Oświadczenie


Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Sergiusza Plewy, złożone na 64. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64):

Warszawa, 2004-07-19

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzecz
ypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na złożone 24 czerwca 2004 r., podczas 64 posiedzenia Senatu RP, oświadczenie senatora Sergiusza Plewy dotyczące podjętej przez Radę Nadzorczą PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. decyzji w sprawie połączenia Podlaskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Białymstoku z Mazowieckim Zakładem Przewozów Regionalnych w Warszawie uprzejmie wyjaśniam, że PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. niezależnie od trwającego procesu regionalizacji podejmuje działania mające na celu ograniczenie kosztów prowadzonej działalności.

Podjęta przez Zarząd Spółki w maju 2004 r. decyzja o połączeniu niektórych jednostek wykonawczych m.in. ma na celu:

• poprawę sytuacji finansowej,

• racjonalizację struktur organizacyjnych w jednostkach wykonawczych i podwyższenia sprawności zarządzania,

• zwiększenie konkurencyjności,

• koncentrację zasobów ludzkich i zmniejszenie kosztów administracji w obrębie łączonych jednostek wykonawczych,

• przygotowania bardziej racjonalnej oferty przewozowej dla pasażerów, umożliwiającej zmniejszenie deficytu finansowego przez samorządy województw.

Połączenie Zakładu Podlaskiego z Mazowieckim znacznie wpłynie na obniżenie kosztów prowadzonej działalności. Z uwagi na niezmienioną organizację ruchu pociągów planowane połączenie jednostek wykonawczych nie wpłynie na zmniejszenie zatrudnienia, nastąpią jednak przesunięcia w grupach zawodowych. Konieczność dojazdu do pracy z Białegostoku do Warszawy, w tym przypadku dotyczyć będzie niewielkiej liczby osób.

Należy jednocześnie wyjaśnić, że już obecnie pracownicy Podlaskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, z uwagi na organizację ruchu wykonują pracę na terenie innych województw.

Podjęte przez Zarząd Spółki działania zmierzające do połączenia zakładów uznać należy za słuszne i idące we właściwym kierunku. Ponadto decyzja ta nie przekreśla możliwości utworzenia przez samorząd podmiotu realizującego regionalne kolejowe przewozy pasażerskie. W przypadku braku zainteresowania ze strony danego samorządu tworzeniem regionalnego przewoźnika, Zarząd "PKP Przewozy Regionalne" sp. z o.o. zmuszony jest do stworzenia optymalnej struktury organizacyjnej, która pozwoli jej wypełnić statutowe zadania.

Aktualnie, stosownie do podjętych na forum Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa 22 czerwca 2004 r. ustaleń, wstrzymano realizację przeprowadzonych zmian, do czasu przeprowadzenia analiz ekonomicznych i uwarunkowań tych zmian oraz przedłożenia do uzgodnienia przez ww. Zespół.

Odnosząc się do kwestii zapewnienia właściwego poziomu dofinansowania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego od 1 stycznia 2004 r. obowiązuje nowy system finansowania kolejowych pasażerskich przewozów regionalnych z budżetów własnych samorządów województw. Rząd projektując tę ustawę założył poziom udziałów samorządów w dochodach z podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 538 mln zł, który powinni skierować na zadania własne w zakresie organizowania i dotowania tych przewozów. Strona rządowa zagwarantowała jednocześnie dodatkowe środki w ramach budżetu lub odpowiednią nowelizację ustawy budżetowej, jeżeli w ciągu roku 2004 wpływy poszczególnych samorządów z podatków CIT będą niższe niż planowane dochody z tego tytułu, tak aby zapewnić warunki finansowe dla samorządów województw umożliwiające dofinansowanie przewozów regionalnych ww. kwotą w skali kraju.

Zaplanowana, minimalna kwota dofinansowania kolei regionalnych przez samorządy wojewódzkie w 2004 r., powinna wynieść łącznie w skali kraju 538 mln zł. Jest to wzrost w stosunku do dotacji z 2003 r. o ponad 2000 mln zł.

Ponadto na refundację ulg ustawowych w ustawie budżetowej na rok 2004 zaplanowano dla przewoźników kolejowych dotację w wysokości 370 mln zł.

Jednocześnie, w ustawie budżetowej na 2004 r. przewidziano kwotę 550 mln zł - środków z rezerwy celowej poz. 71 na kolejowe regionalne przewozy pasażerskie. W dniu 16 marca 2004 r. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na 2004 r., zgodnie z którym na regionalne kolejowe przewozy pasażerskie, wydzielono z ww. rezerwy kwotę w wysokości 200 mln zł na finansowanie inwestycji związanych z wykonaniem przewozów regionalnych przez samorządy województw (bez szczegółowej specyfikacji) w ramach Kontraktów wojewódzkich (średnio po 12,5 mln zł na województwo).

Ponadto, z rezerwy celowej uruchomiona została kwota 150 mln zł dla spółki PKP S.A. z przeznaczeniem na współfinansowanie realizacji inwestycji z funduszy strukturalnych UE w zakresie zakupów, remontów i modernizacji taboru kolejowego. Pozwoliło to spółce na uwolnienie jej środków własnych (uzyskanych ze sprzedaży akcji Polskich Hut Stali) pierwotnie przeznaczonych na ten cel i skierowanie ich na podwyższenie kapitału własnego spółki PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o.

Pozostała kwota z rezerwy celowej - 200 mln zł przeznaczona jest na ewentualne uzupełnienie braków w dochodach z CIT dla poszczególnych województw. Ostateczna decyzja, co do sposobu wykorzystania tych środków podjęta zostanie w drugiej połowie roku, kiedy dostępne będą już pełne informacje o wykonaniu wpływów z podatków CIT i PIT w pierwszym półroczu 2004 r.

Rząd przygotował także dla przewozów regionalnych program finansowania inwestycji taborowych na lata 2004-2008. Środki z różnych źródeł finansowych przeznaczone na ten cel, to kwota w wysokości ok. 600 mln zł, w tym:

• wspomniana wcześniej kwota 200 mln zł w gestii samorządów województw w ramach kontraktów wojewódzkich,

• 200 mln zł ze środków Funduszy Strukturalnych UE w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport,

• 200 mln zł ze środków PKP S.A.

Ponadto, samorządy województw realizują własne taborowe programy inwestycyjne przyjęte w latach poprzednich. Nowy tabor przyczyni się do podniesienia komfortu podróży, poprawy jej bezpieczeństwa, a przede wszystkim wpłynie na skrócenie czasu podróży. Wraz z działaniami ukierunkowanymi na modernizację infrastruktury kolejowej wpłynie to na znaczną poprawę atrakcyjności kolei, jako środka transportu.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA INFRASTRUKTURY

Witold Górski

Podsekretarz Stanu


Oświadczenie