Minister Środowiska przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Grzegorza Niskiego, złożonym na 87. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 91) :
Warszawa, dnia 22.08.2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając na oświadczenie senatora Grzegorza Niskiego, przesłane przy piśmie z dnia 3 sierpnia 2005 r., znak BPS/DSK-043-389/05, dotyczące prośby o informację na temat podjętych działań zmierzających do powstrzymania spalania drewna w elektrociepłowniach oraz zapewnienia surowca zakładom przemysłu płytowego, poniżej przedstawiam wyjaśnienia w zakresie będącym we właściwości Ministra Środowiska.
Strategia marketingowa Lasów Państwowych zakłada w pierwszym rzędzie sprzedaż drewna do zakładów przemysłu przetwórczego. Stanowisko Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w tej sprawie było wielokrotnie prezentowane w korespondencji z Ministerstwem Gospodarki, jak również na konferencjach i seminariach na temat wykorzystania biomasy w energetyce oraz w udzielanych odpowiedziach na interpelacje posłów i senatorów RP. Lasy Państwowe konsekwentnie realizują tę strategię, o czym świadczy fakt, że ze względu na rozbieżności pomiędzy potrzebami zaopatrzeniowymi przemysłu przetwórstwa drewna a podażą surowca, jednostki Lasów Państwowych od drugiej połowy 2003 roku nie podejmują żadnych zobowiązań wobec przemysłu energetycznego, mimo zapotrzebowania zgłaszanego przez coraz większą liczbę zakładów.
Moim zdaniem, wprowadzenie jakichkolwiek ograniczeń administracyjnych dotyczących wykorzystania surowca drzewnego na cele energetyczne nie wpłynie na poprawę sytuacji przemysłu płytowego i celulozowo-papierniczego, ponieważ obecnie obowiązujące w tym zakresie przepisy nie wyłączają zaopatrywania zakładów energetycznych w drewno w postaci trocin, zrzynów i zrębków defibracyjnych, powstających w trakcie przerobu mechanicznego drewna okrągłego. Drewno to jest równorzędnym, zarówno w sensie jakościowym, jak i ilościowym, surowcem dla przemysłu płytowego i celulozowo-papierniczego, w porównaniu z drewnem pozyskiwanym bezpośrednio w lesie, które miałoby być przedmiotem wyłączenia.
Jakkolwiek w swojej strategii sprzedaży Lasy Państwowe koncentrują się i będą koncentrować się na sprzedaży drewna dla przemysłu przetwórczego, to w okresach dekoniunktury, kiedy występuje przewaga podaży nad popytem ze strony przemysłu przetwórczego, część surowca może być sprzedawana na cele energetyczne. Jest to w interesie zarówno energetyki, jak i Lasów Państwowych, ponieważ możliwości zbytu drewna warunkują wykonanie zabiegów pielęgnacyjnych istotnych dla stanu sanitarnego i trwałości lasu.
Odnosząc się do zaopatrzenia w surowiec drzewny zakładów płytowych (w tym także firmy Kronospan ze Szczecinka), pragnę poinformować, że z informacji uzyskanych z Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wynika, że poziom tego zaopatrzenia od kilku lat ma tendencję wzrostową. Pewien stały wzrost wielkości dostaw drewna do zakładów przetwarzających drewno jest możliwy dzięki wzrostowi poziomu pozyskania w kolejnych latach w lasach zarządzanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
Lasy Państwowe eksportowały drewno okrągłe w zasadzie od zarania swej działalności, tj. 1924 r. Ilość eksportowanego drewna uzależniona była od podaży i popytu na rynku krajowym. W połowie lat osiemdziesiątych eksportowano ponad 2 mln m3 rocznie, w latach 1991-1993 ok. 1 mln m3 rocznie, natomiast w latach 1994-2001 nastąpił spadek do 150-200 tys. m3 rocznie. W skali całego kraju eksport drewna okrągłego ma jednak wciąż znikome znaczenie. Z danych przekazanych przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych wynika, że w roku 2003 i 2004 wyeksportowano odpowiednio 572 tys. m3 i 639 tys. m3, co stanowiło 1,89% i 2,24% rozmiaru sprzedaży. Pozwalam sobie wyrazić pogląd, że w interesie kraju leży utrzymywanie przynajmniej minimalnej (jak dotąd) obecności naszego drewna na rynku europejskim, na wypadek dekoniunktury na surowiec drzewny w kraju lub klęsk żywiołowych.
Stabilna, zrównoważona gospodarka leśna, prowadzona przez Lasy Państwowe w oparciu o zasady uregulowane ustawą o lasach, nie pozwala jednak na nieograniczone zwiększanie poziomu pozyskania. Leśnicy zobowiązani są bowiem do przestrzegania powyższych zasad i wykorzystywania polskich zasobów leśnych zgodnie z ich biologicznymi możliwościami.
Reasumując, nie widzę potrzeby podjęcia dodatkowych działań w celu ograniczenia spalania pełnowartościowego drewna przez firmy sektora energetycznego. Ograniczona podaż drewna, jak również potrzeba przeznaczania tego surowca w pierwszej kolejności na cele przetwórcze uwzględniona została w polityce państwa, dotyczącej rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii. W istniejących dokumentach politycznych, w tym także w przyjętej w dniu 4 stycznia 2005 r. przez Radę Ministrów "Polityce energetycznej Polski do 2025 roku" przewiduje się zrównoważony rozwój energetyki odnawialnej zapewniający optymalizację wykorzystania poszczególnych rodzajów odnawialnych źródeł energii. Obok energetycznego wykorzystania biomasy zakłada się dynamiczny rozwój elektrowni wiatrowych. Przewiduje się także wykorzystanie wszystkich możliwości związanych z rozwojem małej energetyki wodnej, energetyki słonecznej i zasobów geotermalnych.
Ponadto, w mojej ocenie, aktualnie obowiązujący system sprzedaży drewna nie wymaga przekształceń i nie przewiduję występowania z inicjatywą jakichkolwiek zmian w regulacjach prawnych dotyczących zasad obrotu drewnem okrągłym i nadzoru nad tym obrotem, tym bardziej, że wydanie zarządzenia określającego te zasady poprzedziły konsultacje z głównymi grupami klientów lasów Państwowych, które nie wniosły zastrzeżeń do zwartych w nim regulacji.
Z wyrazami szacunku
MINISTER ŚRODOWISKA
Tomasz Podgajniak