Informację w związku z oświadczeniem marszałka Longina Pastusiaka, złożonym na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:
Warszawa, dnia 2004-11-17
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Marszałka na 71 posiedzeniu Senatu w dniu 3 listopada 2004 roku przekazuję następujące informacje.
Zgodnie z ustawą z dnia 12 września 1990 roku o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 65 z 1990 r. z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 26 czerwca 1997 roku o wyższych szkołach zawodowych (Dz.U. z dnia 13 sierpnia 1997 r., z późn. zm.) o trybie, zasadach przyjęć oraz o zakresie egzaminu wstępnego decydują senaty poszczególnych szkół wyższych.
Z dniem 1 czerwca 2003 roku weszły w życie przepisy artykułów 6 i 13 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2001 r., Nr 111, poz. 1194), zgodnie z którymi do art. 141 ustawy o szkolnictwie wyższym oraz do art. 71 ustawy o wyższych szkołach zawodowych został dodany następujący przepis:
"Jeżeli warunki rekrutacji przewidują egzaminy wstępne z przedmiotów zdawanych przez kandydata na egzaminie maturalnym, podstawę przyjęcia na studia, w ramach miejsc dostępnych w danej uczelni, stanowią wyniki egzaminu maturalnego. W tym przypadku senat uczelni ustala, jakie wyniki egzaminu maturalnego stanowią podstawę przyjęcia na studia".
Przez egzamin wstępny należy rozumieć zarówno tradycyjny egzamin pisemny i ustny, jak również test lub rozmowę kwalifikacyjną, mające na celu sprawdzenie wiedzy kandydata z określonego przedmiotu.
Powyższa nowelizacja dotyczy wyłącznie absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości w systemie "nowej matury".
W gestii senatów uczelni pozostają w dalszym ciągu decyzje dotyczące przyznawania preferencji przy ubieganiu się o przyjęcie na studia; np. z tytułu posiadania certyfikatu językowego, osiągnięć sportowych, legitymowania się świadectwem "międzynarodowej matury" (IB), ukończenie klasy dwujęzycznej itp. Również uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad prz
edmiotowych określa senat - zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym, co najmniej na trzy lata.Większość uczelni przyznaje preferencje kandydatom ze świadectwem "IB" ubiegającym się o przyjęcie na studia, polegające na całkowitym lub częściowym zwolnieniem z postępowania kwalifikacyjnego.
Zgodnie z Zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 października 1997 roku w sprawie zasad i trybu nostryfikacji świadectw uzyskanych za granicą "Dyplomy IB (International Baccalaureate), wydawane przez organizację International Baccalaureate Organization w Genewie, uznaje się za równoważne świadectwu dojrzałości publicznych średnich szkół ogólnokształcących".
Oznacza to, iż świadectwo IB uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia do polskich szkół wyższych, bez konieczności uzyskiwania w Kuratorium Oświaty zaświadczenia o równoważności (tak jak to ma miejsce w odniesieniu do świadectw uzyskiwanych w szkołach za granicą).
Nie oznacza to jednak, iż system egzaminacyjny, w wyniku którego uzyskiwane jest świadectwo "międzynarodowej matury" jest równoważny z systemem "nowej matury". Tylko w przypadku umieszczenia takiego zapisu w wyżej wymienionym zarządzeniu, należałoby oczekiwań od uczelni traktowania kandydatów legitymujących się świadectwami IB analogicznie j
ak kandydatów ze świadectwem dojrzałości uzyskanym w systemie "nowej matury".Obecnie nie ma jednak podstawy prawnej, aby wyniki uzyskane na świadectwie "międzynarodowej matury" uznawać jako równoważne z wynikami egzaminu wstępnego na studia,
Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, iż przepis dotyczący uwzględnienia wyników "międzynarodowej matury" na zasadach jak "nowej matury" zostanie umieszczony w projekcie Ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.
Z poważaniem
w/z MINISTRA
SEKRETARZ STANU
Tadeusz Szolc