Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74), przekazał Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty:

Warszawa, 9 grudnia 2004 roku

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na Pana pismo nr BPS/DSK-043-492-04 z dnia 9 listopada 2004 r., w związku z oświadczeniem złożonym przez Pana senatora Wiesława Pietrzaka podczas 71 posiedzenia Senatu RP w dniu 4 listopada 2004 r., uprzejmie informuję, że podległy mi Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty dokłada wszelkich starań aby spowodować zwiększenie pokrycia obszaru województw programem TVP3, w tym także obszaru województwa warmińsko-mazurskiego. Niestety największą przeszkodę w realizacji tego zadania stanowi ograniczona ilość dostępnych zasobów częstotliwości zupełnie niewystarczających do uruchomienia dodatkowych stacji Telewizji Regionalnej. Należy zdawać sobie sprawę, że liczba posiadanych przez Polskę (na mocy Porozumienia Regionalnego dla Europejskiego Obszaru Radiodyfuzyjnego - Sztokholm 1961) kanałów telewizyjnych dużej mocy pozwoliła na budowę trzech ogólnopolskich sieci telewizyjnych, które Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeznaczyła do emisji programów: TVP1, TVP2 i POLSAT. Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty nie dysponuje wystarczającą liczbą wolnych kanałów dużej mocy, z których można by zbudować czwartą ogólnopolską sieć dla publicznej telewizji regionalnej. Dla potrzeb tej telewizji podobnie jak dla telewizji komercyjnych rozdysponowuje się ostatnie rezerwy kanałowe. Powołując do życia Polską Telewizję Regionalną zarówno Zarząd TVP jak i Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdawały sobie sprawę z ograniczonych możliwości rozwoju sieci tego programu.

Zgodnie z sugestiami Ośrodka Emisji Telewizji Polskiej S.A. w Departamencie Radiofuzji URTiP przeprowadzono stosowne analizy odnośnie możliwości uruchomienia na obiekcie RTCN GIŻYCKO/Miłki kanału TV nr 28 przewidzianego w Planie Sztokholmskim do wykorzystania w lokalizacji LIDZBARK WARMIŃSKI. Jednakże wyniki wspomnianych analiz wykazały, iż eksploatowanie tego kanału w lokalizacji Miłki spowoduje zakłócenia w odbiorze programu "TVN" emitowanego ze stacji GOŁDAP w kanale TV nr 29. Niestety, jak już wspomniałem, Polska nie dysponuje żadnymi wolnymi, uzgodnionymi międzynarodowo kanałami telewizyjnymi dużej mocy, które można by uruchomić na wspomnianym obiekcie nadawczym, a próba dostosowania sieci stacji dużej mocy do owego podziału administracyjnego i uzupełnienia jej o nowe kanały jest niemożliwa z powodu nasycenia widma i trwających prac planistycznych nad ogólnopolskimi sieciami naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T. Ponadto istotnym zadaniem Prezesa URTiP jest zapewnienie zasobów częstotliwości dla celów emisji programów w standardzie cyfrowym na tzw. "okres początkowy" tj. do momentu wyłączenia rozpowszechniania programów telewizyjnych w sposób analogowy. Kanał 28 we wspomnianym planie początkowym wdrażania DVB-T został przeznaczony do wykorzystania w rejonie Warmii i Mazur do emisji cyfrowej ze stacji OLSZTYN/Pieczewo.

Pragnę zwrócić uwagę Pana Marszałka na fakt, iż sytuacja niezadowalających zasięgów odbioru programów redagowanych przez terenowe ośrodki Telewizji Polskiej S.A, również na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, może ulec zdecydowanej poprawie po wprowadzeniu naziemnego nadawania cyfrowego DVB-T. Sieci nadawcze naziemnej telewizji cyfrowej, wśród wielu licznych zalet, stwarzają szansę na zapewnienie pełnego pokrycia powierzchni kraju wieloma programami, w tym również regionalnymi. Do czasu opracowania przez rząd (zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów został powołany Międzynarodowy Zespół do Spraw Wprowadzania Telewizji i Radiofonii Cyfrowej) strategii przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe i rozpoczęcia emisji stałej wydałem zgodę na podjęcie szeregu eksperymentów technicznych w tym systemie. Emisje eksperymentalne przyczyniają się do rozszerzenia zasięgu odbioru TVP3, gdyż wykorzystany dla jej celów nadajnik cyfrowy:

- może być źródłem sygnału dla telewizji kablowych

- może być źródłem sygnału dla telewizyjnych stacji retransmisyjnych

- może być źródłem sygnału dla posiadaczy przystawek (tzw. set top box'ów) umożliwiających odbiór sygnału telewizji cyfrowej za pomocą obecnie wykorzystywanych odbiorników TV

- może być źródłem sygnału dla posiadaczy zintegrowanych odbiorników telewizji cyfrowej.

Na szybkie wdrożenie w Polsce telewizji cyfrowej będzie miało bardzo istotny wpływ zwolnienie przez Siły Zbrojne RP kanałów z zakresów: 43 - 47 i 54 - 55, które ułatwiło by budowę sieci DVB-T w pierwszym etapie wdrażania (sieć początkowa). Wiąże się z tym problem pozyskania środków finansowych na ten cel oraz trybu ich przekazywania do MON jako funduszu celowego. Przedstawiciele Sił Zbrojnych RP oszacowali koszt uwolnienia kanałów z tego zakresu na 9 mln zł. Wyrazili także gotowość przekazania kanałów w okresie dwóch lat od momentu uruchomienia programu przekazywania środków finansowych dla MON zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem. Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu do Spraw Wprowadzania Telewizji i Radiofonii Cyfrowej Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Pan Wojciech Hałka zwrócił się do Ministra Finansów o uwzględnienie powyższej kwestii w planie budżetu na 2005 rok. Wszelka pomoc Senatu RP w tym zakresie byłaby niezmiernie przydatna.

Pozostając w przekonaniu, że powyższe wyjaśnienia uzna Pan za satysfakcjonujące,

Łączę wyrazy szacunku

Witold Graboś


Oświadczenie