Oświadczenie


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Tadeusza Rzemykowskiego, złożone na 64. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 65):

Warszawa, 30 lipca 2004 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Z upoważnienia Pana Krzysztofa Opawskiego Ministra Infrastruktury, proszę Pana Marszałka o przyjęcie odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Tadeusza Rzemykowskiego złożone na 64 posiedzeniu Senatu w dniu 24 czerwca 2004 roku, w sprawie stanu prac nad pełnym włączeniem do eksploatacji autostrady płatnej A2 na koncesyjnym odcinku z Poznania do Konina.

Przeprowadzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad badania i analizy na przedmiotowym odcinku wskazują znaczny odpływ ruchu pojazdów ciężarowych, szczególnie TIR-ów na drogi alternatywne w stosunku do autostrady płatnej A2. Główne przyczyny tego stanu są następujące:

(I) relatywnie wysoki poziom stawek opłat za przejazd odcinkami autostrady,

(II) zakończenie autostrady na obrzeżach Poznania, co uniemożliwia bezkolizyjną kontynuację podróży w kierunku zachodnim,

(III) fałszowanie biletów opłaty za przejazd A2, na dużą skalę.

  1. Aktualny taryfikator opłat za przejazd koncesyjnymi odcinkami A2 został wprowadzony w dniu 1 maja 2004 roku po zmianie stawki VAT z 7% do 22%, w związku z wejściem Polski do UE. Po stwierdzeniu znacznego spadku ruchu na odcinkach koncesyjnych A2, w lipcu br. zainicjowane zostały rozmowy z koncesjonariuszem na temat obniżenia tych stawek. Strona Rządowa stoi na stanowisku natychmiastowego zwiększenia ruchu samochodów ciężarowych na przedmiotowym odcinku poprzez obniżenie stawek, opłat, modernizację wprowadzonego w lutym br. rabatowego systemu opłat oraz/lub stworzeniem możliwości wnoszenia opłaty za przejazd kartami paliwowymi.

AWS.A. oraz banki kredytodawcy dostrzegają także konieczność weryfikacji stawek opłat za przejazd na A2 celem zwiększenia przychodów z autostrady, jednakże wstrzymują podjęcie ostatecznej decyzji w tym zakresie do czasu, kiedy do ruchu oddany zostanie odcinek Poznań/Komorniki-Nowy Tomyśl.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że następne odcinki autostrady A2 są i będą budowane w systemie tradycyjnym, co wpłynie stabilizująco, w przyszłości na poziom opłat za przejazd stosowanych w systemie koncesyjnym. Na odcinkach A2 budowanych przez GDDKiA (w kierunku wschodnim) Konin-Stryków mogą mieć zastosowanie stawki opłat wynikające ze znowelizowanej ustawy o autostradach płatnych, która weszła w życie dnia 1 stycznia 2004 roku. Jakkolwiek ustawa ta nie dotyczy bezpośrednio odcinków budowanych i eksploatowanych w systemie koncesyjnym to w dłuższym okresie czasu poziom opłat wynikający z ustawy będzie "wymuszał" także poziom opłat za przejazd na odcinkach koncesyjnych.

II. Wzrost ruchu na koncesyjnych odcinkach nastąpi po oddaniu do ruchu następnego odcinka A2 z Poznania do Nowego Tomyśla. Termin ukończenia budowy tego odcinka jest określony na koniec października 2004 roku. Kolejny odcinek stworzy możliwość szybkiego 150 kilometrowego przejazdu autostradą z Konina do Nowego Tomyśla, bez konieczności wjazdu do miasta Poznania. Korzystanie z koncesyjnych odcinków A2 znacznie skróci i zwiększy bezpieczeństwo przejazdu, takie korzyści są szczególnie cenione przez kierowców TIR-ów odbywający podróże na długich dystansach.

III. Zmniejszenie ruchu pojazdów na koncesyjnych odcinkach A2 wynika także z fałszowania biletów przez kierowców, szczególnie TIR-ów. Mechanizm tego procederu jest następujący: kierowcy jeżdżą alternatywną do autostrady drogą bezpłatną, a w swoich formach transportowych rozliczają się za pomocą fałszywych biletów za przejazd autostradą, co stanowi ich dodatkową gratyfikację. Remedium na te fałszerstwa będzie wprowadzenie możliwości płacenia za przejazd autostradą kartami paliwowymi.

Mając na uwadze postęp prac na odcinku Poznań-Nowy Tomyśl gwarantujący oddanie tego odcinka w planowanym terminie oraz duże zainteresowanie koncesjonariusza oraz banków kredytodawców zwiększeniem przychodów z autostrady, należy w krótkim czasie oczekiwać decyzji skutkujących zwiększeniem ruchu pojazdów na koncesyjnych odcinkach A2, szczególnie ciężarówek ciężkich, bo to one głównie generują poziom przychodów.

Z poważaniem

Dariusz Skowroński


Oświadczenie