Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone przez senatora Jerzego Pieniążka

Oświadczenie skierowane do minister sprawiedliwości Barbary Piwnik.

Szanowna Pani!

Dwukrotnie, bo 26 października 2000 r., a następnie 23 lutego 2001 r. zwracałem się do prezesa Rady Ministrów Jerzego Buzka z prośbą o dostosowanie sieci sądów i prokuratur w województwie łódzkim do nowego podziału administracyjnego kraju. Niestety, działania poprzedniego rządu, wbrew zapowiedziom, iż "władzę zdobyliśmy po to, by ją przekazać ludziom", były dokładnie odwrotne. Wraz z nowym podziałem administracyjnym zaczął się galimatias terytorialny w zakresie obsługi ludności przez organy państwowe, szczególnie w wymiarze sprawiedliwości.

Pani Minister, mija już trzeci rok funkcjonowania nowego podziału administracyjnego, a pomimo kilkuletnich zabiegów mieszkańcy powiatu pajęczańskiego wciąż sądzą się w trzech województwach, a powiatu wieruszowskiego - w dwóch. Dodatkowo, zamiast przybliżyć do miejsca zamieszkania obywateli najbardziej dziś potrzebne sądy pracy i ubezpieczeń społecznych (wciąż aktualny jest wniosek o ustanowienie takiego wydziału w sądzie w Sieradzu) uczyniono odwrotnie. Zlikwidowano sąd i prokuraturę okręgową w Sieradzu, a ponadto do Łodzi przeniesiono sekcję rejestrową, działającą niegdyś w sądzie okręgowym w Sieradzu. Dziś strażacy, koła gospodyń wiejskich, stowarzyszenia, spółki prawa handlowego, a także przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą muszą rejestrować się, czy odbierać stosowne zaświadczenia w Łodzi. Aż prosi się, Pani Minister, by utworzyć w Sieradzu, we wspaniałych warunkach lokalowych, oddział Krajowego Rejestru Sądowego przybliżając organy sądownicze do miejsca zamieszkania ludności subregionu sieradzkiego.

Szanowna Pani Minister, jednocześnie informuję, iż parlamentarzyści SLD z sieradzkiego okręgu wyborczego zajęli się wspólnie w nowej kadencji problemem reaktywowania z dniem 1 stycznia 2002 r. sądu okręgowego i prokuratury okręgowej w Sieradzu.

Stąd też pozwalam sobie przekazać Szanownej Pani Minister uzasadnienie tego wniosku:

"Zarówno Sąd Okręgowy jak i Prokuratura Okręgowa w Sieradzu funkcjonowały jako jednostki samodzielne od 1984 r. W tym czasie zawsze osiągały znacznie lepsze niż średnia krajowa wyniki, a w jednostkach tych pracowała ustabilizowana kadra sędziowska, prokuratorska i administracyjna.

Do właściwości miejscowej Sądu Okręgowego i Prokuratury Okręgowej w Sieradzu należały obszary sądów i prokuratur w Wieluniu, w Zduńskiej Woli, w Łasku, w Sieradzu i w Poddębicach (funkcjonuje tam Prokuratura Rejonowa i dwa wydziały zamiejscowe Sądu Rejonowego w Łasku).

Wprowadzone rozporządzeniem ministra sprawiedliwości z 18 maja 2001 r. zmiany w organizacji sądownictwa powszechnego spowodowały przekształcenie Sądu Okręgowego w Sieradzu w Ośrodek Zamiejscowy Sądu Okręgowego w Łodzi. Obszar właściwości miejscowej Sądu Rejonowego w Łasku, obejmujący powiat łaski i powiat poddębicki, przyłączone zostały do obszaru właściwości miejscowej Sądu Okręgowego w Łodzi. Nadto przyłączenie do tegoż okręgu sądów rejonowych w Łęczycy i w Kutnie stworzyło ogromny, trudny do sterowania okręg Sądu Okręgowego w Łodzi.

Podobnie zmiany w organizacji prokuratur wprowadzone rozporządzeniem ministra sprawiedliwości z dnia 1 czerwca 2001 r. w sprawie utworzenia prokuratur apelacyjnych, okręgowych i rejonowych oraz ustalenia ich siedzib i obszarów właściwości spowodowały przekształcenie Prokuratury Okręgowej w Sieradzu w Ośrodek Zamiejscowy Prokuratury Okręgowej w Łodzi. Obszar właściwości miejscowej Prokuratury Rejonowej w Poddębicach pozostał we właściwości miejscowej Ośrodka Zamiejscowego w Sieradzu, a obszar Prokuratury Rejonowej w Łasku przyłączono do właściwości miejscowej Prokuratury Okręgowej w Łodzi.

Jak z tego wynika, powstała rozbieżność we właściwości miejscowej, albowiem Prokuratura Rejonowa w Poddębicach pozostała we właściwości miejscowej Ośrodka Zamiejscowego w Sieradzu, a wydziały zamiejscowe Sądu Rejonowego w Łasku z siedzibą w Poddębicach we właściwości Sądu Okręgowego w Łodzi.

Podpisanie powyższych rozporządzeń poprzedziła wielomiesięczna dyskusja, w której wypowiedzieli się ludzie związani bezpośrednio z wymiarem sprawiedliwości, a także parlamentarzyści wszystkich orientacji politycznych, samorządowcy, przedstawiciele organizacji społecznych oraz przedstawiciele Kościoła katolickiego. Wszyscy zgodnie optowali za pozostawieniem Sądu Okręgowego i Prokuratury Okręgowej w Sieradzu jako jednostek samodzielnych, a nawet za powiększeniem ich właściwości miejscowej poprzez dołączenie powiatu wieruszowskiego i powiatu pajęczańskiego w całości.

W ten sposób do obszaru właściwości miejscowej Sądu Okręgowego i Prokuratury Okręgowej w Sieradzu wchodziłyby powiaty: sieradzki, wieluński, zduńskowolski, łaski, poddębicki, pajęczański i wieruszowski. Wszystkie te powiaty leżą w granicach województwa łódzkiego, a nadto jednego okręgu wyborczego w wyborach parlamentarnych, samorządowych i prezydenckich, a także należą do jednej apelacji łódzkiej. W ten sposób w apelacji łódzkiej funkcjonowałaby jedna bardzo duża jednostka - Sąd Okręgowy w Łodzi i trzy porównywalne jednostki: Sąd Okręgowy w Kaliszu, w Piotrkowie Trybunalskim i w Sieradzu.

Analogicznie przedstawiałaby się organizacja prokuratur. Dzięki takiej organizacji można uzyskać pełną symetrię i zgodność właściwości miejscowej pod każdym względem.

Kierowane przez parlamentarzystów, samorządowców, przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości wystąpienia, interpelacje czy postulaty do ówczesnego ministra sprawiedliwości pozostawały bez odpowiedzi, bądź zawierały odpowiedzi ogólnikowe, bez racjonalnego uzasadnienia, a często zgoła błędne dane, dotyczące likwidowanych jednostek (co do liczby spraw, obsady personalnej, liczby wydziałów, bazy lokalowej).

Z dniem 1 września 2001 r. reaktywowano sądy i prokuratury okręgowe we Włocławku, Tarnobrzegu i Ostrołęce. Mimo początkowych deklaracji nie reaktywowano sądów i prokuratur okręgowych w Sieradzu i w Koninie. Reaktywowane jednostki w Tarnobrzegu i Włocławku są porównywalne z sieradzkimi, a jednostki w Ostrołęce znacznie od sieradzkich mniejsze. Decyzje te wzbudziły kolejny raz zdumienie, pogłębiły frustrację i zniechęcenie zainteresowanych.

Likwidacja samodzielnych jednostek wiąże się z ich degradacją, utratą prestiżu osiągniętego przez dwadzieścia lat dobrej pracy, z realnym zagrożeniem zatrudnienia personelu administracyjnego i przejmowaniem przez jednostki macierzyste sędziów i prokuratorów, co znacznie osłabia ośrodki zamiejscowe. Sytuacje takie już występują, a istnieje uzasadniona obawa, że po 1 stycznia 2002 r. nastąpi dalsza degradacja tych jednostek.

Prawidłową tendencją jest dzielenie ogromnych, trudno sterowalnych jednostek tak, jak to miało miejsce w Sądzie Okręgowym w Katowicach. Decyzje byłego ministra sprawiedliwości poszły w zgoła odwrotnym kierunku i z bardzo dużych jednostek łódzkich stworzono jeszcze większe, pogłębiając w ten sposób trudności organizacyjne i nadzorcze.

Będąc przekonanym o słuszności proponowanych we wniosku rozwiązań, gorąco go popieramy i wnosimy o wszechstronne przeanalizowanie jego zasadności.

Dodać należy, iż reaktywowanie jednostek o których mowa, nie pociągnie praktycznie żadnych istotnych kosztów, związanych ze zmianą stanu istniejącego".

Pani Minister, mam świadomość, iż w dramatycznej aktualnie sytuacji budżetu państwa nie czas dziś na działania obciążające dodatkowo skromną publiczną kiesę, dlatego podniesione propozycje wychodzą naprzeciw potrzebie ulepszenia obsługi obywateli bez konieczności większych nakładów finansowych. Będę wdzięczny wraz ze swymi wyborcami za życzliwe ich rozpatrzenie.

Z wyrazami szacunku
Jerzy Pieniążek


Spis oświadczeń