Oświadczenie


Minister Gospodarki przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów Wiesławy Sadowskiej i Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 8. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 8):

Warszawa, 07.03.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W nawiązaniu do pisma nr DSP 4404-01/02 z dnia 14 lutego 2002 r. - dotyczącego oświadczenia w sprawie dramatycznej sytuacji w Zakładach Tworzyw Sztucznych "PRONIT" S.A. w upadłości w Pionkach - złożonego przez Senatorów Zbigniewa GOŁĄBKA i Wiesławy SADOWSKIEJ podczas 8 posiedzenia Senatu RP w dniu 8 lutego 2002 r., poniżej przedstawiam informację na ten temat.

Treść oświadczenia nawiązuje do przedmiotu poprzednich wystąpień Senatorów Z. GOŁĄBKA i W. SADOWSKIEJ podczas 3 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 listopada 2001 r., a także wystąpienia Senatora Sławomira IZDEBSKIEGO w trakcie 5 posiedzenia Senatu RP w dniu 13 grudnia 2001 r. Wszystkie te wystąpienia dotyczyły sprawy restrukturyzacji produkcji nitrocelulozy w Zakładach Produkcji Specjalnej Sp. z o.o. w Pionkach. Swoje stanowisko w przedmiotowej kwestii przedstawiłem Panu Marszałkowi w pismach z dnia 10 grudnia 2001 r. (znak: SO/RS/JK/6272/2001) oraz z dnia 28 stycznia 2002 r. (znak: RS/JK/513/2002).

Niezależnie od powyższego chciałbym jednak ustosunkować się do niektórych sformułowań zawartych w oświadczeniu Senatorów Z. GOŁĄBKA i W. SADOWSKIEJ z dnia 8 lutego 2002 r.

1. Nie mogę zgodzić się z negatywną oceną działań na rzecz restrukturyzacji Zakładów Tworzyw Sztucznych "PRONIT" S.A. przedstawioną przez Senatorów Z. GOŁĄBKA i W. SADOWSKIEJ podczas 8 posiedzenia Senatu RP, w szczególności zaś z tezą, że decyzja dotycząca upadłości ZTS "PRONIT" S.A. była błędna. Pragnę w tym kontekście przypomnieć, że najważniejszymi przesłankami podjęcia przez Sąd Gospodarczy w dniu 04 września 2000 r. postanowienia o upadłości Spółki był brak kapitałów własnych, bardzo wysoki poziom zadłużenia i brak możliwości realizacji zobowiązań przez Spółkę. Fakt zaistnienia sytuacji, wymagającej w myśl Kodeksu spółek handlowych podjęcia decyzji o upadłości potwierdziły opinie i raporty biegłych rewidentów. Skala problemów, z którymi borykały się ZTS "PRONIT S.A. ilustruje wielkość straty netto w 1999 r., wynoszącej 36,6 mln zł.

2. W dniu 29 czerwca 2000 r. została podpisana umowa powołująca do życia Zakłady Produkcji Specjalnej Sp. z o.o. w Pionkach, w myśl której 100% udziałów ZPS Sp. z o.o. w Pionkach objęła Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. w Warszawie. Utworzenie ZPS Sp. z o.o. podyktowane było potrzebą zachowania części produkcji na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, realizowanej poprzednio przez ZTS "PRONIT" w upadłości. W nowej Spółce wszelkie działania dotyczące produkcji, modernizacji i restrukturyzacji produkcji specjalnej w Pionkach należą do kompetencji Ministra Skarbu Państwa reprezentowanego przez ARP S.A. w ZPS Sp. z o.o. i Syndyka masy upadłościowej w ZTS "PRONIT" S.A. w upadłości. W świetle powyższego, powołanie Pełnomocnika Rządu dla restrukturyzacji produkcji nitrocelulozy i prochu w Pionkach - czego domagają się Senatorowie Z. GOŁĄBEK i W. SADOWSKA - nie znajduje uzasadnienia prawnego i merytorycznego. Nie znane są przypadki, aby dla restrukturyzacji produkcji w spółkach prawa handlowego powoływany był Pełnomocnik Rządu.

3. ZPS Sp. z o.o. obecnie dzierżawi od Syndyka linię technologiczną do wytwarzania nitrocelulozy, należącą do masy upadłościowej ZTS "PRONIT" S.A. w upadłości. Aktualnie produkowana nitroceluloza nie spełnia norm jakościowych. Stawia to pod znakiem zapytania możliwość wykorzystania wytwarzanej w Pionkach nitrocelulozy do produkcji różnego rodzaju wyrobów specjalnych i cywilnych. Unowocześnienie technologii produkcji nitrocelulozy w skali 1,5 tys. ton rocznie wymaga - w ocenie Ministerstwa Skarbu Państwa i Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. - poniesienia nakładów w wysokości 70 mln zł. Zarówno ZPS, jak i ARP nie dysponują środkami na sfinansowanie takiej inwestycji. Czynnikiem komplikującym cały problem stanowi silna konkurencja na rynku producentów nitrocelulozy. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki oraz niewielkie szanse na uzyskanie przez ZPS znaczących zamówień ze strony odbiorców cywilnych, jak również relatywnie małe obecnie zapotrzebowanie Sił Zbrojnych na wyroby zawierające nitrocelulozę, brak jest jakichkolwiek przesłanek, aby stwierdzić, że modernizacja technologii wytwarzania tej substancji, przy niezbędnych nakładach, okaże się rentownym przedsięwzięciem.

4. W sprawie opinii na temat działalności Syndyka masy upadłościowej ZTS "PRONIT" S.A. w upadłości w zakresie restrukturyzacji majątku oraz modernizacji produkcji, chciałbym zauważyć, że ocena pracy Syndyka znajduje się w wyłącznej kompetencji właściwego Sądu Gospodarczego (w tym przypadku Sądu Rejonowego V Wydział Gospodarczy w Radomiu).

MINISTER

z up.

Andrzej Szarawarski

SEKRETARZ STANU


Oświadczenie