Oświadczenie


Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Jolanty Popiołek, złożonym na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 10.09. 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z otrzymanym, przy piśmie Pana Marszałka z dnia 12 sierpnia br., znak: KK/043/309/02/V, oświadczeniem złożonym przez senator Jolantę Popiołek na 23 posiedzeniu Senatu w dniu 8 sierpnia 2002 r. w sprawie uprawnień do rekompensat z tytułu niepodwyższania wynagrodzeń w sferze budżetowej w latach 1991 i 1992, uprzejmie przekazuję stosowne informacje i stanowisko, uzgodnione z Wiceprezesem Rady Ministrów, Ministrem Infrastruktury.

Ustawa z dnia 6 marca 1997 r. o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent (Dz.U. z 2000 r. Nr 23, poz. 294) w części dotyczącej pracowników sfery budżetowej określiła sposób zrekompensowania strat w związku z orzeczeniami Trybunału Konstytucyjnego z dnia 29 stycznia 1992 r. i 30 listopada 1993 r.

Zakres podmiotowy ustawy z 6 marca 1997 r. odpowiadał ściśle zakresowi orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, co w przypadku wynagrodzeń pracowników odpowiadało zakresowi podmiotowemu ustawy z dnia 31stycznia 1989 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w sferze budżetowej (Dz.U. Nr 4, poz. 24 z późn. zm.).

Od 1 stycznia 1991 r. przepisy ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. odnosiły się tylko do pracowników zatrudnionych w państwowej sferze budżetowej, dla której wielkość środków na wynagrodzenia ustalana była w budżecie państwa.

W dniu 28 sierpnia 1997 r. Sejm zmienił ustawę z dnia 6 marca 1997 r., rozszerzając krąg osób uprawnionych poza zakres orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.

W wyniku zmiany ustawy prawo do rekompensaty uzyskali niektórzy pracownicy samorządowej sfery budżetowej, a mianowicie pracownicy oświaty, upowszechniania kultury oraz ochrony zdrowia zatrudnieni w samorządowych jednostkach sfery budżetowej, które zostały przejęte przez gminy przed 28 czerwca 1992 r. jako zadanie własne lub zlecone zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).

Tak zdefiniowany zakres uprawnionych nie dotyczy pracowników przedszkoli przyzakładowych, w tym przedszkola PKP w Sochaczewie.

Przedsiębiorstwo PKP, na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 1989 r. o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U. Nr 26, poz. 138 z późn. zm.) prowadziło gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla przedsiębiorstw państwowych i samodzielnie określało wielkość wydatków na wynagrodzenia. Samodzielność w zakresie ustalania wielkości środków na wynagrodzenia wiązała się z możliwością ustalania zakładowych systemów wynagradzania. W związku z tym, stosowanie do ustalania wynagrodzeń pracowników przedszkoli PKP przepisów zarządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 1989 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników ekonomicznych, administracyjnych i pracowników obsługi szkół nie było obligatoryjne. Poza tym, podstawą do przyznania prawa do rekompensaty nie były stosowane zasady wynagradzania lecz zasady kształtowania wielkości środków na wynagrodzenia w sferze budżetowej, określone ustawą z dnia 31 stycznia 1989 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w sferze budżetowej.

Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 6 marca 1997 r., organy sporządzające spisy przekazywały je właściwym ministrom i wojewodom, którzy byli zobowiązani do nadzoru oraz kontroli prawidłowości ich sporządzenia, a następnie przekazania ich ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej.

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w trakcie prac parlamentarnych nad ostatnią nowelizacją ustawy o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent (z dnia 23 lipca 1989 r.), która w miejsca zrekompensowania strat świadectwami rekompensacyjnymi, wprowadziła formę gotówkową, ponownie był dyskutowany zakres podmiotowy ustawy.

Wnioski poselskie zmierzały do objęcia uprawnieniami do rekompensat: pracowników izb wytrzeźwień, nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w przyzakładowych żłobkach, przedszkolach i szkołach, pracowników KUL, pracowników kolejowej służby zdrowia, pracowników samorządowych jednostek pomocy społecznej oraz pracowników Polskiego Czerwonego Krzyża.

Propozycje poszerzenia kręgu uprawnionych do rekompensaty nie zostały przyjęte przez Sejm RP.

Proponowana przez Panią Senator wypłata rekompensat pracownikom przedszkoli PKP, byłaby niezgodna z obowiązującymi w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 6 marca 1997 r.

MINISTER

z up. Krzysztof Pater
PODSEKRETARZ STANU


Oświadczenie