Oświadczenie


Kierownik Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Grzegorza Matuszaka, złożone na 64. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 65):

Warszawa, dnia 12 lipca 2004 r.

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na pismo Pana Marszałka, które wpłynęło do Urzędu w dniu 2 lipca 2004 roku, wraz z załączonym oświadczeniem, złożonym na 64 posiedzeniu Senatu przez Pana Senatora Grzegorza Matuszaka, w sprawie Pana Stanisława P., uprzejmie informuję, że w świetle przepisów ustawy z dnia 31 maja 1996 roku o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (Dz.U. Nr 87, poz. 395 z późn. zm.) brak jest możliwości uczynienia zadość oczekiwaniom Zainteresowanego w kwestii przyznania uprawnienia do świadczenia pieniężnego.

Uprzejmie informuję, iż art. 1 ust. 1 ww. ustawy przyznaje prawo do świadczenia pieniężnego wyłącznie osobom, które podlegały represjom. Z kolei art. 2 cyt. ustawy za represję uznaje:

1) osadzenie w obozach pracy przymusowej (...) z przyczyn politycznych, narodowościowych, rasowych i religijnych,

2) deportację (wywiezienie) do pracy przymusowej na okres co najmniej 6 miesięcy z terytorium państwa polskiego, w jego granicach sprzed dnia 1 września 1939 r., na terytorium: a) III Rzeszy i terenów przez nią okupowanych w okresie wojny w latach 1939-1945 b) Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich i terenów przez niego okupowanych w okresie od dnia 17 września 1939 r. do dnia 5 lutego 1946 r. oraz po tym okresie do końca 1948 r. z terytorium państwa polskiego w jego obecnych granicach.

Z powyższego wynika, iż ustawodawca przyzna uprawnienia do nabycia świadczenia pieniężnego dla dwóch kategorii osób: dla osób "deportowanych do pracy przymusowej" oraz dla osób "osadzonych w obozach pracy". Przy czym deportacja do pracy przymusowej nastąpić musiała z terenu II Rzeczypospolitej (w granicach sprzed 1 września 1939 roku). Tego rodzaju sformułowanie nie pozostawia wątpliwości, iż warunkiem koniecznym nabycia prawa do świadczenia pieniężnego było wywiezienie poza wskazane w tym przepisie terytorium. Nie spełnia zaś tego warunku przemieszczenie w granicach II Rzeczypospolitej.

W judykaturze Naczelnego Sądu Administracyjnego utrwalony jest już pogląd, iż praca przymusowa na terytorium państwa polskiego w granicach sprzed 1 września 1939 roku nie spełnia wymogu deportacji (wywiezienia) z terytorium państwa polskiego (vide: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 grudnia 1999 roku, sygn. V S.A. 1086/99).

W wyroku z dnia 4 kwietnia 2002 roku (sygn. II S.A./Gd 1007/00) Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku wypowiedział pogląd, iż obowiązująca wykładnia art. 2 pkt 2 lit. a) ustawy o świadczeniu pieniężnym (...) nie pozwala na przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu wykonywania pracy przymusowej na terytorium państwa polskiego w jego granicach sprzed 1 września 1939 roku.

Podobnie Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi, w wyroku z dnia 23 lipca 2002 roku sygn. II S.A./Łd 1726/98, stanął na stanowisku, iż poprzez sformułowanie zawarte w art. 2 pkt 2 lit. a) ww. ustawy "na terytorium III Rzeszy i terenów przez nią okupowanych (...)" należy rozumieć terytoria okupowane przez Niemców poza granicami II Rzeczypospolitej sprzed 1 września 1939 r.

Analogiczne poglądy prezentował Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu (por.: wyrok sygn. II S.A./Po 4202/01).

Mając na względzie treść powyższych przepisów oraz dokonane w toku postępowania administracyjnego ustalenia, z których wynika, iż Pan Stanisław P. wykonywał pracę przymusową na terenach, które przed wojną wchodziły w skład II RP, decyzją z dnia 9 lipca 2004 roku utrzymano w mocy decyzję z dnia 21 maja 2004 roku o odmowie przyznania uprawnienia do świadczenia pieniężnego. Strona została prawidłowo pouczona o przysługującym Jej środku zaskarżenia oraz trybie do jego wniesienia.

Pozostaję z nadzieją, że powyższe wyjaśnienia, mimo iż nie spełniają oczekiwań Strony, zostaną przyjęte ze zrozumieniem.

Łączę wyrazy szacunku

Jan Turski


Oświadczenie