii:

Projektowane zmiany przepisów w zakresie budowy i eksploatacji dróg krajowych przewidują alternatywne w stosunku do budżetowych sposoby finansowania realizacji inwestycji drogowych. Powyższe zmiany umożliwiają sprawniejszą niż do tej pory, realizację przedsięwzięć drogowych w systemie koncesyjnym.

Skierowany obecnie pod obrady Sejmu rządowy projekt ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych przewiduje, że budową i eksploatacją lub tylko eksploatacją zajmowałaby się jednoosobowa spółka Skarbu Państwa - Zarząd Dróg Krajowych S.A. Spółka rozpocznie swoją działalność, o ile zostanie przyjęta ww. ustawa. W takim przypadku spółka przejęłaby, w tym zakresie, kompetencje GDDKiA.

Projekt ustawy przewiduje jednocześnie możliwość realizacji inwestycji w zakresie budowy i eksploatacji lub wyłącznie eksploatacji dróg krajowych przez podmioty inne niż ZDK S.A. W takiej sytuacji, wymagane będzie jednak uzyskanie koncesji i zawarcie umowy koncesyjnej. Za wykonanie obowiązków określonych w umowie koncesyjnej, koncesjonariusz będzie otrzymywał od ZDK S.A. stosowne wynagrodzenie.

W związku z powyższym, do budowy dróg krajowych (bez eksploatacji) nie będzie wymagane posiadanie koncesji. W ramach swojej działalności, ZDK S.A. będzie uprawniony do zlecania - w drodze umowy - budowy drogi krajowej innemu podmiotowi (także nie posiadającemu koncesji). Do zawarcia tej umowy będą miały zastosowanie przepisy o zamówieniach publicznych. Umowa taka - zawierana w trybie prawa cywilnego z podmiotem wyłonionym w przetargu - mogłaby więc zawierać proponowane w przedmiotowym oświadczeniu warunki finansowania. W szczególności, mogłoby to dotyczyć budowy drogi ze środków wykonawcy (inwestora zastępczego) - wynagradzanego po zakończeniu budowy w oznaczonym terminie. Umowa mogłaby zawierać także określone formy zabezpieczenia wierzytelności. Jednak po wybudowaniu przez wykonawcę, droga krajowa musiałaby zostać przekazana do eksploatacji ZDK S.A. lub innemu podmiotowi posiadającemu koncesję.

Na rzecz ZDK S.A. będą mogły być udzielane przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia - zgodnie z przepisami o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne. W odniesieniu do inwestycji drogowych realizowanych przez koncesjonariuszy, wysokość i formy poręczeń lub gwarancji Skarbu Państwa na rzecz ZDK S.A. mają być określane w umowach koncesyjnych.

Z poważaniem

Marek Pol


Oświadczenie