Oświadczenie


Minister Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Romaszewskiego, złożone na 81. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87):

Warszawa, dnia 20 czerwca 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo z dnia 25 maja br. BPS/DSK-043-220/05 w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Zbigniewa Romaszewskiego podczas 81 posiedzenia Senatu RP, przedstawiam co następuje:

I. Podmiotem zajmującym się przygotowaniem Programu Operacyjnego "Społeczeństwo Obywatelskie" jest minister właściwy ds. zabezpieczenia społecznego jako instytucja zarządzająca. W ramach struktury Ministerstwa Polityki Społecznej prace robocze prowadzone są w ramach Grupy Roboczej ds. Przygotowania Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie, której przewodniczący Pan Krzysztof Więckiewicz - Dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego.

II. Konsultacje społeczne PO SO były prowadzone od początku prac nad tym dokumentem. W proces ten włączyła się Rada Działalności Pożytku Publicznego, która omawiała te zagadnienia podczas swoich kolejnych posiedzeń oraz poprzez utworzenie Zespołu Roboczego ds. Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie (Priorytet 3 Integracja Społeczna). Powołana została również tzw. Grupa Kontaktowa składająca się z przedstawicieli organizacji pozarządowych wskazanych przez członków RDPP oraz zaproszonych przez DPP. W celu wypracowania ostatecznych zapisów PO SO został przygotowany list, który wraz z kompletem wcześniej opracowanych dokumentów (m.in. Proponowane priorytety i działania Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie) został umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Polityki Społecznej, w celu zapoznania się z przedmiotową materią przez przedstawicieli sektora pozarządowego, z apelem o aktywne włączenie się w prace nad ostatecznym kształtem priorytetów i działań. Następnie, zgodnie z przyjętym harmonogramem, uwagi i propozycje, nadesłane przez partnerów społecznych, zostały omówione i dyskutowane w trakcie seminariów i spotkań Grupy Kontaktowej.

Ponadto przedstawiciele Ministerstwa Polityki Społecznej uczestniczący w pracach nad programem Operacyjnym Społeczeństwo Obywatelskie brali udział w licznych spotkaniach z partnerami społecznymi m.in. w ramach regionalnych Forów Inicjatyw Pozarządowych oraz Konferencji podsumowującej konsultacje NPR 2007-2013 w III Sektorze.

III. Zapewnienie prawidłowości alokacji środków finansowych w ramach programu do struktur społeczeństwa obywatelskiego powinien gwarantować system realizacji Programu Operacyjnego, nad którego szczegółowym opracowaniem trwają intensywne prace. Na obecnym etapie można wskazać następujące elementy tego systemu:

- Instytucja Zarządzająca - odpowiedzialna jest za skuteczne i prawidłowe zarządzanie i wdrażanie programu operacyjnego. Rolę instytucji zarządzającej PO SO pełni minister właściwy ds. zabezpieczenia społecznego, którego obsługę zapewnia Departament Pożytku Publicznego. Działa ona pod ścisłym nadzorem Komitetu Monitorującego program operacyjny;

- Instytucje Pośredniczące - istnieje możliwość, aby Instytucja Zarządzająca programem oddelegowała funkcje zarządzania poszczególnymi priorytetami i działaniami do Instytucji Pośredniczących. Role takich instytucji mogą pełnić inne jednostki administracji rządowej lub merytorycznie właściwe departamenty ministerstw i urzędów centralnych. W przypadku oddelegowania realizacji zadań do Instytucji Pośredniczących, Instytucja Zarządzająca programem operacyjnym ponosi pełną odpowiedzialność za skuteczność i prawidłowość zarządzania i wdrażania programu. Przewiduje się, że Instytucjami Pośredniczącymi dla PO SP będą:

• Ministerstwo Gospodarki i Pracy,

• Ministerstwo Edukacji i Sportu/Ministerstwo Kultury.

• Departament Pomocy i Integracji Społecznej w Ministerstwie Polityki Społecznej,

• Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

- Instytucje Wdrażające - odpowiedzialne za realizację działań powierzonych im przez Instytucję Zarządzającą (na podstawie umowy) mogą być podmioty publiczne lub prywatne. Instytucje Wdrażające odpowiedzialne są za:

• przyjmowanie wniosków od beneficjantów, ich formalną weryfikację oraz ocenę (w ramach Grup Roboczych ds. oceny projektów. Grupy Robocze ds. oceny projektów powołane są po uzgodnieniu ich składu z Instytucją Zarządzającą. Grupy Robocze przeprowadzają szczegółową ocenę projektów na podstawie kryteriów wyboru projektów przyjętych przez Komitet Monitorujący),

• przygotowywanie i podpisywanie umów z beneficjantami na podstawie upoważnienia wynikającego z umowy zawartej między Instytucją Zarządzającą a Instytucją Wdrażającą.

- Komitety Sterujące są powoływane przez Instytucję Zarządzającą w ramach każdego z czterech priorytetów. Instytucja Zarządzająca programem operacyjnym przewodniczy takiemu Komitetowi Sterującemu, określa tryb jego działania i zapewnia obsługę jego prac. Komitety Sterujące pełnią funkcje doradcze w stosunku do Instytucji Zarządzającej. Do zadań Komitetu Sterującego należy opiniowanie i rekomendowanie Instytucji Zarządzającej PO SO listy projektów kwalifikujących się do wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zadaniem Komitetu Sterującego jest także przedkładanie Instytucji Zarządzającej opinii i zaleceń w sprawie rocznego podziału środków na projekty przeznaczone do finansowania z EFS. Dla właściwej merytorycznej oceny złożonych projektów Komitet Sterujący może tworzyć grupy robocze, korzystać z opinii niezależnych ekspertów lub usług innych instytucji. Posiedzenia Komitetu odbywają się po przedstawieniu przez Grupę Roboczą ds. oceny projektów listy rankingowej złożonych projektów. W skład Komitetów wchodzą:

• przedstawiciele Instytucji Zarządzającej PO SO,

• Przedstawiciele Instytucji Pośredniczących,

• Przedstawiciele jednostki Monitorująco-Kontrolnej PO SO,

• Przedstawiciele Instytucji Wdrażających oraz partnerów społecznych i gospodarczych,

• Przedstawiciele ministrów właściwych ze względu na rodzaj działalności objętej programem,

• Przedstawiciele organizacji pozarządowych.

Komitet Monitorujący - wdrażanie programu będzie monitorowane przez Komitet Monitorujący - ciało kolegialne powoływane przez Instytucję Zarządzającą w celu zapewnienia właściwego monitorowania, ewaluacji oraz efektywnego wdrażania PO SP. W skład Komitetu Monitorującego wchodzą:

• przewodniczący - minister właściwy ds. zabezpieczenia społecznego lub wskazana przez niego osoba,

• przedstawiciel Instytucji Zarządzającej,

• przedstawiciel Instytucji Płatniczej,

• przedstawiciele ministerstw, urzędów centralnych, terenowych, władz samorządowych oraz innych podmiotów zaangażowanych w proces budowania "społeczeństwa obywatelskiego" m.in. partnerzy społeczni, organizacje pozarządowe, eksperci.

IV. Mając na względzie koncepcję wyrównywania szans w sektorze pozarządowym zarówno w aspekcie branżowym jak i terytorialnym, w ramach priorytetów Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie, w szczególności uwzględnione zostały małe, lokalne organizacje pozarządowe.

V. W ramach Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie przewiduje się instytucje grantu globalnego i tzw. regrantingu.

VI. Szczegółowe informacje na temat prowadzonych prac przedstawia załączony harmonogram prac przedstawiony przez Podzespół do spraw przygotowania programów operacyjnych w dniu 20 maja br.

Pragnę również nadmienić, że 28 czerwca br. Rada Ministrów przyjmie dokumenty NPR 2007-2013 (w tym wstępne projekty programów operacyjnych) i rozpocznie tym samym proces kolejnych konsultacji społecznych.

Ramowy harmonogram związany z przygotowaniem programów operacyjnych realizowanych w ramach NPR 2007-2013

 

Zadanie

Odpowiedzialny

Termin realizacji

1.

Zweryfikowanie i przesłanie do DKS:
- wstępnych projektów programów operacyjnych
- informacji o stanie przygotowania wstępnych projektów 16-tu ROP

Instytucje odpowiedzialne za przygotowanie programów operacyjnych oraz Instytucja odpowiedzialna za koordynację prac nad 16 ROP

16 czerwca 2005.

2.

Analiza wstępnych projektów PO i ROP - spotkanie konsultacyjne (warsztaty).

DKS

16-20 czerwca 2005

3.

Przyjęcie NPR oraz wstępnych wersji PO i ROP

Międzyresortowy Zespół do przygotowania NPR na lata 2007-2013

23 czerwca 2005

4.

Przyjęcie NPR oraz wstępnych wersji PO i ROP

Rada Ministrów

28 czerwca 2005

5.

Przeprowadzenie konsultacji społecznych i gospodarczych Wstępnych projektów programów operacyjnych z jednostkami samorządu terytorialnego oraz partnerami społecznymi i gospodarczymi.

Instytucje odpowiedzialne za przygotowanie programów operacyjnych oraz Instytucja odpowiedzialna za koordynację prac nad 16 Rop

Proces ciągły, w okresie czerwiec-grudzień 2005 r.

6.

Przesłanie do DKS:
- wyników oceny ex-ante PO,
- informacji o stanie prac w zakresie przygotowania ocen ex-ante 16-tu ROP.
- prognozy oddziaływania na środowisko PO,
- informacji o stanie prac w zakresie przygotowania prognoz oddziaływania na środowisko 16-tu ROP.

Instytucje odpowiedzialne za przygotowanie programów operacyjnych oraz Instytucja odpowiedzialna za koordynację prac nad 16 TOP

wrzesień-październik 2005

15.

Analiza materiałów dot. oceny ex-ante i prognozy oddziaływania na środowisko PO - spotkanie konsultacyjne (warsztaty/eksperci zewnętrzni).

DKS

wrzesień-październik 2005

16.

Przesłanie do DKS:
- schematu pomocy publicznej (tabela wraz z opisem) przewidywanej do udzielenia w ramach PO,
- informacji o zakresie pomocy publicznej w ramach 16-tu ROP

Instytucje odpowiedzialne za przygotowanie programów operacyjnych oraz Instytucja odpowiedzialna za koordynację prac nad 16 ROP

wrzesień/październik 2005

17.

Analiza materiałów dot. pomocy publicznej udzielanej w ramach PO - spotkanie konsultacyjne (warsztaty/eksperci zewnętrzni)

DKS

wrzesień/październik 2005

Z poważaniem

MINISTER

z up. Cezary Miżejewski

SEKRETARZ STANU


Oświadczenie