Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatorów Wiesławy Sadowskiej i Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 21. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2002.10.18

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z dnia 23 lipca 2002 r. Nr RJ/043/263/02/V, przy którym zostały przesłane teksty dwóch wspólnych oświadczeń złożonych przez senatorów: Panią Wiesławę Sadowską i Pana Zbigniewa Gołąbka złożonych na 21. posiedzeniu Senatu w dniu 18 lipca 2002 r. oraz o nawiązaniu do pisma Ministra Finansów z dnia 7 sierpnia 2002 r. znak PP2-0606-699-2/BM6-8652/02/AKO, uprzejmie informuję:

W zakresie polityki celnej należy zauważyć, iż zawarta w wystąpieniu propozycja, aby przywożone towary były - w celu ich kontroli - umieszczane w składzie celnym jest sprzeczna z obowiązującym w Polsce prawem celnym, a zwłaszcza z przepisami art. 102 § 1 oraz art. 114 § 1 ustawy Kodeks celny (Dz.U. Nr 23, poz. 117 z późn. zm.). Przepisy ustawy nie przewidują obowiązku nadania towarom określonego przeznaczenia celnego, w tym przypadku obowiązku objęcia towarów wprowadzanych na polski obszar celny procedurą składu celnego. Objęcie towarów procedurą celną następuje na podstawie i według danych ze zgłoszenia celnego (art. 60 § 1).

Wobec powyższego, nie jest możliwe przyjęcie proponowanego w wystąpieniu trybu postępowania polegającego na wprowadzeniu obowiązku obejmowania skór i wyrobów ze skóry wprowadzanych na polski obszar celny procedurą składu celnego, a następnie, po przeprowadzeniu stosownych badań, procedurą dopuszczenia do obrotu.

Jednocześnie uprzejmie informuję, iż metodyka kontroli celnej polega na identyfikacji towaru na podstawie informacji zawartych w zgłoszeniu celnym i wymaganych przepisami prawa załącznikach oraz konfrontacji tych danych z rzeczywistością. Dodatkowym elementem wykorzystywanym w kontroli celnej są wskazania i wytyczne Ministerstwa Finansów, sygnały ze środowiska gospodarczego oraz informacje przekazywane przez inne służby. Skuteczność kontroli celnej zależy od tych informacji, poziomu wyszkolenia i wyposażenia w sprzęt do kontroli celnej funkcjonariuszy celnych.

Propozycja wymagania kontroli przez jednostki badawcze posiada następujące mankamenty:

Natomiast wskazane byłoby, aby Polska Izba Garbarzy, Przetwórców Skóry i Handlu oraz Polska Unia Gospodarcza nawiązała kontakty ze służbą celną poprzez:

W celu wyeliminowania nieprawidłowości w imporcie obuwia, rękawic ochronnych i skór, polegających na zaniżaniu wartości celnej tych towarów, należałoby rozważyć kwestię weryfikacji dokumentów np. faktur, świadectw pochodzenia itd. Jednocześnie należy liczyć się z tym, że jest to procedura długotrwała, gdyż najpierw trzeba zidentyfikować zgłoszenia celne, uzyskać je wraz z załącznikami z urzędów celnych i po przeanalizowaniu przesłać za granicę do sprawdzenia.

W zakresie wątpliwości podniesionych w wystąpieniu odnośnie klasyfikacji taryfowej uprzejmie wyjaśniam co następuje.

Taryfa celna, będąca załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Taryfy celnej, zawiera 9-cyfrową Polską Scaloną Nomenklaturę Handlu Zagranicznego (PCN), która oparta jest na 8-cyfrowej Scalonej Nomenklaturze (CN), stosowanej w krajach Unii Europejskiej. Scalona Nomenklatura stanowi rozwinięcie 6 - cyfrowego Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów (HS).

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej podlega pewnym warunkom określającym zasady, na których jest oparta oraz Ogólnym Regułom zapewniającym jednolitą interpretację. Oznacza to, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji lub podpozycji, z wyłączeniem wszystkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę. A zatem do każdego importowanego towaru przypisana jest odpowiednia propozycja w Taryfie celnej.

Zgodnie z brzmieniem pozycji 4101 w Taryfie celnej, pozycja ta obejmuje surowe skóry i skórki bydlęce (włączając bawole) lub zwierząt jednokopytnych (świeże lub solone, suszone, wapnowane, piklowane lub inaczej zakonserwowane, ale niepoddane garbowaniu, pergaminowaniu lub dalszemu wyprawieniu), nawet odwłoszone lub dwojone.

Natomiast pozycja 4102 Taryfy celnej obejmuje surowe skóry owcze lub jagnięce (świeże lub solone, suszone, wapnowane, piklowane lub inaczej zakonserwowane, ale niepoddane garbowaniu, pergaminowaniu lub dalszemu wyprawieniu), również dwojone lub z wełną oprócz wyłączonych zgodnie z uwagą 1 (c) do działu 41.

Do pozycji 4103 Taryfy celnej klasyfikowane są pozostałe surowe skóry i skórki (świeże lub solone, suszone, wapnowane, piklowane lub inaczej zakonserwowane, ale niepoddane garbowaniu, pergamninowaniu lub dalszemu wyprawieniu), również dwojone lub odwłoszone, oprócz wyłączonych zgodnie z uwagami 1 (b) lub 1 (c) do działu 41.

Do towarów objętych ww. pozycjami stosuje się uzupełniającą jednostkę miary określoną w sztukach, z wyjątkiem towarów klasyfikowanych do kodu PCN 4101 50 30 9, 4101 90 00 1, 4101 90 00 9, 4103 20 00 0, 4103 30 00 0 i 4103 90 00 0, dla których przyjmuje się masę określoną w kilogramach.

Dlatego też, w zależności od rodzaju importowanych skór, jednostką miary towaru mogą być kilogramy, sztuki a nawet m2 (np. pozycja 4113, kod CPN 4107 11 11 0).

W zakresie podatków pośrednich postulat obniżenia podatku od towarów i usług ze stawki 22% do wysokości 7% na surowe skóry świńskie, jest bezzasadny. W obecnym stanie prawnym, w wyniku zmiany rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w imporcie (Dz.U. Nr 27, poz. 270) pozycją 136a dodano surowe skóry ze świń (kod PCN 4103 30 00 0) do wykazu towarów, których przywóz z zagranicy jest objęty stawką podatku w wysokości 3% ujętego w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2001 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w imporcie (Dz.U. Nr 155, poz. 1814 z późn. zm.). Jednocześnie informuję, iż w rozporządzeniu z dnia 29 grudnia 1999 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług oraz podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w imporcie (Dz.U. Nr 111, poz. 1290 z późniejszymi zm.), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2001 r., stawka podatku od towarów i usług na import towarów objętych kodem PCN 4103 30 00 0 wynosiła również 3% podatku od towarów i usług. Postulat Polskiej Izby Garbarzy, Przetwórców Skóry i Handlu przywrócenia stawki 7% na surowce skóry świńskie, podczas gdy przed 22% stawką były objęte stawką 3% jest zatem niezrozumiały.

W zakresie propozycji objęcia podatkiem akcyzowym oraz 22% stawką podatku od towarów i usług importu skrawków i pozostałych odpadów skóry wyprawionej lub skóry wtórnej, nienadających się do produkcji artykułów skórzanych; pyłu, proszku i mączki, ze skóry wyprawionej (PCN 4115 20 00 0) w świetle przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) skrawki i odpady nie stanowią wyrobów akcyzowych, a zatem propozycja ta wymagałaby zmiany ustawowej.

Jednocześnie należy podkreślić, iż zgodnie z art. 26 Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Rzecząpospolitą Polską, z jednej strony, a Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z drugiej strony (Dz.U. z 1994 r. Nr 11, poz. 38) niedopuszczalne jest różnicowanie stawek podatkowych stosowanych na identyczne towary w zależności od pochodzenia tych towarów (obrót krajowy i import). Zatem Polska nie może różnicować takich stawek na import produktów, od tych które stosowane są w kraju.

Propozycja zgłoszona przez Polską Izbę Garbarzy, Przetwórców Skóry i Handlu, dotycząca opodatkowania skrawków i odpadów skóry wyprawionej (PCN 4115 20 00) zostanie poddana analizie przy tworzeniu najbliższych zmian legislacyjnych, przy uwzględnieniu zgodności tej propozycji z przepisami prawa unijnego.

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg


Oświadczenie