Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Sergiusza Plewy, złożonym na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 47), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dn. 3.10.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek
Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Sergiusza Plewy, złożonym podczas 45 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 września 2003 roku, przesłanym przy piśmie Pana Marszałka z dnia 24 września br., znak: BPS/DSK-043-414/03 uprzejmie wyjaśniam:

"Narodowy program profilaktyki i leczenia chorób układu sercowo-naczyniowego na lata 2003-2005" został zaakceptowany przeze mnie do realizacji w czerwcu bieżącego roku. Jak wynika z tytułu programu, będzie on realizowany w cyklu 2,5 lat. Bieżący rok stanowi rozpoczęcie realizacji zadań wymienionych w programie. Celem długoterminowym tego programu jest utrzymanie tempa redukcji umieralności z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego na poziomie obserwowanym w latach 1990-2000.

Zgodnie z założeniami programu, osiągnięcie zakładanego celu wymagać będzie:

- obniżenia poziomu cholesterolu u osób w populacji generalnej poniżej 5 mmol/l,

- redukcji wartości ciśnienia tętniczego u osób do 65 roku życia poniżej 140/90 mmHg,

- zmniejszenia odsetka osób palących tytoń o 1% rocznie,

- uzyskania wskaźników w zakresie wyposażenia w sprzęt ośrodków kardiologicznych, kardiochirurgicznych i neurologicznych oraz dostępu do świadczeń zdrowotnych w zakresie chorób sercowo-naczyniowych na poziomie średnich wskaźników europejskich,

- intensywnego rozwoju nowych metod diagnostycznych i terapeutycznych,

- edukacji prozdrowotnej dzieci i młodzieży.

Zadania zaplanowane do realizacji w ramach wyżej wymienionego programu są zgodne z zaleceniami Rady Unii Europejskiej, zawartymi w deklaracji Heart Plan form Europe.

Jednym z zadań "Narodowego programu profilaktyki i leczenia chorób układu sercowo-naczyniowego na lata 2003-2005" jest wyrównanie dostępu do świadczeń zdrowotnych poprzez zakup aparatury dla ośrodków kardiologii, kardiologii dziecięcej, kardiochirurgii i neurologii. W zakupach aparatury, jako istotny element, uwzględniono zakup kardioangiografów, które zgodnie z opinią Rady Programu uległy istotnej dekapitalizacji, zagrażającej funkcjonowaniu wysokospecjalistycznych ośrodków kardiologii inwazyjnej. W związku z koniecznością upowszechnienia nowych metod leczenia ostrych zespołów wieńcowych niezbędne jest również utworzenie nowych ośrodków hemodynamicznych, dysponujących odpowiednią aparaturą kadrioangiograficzną.

Na realizację wszystkich zadań "Narodowego programu profilaktyki i leczenia chorób układu sercowo-naczyniowego na lata 2003-2005" w roku 2003 przeznaczona została kwota w wysokości 89.000.000 zł, w tym 62.000.000 zł przeznaczono na wydatki majątkowe. Zgodnie z opinią Rady Programu, dotyczącą podziału środków finansowych na poszczególne zadania programu, na zakup angiokardiografów przeznaczone zostały środki w wysokości 23.000.000 zł.

Informuję, że programy polityki zdrowotnej realizowane są zgodnie z postanowieniami art. 54 z dnia 30 sierpnia 1991 r. ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91 poz. 408 z późn. zm.). Procedury konkursowe, wynikające z postanowień art. 54 ust. 3 wymienionej ustawy realizowane są zgodnie z postanowieniami zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie zasad prowadzenia prac nad przyjęciem i realizacją programów zdrowotnych, opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Zdrowia z dnia 31 grudnia 2002 r. W zarządzeniu tym określone są zasady ogłaszania konkursów dotyczących realizacji programów polityki zdrowotnej, ogłaszania ich rozstrzygnięć oraz trybu powoływania i prac komisji konkursowych.

Ze względu na ograniczoną wysokość nakładów przeznaczonych w bieżącym roku na realizację programu, Rada Programu postulowała, w przypadku zakupu angiokardiografów, podjęcie starań o dokonanie wymiany angiokardiografów najbardziej zdekapitalizowanych, w ośrodkach wykonujących największą liczbę koronarografii i angioplastyk wieńcowych - dysponujących niezbędną kadrą, a także uwzględnienie potrzeb ośrodków gotowych do wprowadzenia całodobowych dyżurów hemodynamicznych - w tych regionach, w których dotychczas nie mogły być utworzone (ze względu na brak aparatury). Ograniczona wysokość środków finansowych na realizację zadania oraz dążenie do zakupu jak największej liczby angiokardiografów spowodowały też wprowadzenie kryterium oceny, takiego jak gotowość partycypacji jednostki w kosztach zakupu aparatury.

Na konkurs ofert mający na celu wybór realizatorów zadania obejmującego wyrównanie dostępu do wysokospecjalistycznych procedur kardiologicznych poprzez wymianę lub uzupełnienie bazy sprzętowej - zakup angiokardiografów zgłoszono 38 ofert. Z przyczyn formalnych odrzucono 13 ofert (np. nie spełnione wymogi dotyczące zatrudnienia odpowiedniej liczby lekarzy uprawnionych do wykonywania zabiegów w zakresie kardiologii inwazyjnej lub brak wymaganych dokumentów), za ważne uznano 25 ofert. Łączna wartość aparatury, o której zakup wnioskowano wyniosła 131.828.488 zł, natomiast wartość kardioangiografów w ważnych ofertach wyniosła 88.027.383 zł. Jak przedstawiłem wcześniej, na zakup angiokardiografów w ramach programu w 2003 roku została przeznaczona kwota w wysokości 23.000.000 zł, co wymusiło konieczność wyboru najkorzystniejszych ofert, spośród ofert ważnych - takich, w których wszyscy oferenci spełniali wszystkie wymogi.

Informuję, że dokonane rozstrzygnięcie postępowania konkursowego nie wpłynęło na pogłębienie różnic terytorialnych, natomiast zahamowało proces obniżania się jakości i ilości świadczeń w zakresie koronarografii i koronaroplastyki, spowodowany dekapitalizacją aparatury. Wszystkie jednostki, które zostały zakwalifikowane do realizacji programu (w zakresie zakupu angiokardiografów) dysponują starszymi i bardziej zdekapitlaizowanymi aparatami niż aparat wykorzystywany w ośrodku białostockim - produkowane i instalowane były w latach 1985-1995.

Z przykrością muszę stwierdzić, że w okresie sześciu miesięcy nie uda się wyrównać różnic, które narastały przez wiele lat, a w przypadku kardiologii pogłębiły się w ostatnich kilku latach. Podejmując decyzję o realizacji wieloletniego programu, Ministerstwo Zdrowia miało tego pełną świadomość.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, chciałbym poinformować, że wybór realizatorów "Narodowego programu profilaktyki i leczenia chorób układu sercowo-naczyniowego na lata 2003-2005" w zakresie zakupu angiokardiografów, dokonany w bieżącym roku, nie przekreśla możliwości ubiegania się Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego w Białymstoku o zakwalifikowanie do realizacji tego zadania programu w roku przyszłym, ponieważ tak jak informowałem na wstępie bieżący rok jest pierwszym rokiem realizacji tego programu.

Z poważaniem

Leszek Sikorski


Oświadczenie