Stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Sergiusza Plewy, złożonym na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4), przekazał Prezes Krajowego Urzędu Pracy:
Warszawa, 10 stycznia 2002 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
W odpowiedzi na Pana pismo z 18 grudnia ubiegłego roku (znak: LP/043/86/01/V) w sprawie oświadczenia złożonego 13 grudnia podczas 5. posiedzenia Senatu przez Pana Sergiusza Plewę, przedstawiam poniżej swoje stanowisko.
Pan Senator postuluje w swoim oświadczeniu przyznanie, poza limitem, środków Funduszu Pracy na realizację programu aktywizacji bezrobotnych w powiecie hajnowskim.
Realizacja programów aktywizujących osoby bezrobotne jest finansowana z części Funduszu Pracy przeznaczonej na ten cel w ustawie budżetowej, a wydatki ponoszone przez samorządy lokalne podlegają wszystkim przepisom związanym z gospodarką środkami budżetowymi. W związku z powyższym, udzielenie odpowiedzi w sprawie przydzielenia limitu na sfinansowanie projektu w roku 2002 nie jest możliwe do czasu przyjęcia przez Parlament ustawy budżetowej na bieżący rok oraz nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów regulującego zasady podziału środków.
Odnosząc się do użytego przez Pana Senatora sformułowania "poza limitem" stwierdzam, że obowiązujące do końca 2001 roku przepisy w zakresie podziału środków Funduszu Pracy na aktywne programy przeciwdziałania skutkom bezrobocia dopuszczały dwie formy uzyskiwania limitów przez samorządy: (1) poprzez zastosowanie algorytmu, którego zasady i procedury stosowania zawiera rozporządzenie Rady Ministrów (obowiązująca wersja tego przepisu została wydana z datą 30 marca 2001 r. i dotyczyła limitów roku 2001) oraz (2) poprzez wypełnienie procedur uzyskania dofinansowania programu ze środków dodatkowych, mieszczących się dotychczas w rezerwie - o ile rezerwa taka zostanie utworzona.
W przypadku (1) starosta sam podejmował decyzję co do kierunków i wielkości wydatkowania środków, w przypadku (2) zawierany był kontrakt o sfinansowanie określonego w nim programu. Obydwie formy podziału środków i uzyskiwania limitów na finansowanie programów mają ściśle określone zasady, których celem jest stworzenie równych dla wszystkich powiatów warunków pozyskiwania środków finansowych z Funduszu Pracy i jak dotychczas są jedynymi dopuszczalnymi przez przepisy.
Szanowny Panie Marszałku!
W obecnej chwili nie mam danych, które pozwoliłyby na zajęcie stanowiska ani co do wielkości limitu obliczonego dla powiatu hajnowskiego na podstawie algorytmu ani co do zasad podziału dodatkowych środków z ewentualnej rezerwy i wobec tego nie potrafię ocenić szansy realizacji projektu Starosty Hajnowskiego, o którego dofinansowanie zwraca się Pan Senator Sergiusz Plewa.
Jednak sam Starosta może podjąć decyzję o przystąpieniu do finansowania omawianego programu jeszcze przed przyjęciem ustawy budżetowej - to jest w okresie prowizorium budżetowego - o ile będzie przestrzegał zasad wydatkowania środków zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie przekraczając miesięcznych kwot równych 1/12 wydatków rocznych. (Odpowiednie pismo w tej sprawie Starostowie i Prezydenci Miast na prawach powiatów otrzymali 7 stycznia br.- kopia w załączeniu).
Z wyrazami szacunku
p.o. PREZES
KRAJOWEGO URZĘDU PR