Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Wojciecha Pawłowskiego, złożone na 8. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 8):

Warszawa, 05-03-2002 r.

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Pan
Longin Pastusiak

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Wojciecha Pawłowskiego na 8 posiedzeniu Senatu w dniu 8 lutego 2002 roku (pismo znak: LPS/043/47/02/V), uprzejmie wyjaśniam, że przepisy ustawy z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw i ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2001 Nr 5, poz, 45), regulują relacje między pracodawcą a pracownikiem i nie nakładają na budżet państwa obowiązku finansowania podwyżek wynagrodzeń w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej, zatrudniających powyżej 50 osób.

W uzasadnieniu do projektu wymienionej ustawy (druk sejmowy nr 2482) odnośnie źródła finansowania skutków jej wejścia w życie wskazano, iż "realizacja wzrostu wynagrodzeń nastąpi w ramach środków jakimi będą dysponować pracodawcy, pochodzących głównie ze sprzedaży świadczeń zdrowotnych kontraktowanych przez Kasy Chorych", a "podwyższenie wynagrodzeń na zasadach określonych w projekcie nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dl budżetu państwa".

Stwierdzić należy, że finansowanie wynagrodzeń pracowników samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a także podwyższenie płac wynikających z w/w ustawy z dnia 22 grudnia 2000 r., powinno być dokonywane ze środków będących w dyspozycji danego zakładu opieki zdrowotnej. Środki na ten cel samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje za świadczone usługi zdrowotne w ramach negocjowanych kontraktów z Kasami Chorych oraz w ramach prowadzonej innej działalności gospodarczej.

Pragnę wskazać, że w 2001 roku system ubezpieczeń zdrowotnych został dodatkowo zasilony finansowo poprzez wyższe niż planowano przychody Kas Chorych wynikające z bezwzględnego wzrostu składek przekazywanych do Kas (podwyższenie poziomu składki z 7,5% do 7,75%).

Dodatkowo podkreślić należy, że forma systemu opieki zdrowotnej nadając zakładom opieki zdrowotnej osobowość prawną i opierając ich zarządzanie o zasadę samofinansowania ograniczyła możliwość uzyskiwania dotacji z budżetu państwa tylko do wyjątkowych sytuacji (art. 55 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.).

W ustawowo wskazanych przypadkach nie przewidziano możliwości dotowania wzrostu wynagrodzeń pracowniczych.

Zgodnie z art. 40 Kodeksu cywilnego Skarb Państwa nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych państwowych osób prawnych. Wobec tego po wpisaniu do właściwego rejestru, posiadające osobowość prawną s.p.z.o.z. same pokrywają z posiadanych środków i uzyskanych przychodów koszty działalności i zobowiązań (art. 35 b ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej), a także we własnym zakresie pokrywają ujemny wynik finansowy (art. 60 ust. 1 ustawy o z.o.z.).

W świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego w wyroku z dnia 27.06.2000 r. (sygn. akt K 20/99) w pkt IV uzasadnienia stwierdzono, że rekompensata z tytułu zadłużenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej ze strony Skarbu Państwa kłóciłaby się z zasadą samodzielności i samofinansowania tychże zakładów i prowadziłaby do podważenia celowości przekształceń jednostek (zakładów) budżetowych w jednostki samodzielne i samofinansujące się. Podstawowym bowiem celem reformy służby zdrowia było stworzenie nowej kategorii zakładów opieki zdrowotnej, posiadających osobowość prawną, odrębność finansową i organizacyjną oraz w zupełnie nowy sposób realizujących zadania wynikające z ochrony zdrowia.

Przedstawiając powyższe uprzejmie informuję, iż zobowiązania zakładów opieki zdrowotnej powstałe w czasie gdy funkcjonują one w obrocie prawnym jako samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie są zobowiązaniami Skarbu Państwa, a tym samym nie ma ani podstaw prawnych, ani uzasadnienia do przekazania zakładom środków z budżetu państwa na uregulowanie tych zobowiązań.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że w dniu 10 stycznia 2002 r. Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu zagadnienia prawnego Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Łodzi, podjął uchwałę (sygn akt III ZP 32/01):

"Przepis art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. nr 1, poz. 2 ze zm.) stanowi podstawę indywidualnych roszczeń pracowników zatrudnionych w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej o podwyższenie w 2001r. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę o kwotę nie niższą niż 203 zł w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy."

Jakkolwiek - w myśl art. 390 § 2 Kpc, - uchwała Sądu Najwyższego, rozstrzygająca zagadnienie prawne, wiąże tylko wdanej sprawie, to jednak autorytet tego Sądu będzie miał niewątpliwy wpływ na orzecznictwo w podobnych sprawach.

Ponadto uprzejmie informuję, że do Trybunału Konstytucyjnego złożony został przez Federację Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej RP i Naczelną Izbę Pielęgniarek i Położnych w dniu 5 października 2001 r. wniosek o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP przepisu art. 4a ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r., wprowadzonego art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw i ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2001 nr 5, poz. 45 z późn. zm.).

Zdaniem wnioskodawców, przepis dotyczący przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w spzoz w latach 2001-2002 jest niezgodny z zasadą państwa prawnego i wywodzonymi z niej zasadami szczegółowymi: sprawiedliwości społecznej, przyzwoitej legislacji, zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa (art. 2 Konstytucji RP) oraz zasadą równości wobec prawa (art. 32 Konstytucji RP).

W uzasadnieniu wnioskodawcy wskazują, że przepisy ustawy:

- nie określają źródeł sfinansowania skutków obligatoryjnych podwyżek wynagrodzeń,

- obejmują przepisami tylko część rynku usług zdrowotnych - pozostawiają poza ustawą pracowników niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej.

- zostały zbyt późno ogłoszone, bez odpowiedniego vacatio legis (ustawa zmieniająca z dnia 22 grudnia 2000 r. ogłoszona została w dniu 24 stycznia 2001 r.).

Do Trybunału Konstytucyjnego skierował także pytanie prawne Sąd Rejonowy - Sąd Pracy w Chełmie IV Wydziału Pracy, a mianowicie, czy:

- art. 4a ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. jest zgodny z art. 2, 7 i 20 Konstytucji RP,

- art. 3 ustawy z dnia 22 grudnia 2000 r. jest zgodny z art. 2 i 7 Konstytucji RP.

Zdaniem sądu, ustawodawca uchwalając wymienione przepisy naruszył konstytucyjne zasady: dialogu społecznego, zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa, stanowienia jasnego, spójnego i zrozumiałego prawa oraz legalizmu, a także zasady niedziałania prawa wstecz oraz zachowania odpowiedniego vacatio legis.

Sprawa połączonych wniosków otrzymała sygnaturę akt 43/2001.

W ocenie Ministra Finansów, wniosek w części dotyczącej sfinansowania podwyżek wynagrodzeń pracowników samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej nie znajduje uzasadnienia, bowiem w roku 2001 system ubezpieczeń zdrowotnych został dodatkowo zasilony poprzez:

a) wyższe niż planowano przychody Kas Chorych wynikające z bezwzględnego wzrostu składek przekazywanych do kas (poprawa windykacji składek za 1999 r.)

b) podwyższenie poziomu składki z 7,5% do 7,75 (ok. 800 mln zł)

c) zwolnienie Kas Chorych w wyniku decyzji Ministra Finansów - z konieczności zwrotu w 2001 i 2002 roku pożyczki udzielonej z budżetu państwa Kasom Chorych w roku 2000.

M.in. te okoliczności stwarzały przesłanki do stwierdzenia, że kasy chorych dokonując oceny rzeczywistego spływu środków miały podstawę do korekty planów finansowych kas chorych na rok 2001 i 2002. Ocena ta umożliwiła tym samym renegocjację warunków umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych, uwzględniając zbilansowanie wzrostu kosztu usług zdrowotnej powstałego w wyniku wypełnienia obowiązku wzrostu wynagrodzeń pracowniczych.

Należy przy tym mieć na względzie postanowienia ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, która wskazując źródła pozyskiwania środków finansowych przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, nie ogranicza ich wyłącznie do kontraktowanych przez kasy chorych świadczeń zdrowotnych.

W ocenie Prokuratora Generalnego skoro, posługując się ogólnymi zasadami wykładni - jak uczynił to Sąd Najwyższy w powołanej uchwale - można zinterpretować zaskarżony przepis w taki sposób, który pozwala na wyegzekwowanie przyznanych pracownikom samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej uprawnień, zarzut naruszenia zasady przyzwoitej legislacji z powodu jego niewykonalności jest nieuzasadniony. Wbrew także sugestiom Wnioskodawców, z treści art. 4 ust. 1 ustawy wyraźnie wynika, że adresatem ustawowego obowiązku nałożonego w tym przepisie jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Ustawodawca zaś - dla dochowania zasady przyzwoitej legislacji - nie był zobowiązany do określenia w zaskarżonym przepisie źródeł finansowania podwyżek wynagrodzeń, o których w nim mowa, ani mechanizmów przekazywania środków na ten cel. Określił to w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, wskazując z jakich tytułów samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może uzyskiwać środki finansowe (pkt 1-4 tego artykułu).

Zgodnie z poglądami doktryny i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, funkcją zasady niedziałania prawa wstecz jest ochrona praw nabytych i wolności jednostki w granicach wyznaczonych Konstytucją. Ponieważ jednak zasada ta nie została wyrażona wprost w Konstytucji, lecz wynika z zasady demokratycznego państwa prawnego, nie ma ona charakteru bezwzględnego, z wyjątkiem prawa karnego. Zasada lex retro non agit nie dotyczy prawa, które stwarza obywatelom (podmiotom prawa) korzystniejsze, niż wcześniejsze prawo, sytuacje prawne (przyznaje nowe lub rozszerza uprawnienia z mocą wsteczną). Sprzeczne byłoby to bowiem z zasadniczą funkcją przedmiotowej zasady (por. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej - Komentarz, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1999, t. I, rozdział III, str. 6.7

Termin rozpatrzenia sprawy nie został przez Trybunał Konstytucyjny określony.

Ustawa o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców (...) w art. 4 zakłada, że przyrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w danym roku ustalają w drodze porozumienia strony uprawnione do zawarcia zakładowego układu zbiorowego pracy. Porozumienie to powinno uwzględniać możliwości finansowe przedsiębiorcy oraz wskaźniki ustalone zgodnie z art. 3 ust. 3 lub 3 ust. 5, a także z art. 4a.

Realizacja postanowień ustawy powinna nastąpić w drodze porozumienia stron uprawnionych do zawarcia zakładowego układu zbiorowego pracy (porozumienie powinno być zawarte do 10 lutego bieżącego roku) lub w przypadku niezawarcia ww. porozumienia, w drodze zarządzenia pracodawcy (do 10 marca bieżącego roku).

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

SEKRETARZ STANU

Ewa Kralkowska


Oświadczenie