Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Sergiusz Plewy, złożonym na 80. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 85), przekazał Minister Gospodarki i Pracy:
Warszawa, 2005-05-31
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Sergiusza Plewę, podczas 80 posiedzenia Senatu RP w dniu 28 kwietnia 2005 r. w sprawie koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, przesłane przy piśmie Pana Marszałka z dnia 5 maja br., znak: BPS/DSK-043-184/05, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, pragnę przedstawi następujące wyjaśnienia:
Jednym z najistotniejszych wyzwań stojących przed Polską jest zmniejszanie różnic regionalnych poprzez podnoszenie konkurencyjności regionów uboższych. W świetle zapisów Wstępnego Projektu Narodowego Planu Rozwoju 2007-2013 (NPR) oraz Założeń Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego na lata 2007-2013 (NSRR), polityka regionalna państwa powinna koncentrować się na tworzeniu warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałaniu marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej. Wyznaczone w założeniach NSRR cele tworzą warunki dla rozwoju wszystkich województw (wyrównywanie szans rozwojowych) oraz wspierają działania regionalne w obszarach problemowych, bądź tam, gdzie możliwości regionu są ograniczone (wspieranie elastycznego różnicowania zamierzeń i wykorzystywanie potencjału endogenicznego regionów). Za jeden z obszarów wymagających interwencji polityki regionalnej uznawana jest tzw. "ściana wschodnia", obejmująca także województwo podkarpackie.
Należy podkreślić, że chociaż rolą NPR oraz NSRR jest przede wszystkim wskazanie kierunków rozwoju gospodarczego Polski i stanowią one podstawę do negocjowania przez Polskę kierunków i wysokości wsparcia ze strony funduszy strukturalnych na realizację zamierzeń rozwojowych, nie stanowią jednak dokumentów, które zajmują się prognozowaniem krajowej sieci osadniczej, a w tym obszarami metropolitarnymi. Ta problematyka jest domeną innego dokumentu strategicznego, który obecnie jest w trakcie aktualizacji, tzn. Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju.
W pracach Międzyresortowego Zespołu Powołanego do aktualizacji Koncepcji, uczestniczą przedstawiciele marszałków województw. W wyniku dotychczasowych uzgodnień powstała druga, robocza wersja tego dokumentu. Wychodząc naprzeciw zgłaszanym oczekiwaniom, już na tym etapie zbierane są wnioski, uwagi i sugestie, także z województw, które są na bieżąco rozpatrywane i posłużą wypracowaniu ostatecznej wersji dokumentu.
Przyjętą przez Zespół metodę wyznaczania obszarów metropolitalnych należy traktować jako punkt wyjścia do dyskusji na temat kryteriów "metropolitalności". Obecnie jednym z celów prac nad aktualizacją koncepcji jest wypracowanie kryteriów delimitacji, które w sposób najpełniejszy odzwierciedlałyby specyfikę polskich miast i odnosiłyby się do polskich realiów urbanistycznych. Podejście do powyższego problemu, jest zgodne z duchem "Nowej Karty Ateńskiej", stanowiącej wiodący dokument myśli urbanistycznej, w którym eksponuje się różnorodność, indywidualne cechy i bogactwo dziedzictwa kulturowego miast europejskich.
Biorąc pod uwagę to elastyczne podejście do kwestii "metropolitarności", w roboczej wersji Koncepcji wymieniono obszary lubelski i białostocki jako potencjalne obszary metropolitarne (str. 73-75), natomiast Wstępny Projekt Narodowego Planu Rozwoju 2007-2013 wymienia: Lublin, Białystok, Rzeszów, Olsztyn oraz Bydgoszcz-Toruń jako ośrodki wielkomiejskie z szansami na rozwój funkcji metropolitarnych (str. 84).
Z poważaniem
MINISTER
z up. Krystyna Gurbiel
PODSEKRETARZ STANU