Członek Zarządu, Dyrektor ds. Przekształceń i Prywatyzacji PKP SA przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Tadeusza Rzemykowskiego, złożone na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):
Warszawa, 2002.04.29
Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka (LP/043/122/02/V z dnia 25.03.2002 r.), w związku z oświadczeniem, złożonym przez senatora Tadeusza Rzemykowskiego na posiedzeniu Senatu w dniu 21.03.2002 r., dot. złego stanu dworców kolejowych w Pile i Jastrowiu, uprzejmie informuję i wyjaśniam:
Pomimo braku środków finansowych na kompleksowe remonty, PKP S.A. dokłada wszelkich starań, by utrzymać należyty stan techniczny czynnych obiektów dworcowych, jak również czystość i porządek w budynkach dworcowych i na terenach bezpośrednio do nich przyległych.
Utrzymanie budynków dworców kolejowych w Pile i Jastrowiu należy do obowiązków PKP S.A. Zakładu Oddziału Nieruchomości w Słupsku.
1) Budynek dworca w Pile (rok budowy 1880)
W 2000 r. przeprowadzono roboty malarskie w holu i w poczekalni. W 2001 r. wykonano prace modernizacyjne kasy stacyjnej, kasy biletowej oraz pomieszczeń informacji kolejowej. Instalacja c.o. w budynku jest sprawna. Częściowo, z uwagi na oszczędność energii elektrycznej, wyłączono zbędne oświetlenie, lamp nie brakuje. Wszystkie drzwi w budynku dworca są sprawne. Wybite szyba w oknach są systematycznie uzupełniane, aktualnie nie ma braków w oszkleniu. Elewacja budynku jest w s
tanie dostatecznym. Niezbędnej naprawy tynków oraz malowania części elewacji dokonano w 2001 r. Obecnie nie stwierdzono ubytków tynków zewnętrznych i wewnętrznych. Pomieszczenia dwora są systematycznie sprzątane w godzinach nocnych (wg zakresu i częstotliwości, określonych w umowie na sprzątanie z firmą specjalistyczną) a w ciągu dnia w razie takiej konieczności.W przyszłości planowany jest kompleksowy remont budynku dworca w Pile w zakresie:
a) wymiany pokrycia dachowego i drzwi,
b) remontu elewacji i toalet publicznych,
c) naprawy schodów zejściowych do tunelu,
d) zmiany systemu ogrzewania.
PKP S.A. czyni starania o pozyskanie inwestora zewnętrznego dla wykonania powyższych robót.
2) Budynek dworca w Jastrowiu (rok budowy 1928)
Elewacja budynku, wykonana z cegły licówki, nie wymaga remontu. W 2001 r. przeprowadzono odnowienie malarskie holu i poczekalni. Pomieszczenia ogólnodostępne są notorycznie dewastowane przez miejscowych chuliganów - wybijane szyby, niszczone ściany i drzwi. W miarę możliwości dokonuje się ich tymczasowych zabezpieczeń płytą pilśniową lub blachą. Przed wzmożonymi letnimi przewozami pasażerskimi tymczasowe zabezpieczenia zostaną wymienione na właściwe (oszklenie okien, wymiana drzwi). Pomieszczenia dworca i teren przyległy są sprzątane systematycznie (wg zakresu i częstotliwości, określonych w umowie na sprzątanie z firmą specjalistyczną).
Odnośnie przeciekania wiat peronowych i zalewania tuneli planuje się:
a) na stacji Piła - w bieżącym roku częściową naprawę peronów i wiat peronowych (z kontynuacją w roku przyszłym),
b) na stacji Jastrowie - w II kwartale br. roboty konserwacyjne w tunelu pasażerskim polegające na naprawie zadaszeń i ścian osłonowych zejść do tunelu (uzupełnienie oszklenia), wyrównanie ubytków betonu w posadzkach, naprawę poręczy i malowanie ścian.
Obecny stan techniczny i estetyczny na ww. stacjach jest w dużym stopniu wynikiem nasilającej się dewastacji i wandalizmu obiektów stacyjnych przez osoby postronne oraz niedostatecznych środków finansowych na utrzymanie infrastruktury kolejowej.
CZŁONEK ZARZĄDU
Dyrektor ds. Przekształceń i Prywatyzacji
mgr inż. Bogdan Waligórski