Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89):

Warszawa, 2005-07-07

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Wiesława Pietrzaka złożone na 83 posiedzeniu Senatu w dniu 16 czerwca 2005 r., przekazane przy piśmie Marszałka Senatu RP z dnia 21 czerwca 2005 r., znak: BPS/DSK-043-300/05, dotyczące projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę a oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych, uprzejmie przekazuję następujące informacje.

Zgodnie z art. 119 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135), minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych zobowiązany jest do określenia szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy Centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych, uwzględniając przepisy art. 118 ww. ustawy. Przepisy tegoż artykułu określają, iż planowane wydatki Funduszu przeznaczone na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych są dzielone pomiędzy oddziały wojewódzkie funduszu, przy czym:

1) podstawą podziału środków jest liczba ubezpieczonych zarejestrowanych w oddziale wojewódzkim Funduszu z uwzględnieniem ryzyka zdrowotnego przypisanego ubezpieczonym należącym do danej grupy wydzielonej według struktury wieku i płci w porównaniu z grupą odniesienia,

2) wysokość środków określonych w pkt 1 koryguje się przez uwzględnienie migracji ubezpieczonych zarejestrowanych w oddziale wojewódzkim Funduszu do świadczeniodawców z innego oddziału Funduszu oraz wskaźnika wynikającego z liczby i rodzaju wykonanych świadczeń wysokospecjalistycznych w latach poprzedzających rok, w którym ten plan jest tworzony, w podziale na województwa w relacji do liczby tych świadczeń ogółem.

Zgodnie z ust. 4 tegoż artykułu planowane wydatki na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej danego oddziału wojewódzkiego Funduszu nie mogą być niższe niż wysokość wydatków zaplanowanych w planie finansowym dla danego oddziału na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych w roku poprzednim.

Przepisy art. 118 ustawy określają, iż informacje dotyczące świadczeń udzielonych w ramach migracji oraz świadczeń wysokospecjalistycznych mają dotyczyć lat poprzedzających rok, w którym tworzony jest plan finansowy Funduszu, co w przypadku planu finansowego na 2006 r. oznacza informacje dotyczące 2004 r.

Projekt przedmiotowego rozporządzenia, uwzględniający przepisy art. 118 ustawy, został opracowany przez zespół roboczy z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Finansów, Narodowego Funduszu Zdrowia oraz zaproszonych ekspertów, w tym przedstawicieli Banku Światowego. Projekt ten aktualnie znajduje się w trakcie procesu legislacyjnego. Był on tematem uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych. Był również przedmiotem obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Zespołu problemowego ds. usług publicznych Komisji Trójstronnej do Spraw Społeczno-Gospodarczych, Rady Społeczno-Zawodowej przy Ministrze Zdrowia oraz omówiony na spotkaniu z Marszałkami województw.

W projekcie przedmiotowego rozporządzenia wprowadzono wagę dla wskaźników dotyczących migracji dla wszystkich oddziałów wojewódzkich Funduszu. Waga ta jest mnożnikiem wspomnianych wskaźników i jest jednakowa dla wszystkich oddziałów wojewódzkich Funduszu. Wprowadza się ją w celu zamortyzowania skutków wprowadzenia przedmiotowego sposobu podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Funduszu.

Pragnę zwrócić uwagę, że powyższy projekt będzie podstawą podziału środków finansowych pomiędzy oddziały wojewódzkie Funduszu w planie finansowym na 2006 rok. W związku z tym przed jego wydaniem wszystkie symulacje dotyczące przyszłego podziału środków mają charakter roboczy.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTER ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Paweł Sztwiertnia


Oświadczenie