Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senator Jolanty Popiołek, złożonym na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury:

Warszawa, dnia 10 grudnia 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

Nawiązując do oświadczenia złożonego przez Panią Senator Jolantę Popiołek na 71 posiedzeniu Senatu, przesłanego przy piśmie Nr BPS/DSK-043-468-04 z dnia 9.11.2004 r. dot. ulic w Sochaczewie, które po oddaniu do użytkowania obwodnicy Sochaczewa straciły charakter dróg krajowych, uprzejmie informuję w kolejności zadanych pytań:

1. Umieszczenie w projekcie rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie ustalenia przebiegu dróg krajowych w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, mazowieckim, pomorskim, śląskim, zachodniopomorskim zapisu o przebiegu drogi po odcinku, który jest jeszcze w budowie, w myśl obowiązujących przepisów prawa nie jest możliwe. Dopiero po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego (drogi) i faktycznym puszczeniu ruchu po nowym odcinku drogi można wprowadzić zapis o przebiegu danej drogi po nowym odcinku. W związku z powyższym, niestety nie podzielam opinii Pani Senator, iż działanie mające na celu przygotowanie treści ww. rozporządzenia, można ocenić jako naruszenie zasad przyzwoitej legislacji.

2. Przekazanie dróg, które z mocy prawa zmieniły dotychczasowy status dróg krajowych na status dróg gminnych odbywa się w dwóch etapach. W pierwszym etapie droga zostaje przekazana protokolarnie w zarząd nowemu zarządcy. W protokole umieszcza się zapis, że zostanie wykonane postępowanie prawno-geodezyjne, aby wyznaczyć granice w celu przekazania nieruchomości.

Następnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje właściwego terytorialnie dla danej drogi Starostę, jako podmiot wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej dla gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa, o tym, że z dniem oddania obwodnicy do użytkowania, zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086), odcinki dróg zastąpione powyższą obwodnicą zostały z mocy prawa pozbawione dotychczasowej kategorii drogi krajowej i zostały zaliczone do kategorii dróg gminnych. W związku z tym zachodzi konieczność wydania przez Starostę decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu w odniesieniu do nieruchomości pod odcinkami dróg, które straciły charakter dróg krajowych, w trybie art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.).

Po uzyskaniu decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu, GDDiA zwraca podmiotowe nieruchomości Staroście protokołem zdawczo-odbiorczym, w celu przekazania ich obecnemu zarządcy dróg, tj. gminie.

3. Przez budowę obwodnicy i wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego następuje poprawa warunków komunikacyjnych w mieście. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i autostrad ponosi koszty realizacji inwestycji, bez udziału finansowego jednostek samorządowych. Nie może równocześnie angażować środków na remont odcinka istniejącej drogi, który zastąpiony będzie obwodnicą. Remont drogi, która staje się drogą gminną, miasto mogłoby potraktować jako swój wkład w budowę obwodnicy, przyczyniającej się do poprawy warunków życia mieszkańców.

Z szacunkiem

Jan Ryszard Kurylczyk


Oświadczenie