Oświadczenie


Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Markowskiego, złożone na 81. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87):

Warszawa, 24.06.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Jerzego Markowskiego złożone podczas 81 posiedzenia Senatu RP w dniu 19.05.2005 r. w sprawie odstąpienia od prywatyzacji Elektrociepłowni Zabrze S.A. i zastąpienia tej czynności nieodpłatnym wniesieniem akcji Elektrociepłowni Zabrze S.A. do Zespołu Elektrociepłowni Bytom S.A. przedstawiam co następuje.

Odnosząc się do poruszanej przez Pana Senatora sprawy przekształceń własnościowych Elektrociepłowni Zabrze S.A. pragnę poinformować, że Minister Skarbu Państwa, uwzględniając bardzo trudną sytuację ekonomiczno-finansową Spółki Elektrociepłownia Zabrze S.A., zainicjował i prowadzi proces jej prywatyzacji. Dodatkowo w związku z faktem, że ofertę w procesie prywatyzacji Elektrociepłowni Zabrze S.A. złożyło konsorcjum, którego liderem jest Zespół Elektrociepłowni Bytom S.A., Ministerstwo Skarbu Państwa analizuje także uwarunkowania związane z dokonaniem połączenia Elektrociepłowni Zabrze S.A. i ZEC Bytom S.A. w drodze wniesienia akcji EC Zabrze na podwyższenie kapitału zakładowego ZEC Bytom S.A., alternatywnym w stosunku do sprzedaży akcji w trybie zaproszenia do rokowań.

Z przeprowadzonych przez Zarządy obu Spółek wstępnych analiz wynika, że uzyskanie wymiernych efektów konsolidacji rynków ciepła Bytomia, Rudy Śląskiej i Zabrza możliwe będzie dopiero po uruchomieniu linii przesyłu ciepła między nimi rynkami. Wiąże się to z koniecznością realizacji inwestycji w postaci rurociągu spinające systemy ciepłownicze miast Bytomia, Rudy Śląskiej i Zabrza. Pozwoliłoby to na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego gmin w zakresie zaopatrzenia w ciepło poprzez stworzenie możliwości przesyłania ciepła ze źródeł do systemu "rudzkiego-północ" i "zabrzańskiego" oraz "bytomskiego" oraz przyniosłoby wymierne efekty ekonomiczno-finansowe.

Należy zwrócić jednak uwagę, że w trakcie rozpatrywania koncepcji wniesienia akcji Spółki EC Zabrze S.A. jako wkładu niepieniężnego w zamian za objęcie przez Skarb Państwa akcji w podwyższonym kapitale zakładowym ZEC Bytom S.A. konieczne było zbadanie czy przedmiotowe dokapitalizowanie nie stanowi pomocy publicznej.

W celu uniknięcia podejrzenia o wystąpienie pomocy publicznej, istotne jest aby przedmiotowe wniesienie aportu było dokonane na warunkach rynkowych, co sprowadza się do ekwiwalentności wartości wznoszonego aportu i otrzymanych w zamian wkład praw udziałowych. Należy wykazać równowartość wnoszonego wkładu i otrzymanych w zamian praw udziałowych, przy czym oba te elementy winny być wycenione wg wartości rynkowej, co pozwoliłoby na wykluczenie niedozwolonych elementów pomocy publicznej z rozważnej operacji.

Konieczność sporządzenia wyceny wartości akcji Spółek może w istotny sposób wydłużyć czas potrzebny na realizację analizowanej procedury wniesienia akcji Elektrociepłowni Zabrze S.A. do ZEC Bytom S.A. W związku z powyższym należy rozważyć czy nie będzie to stanowiło zagrożenie dla terminowego rozpoczęcia realizacji inwestycji mającej połączyć systemy ciepłownicze miast Zabrza, Rudy Śląskiej. Realizacja obu z rozważanych wariantów tj. zbycie akcji EC Zabrze S.A. bądź wniesienie kontrolnego pakietu akcji na podniesienie kapitału zakładowego ZEC Bytom S.A. po zakończeniu inwestycji łączącej systemy ciepłownicze Bytomia, Rudy Śląskiej i Zabrza pozwoli na uzyskanie wymiernych efektów ekonomiczno-finansowych.

Istotną sprawą będzie, z uwagi na trudności w zapewnieniu płynności finansowej Spółki Elektrociepłownia Zabrze S.A., konieczność wypracowania przez Zarząd rozwiązań umożliwiających poprawę funkcjonowania w tym obszarze.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, bardzo proszę Pana Marszałka o przyjęcie ich do wiadomości.

Z poważaniem

PODSEKRETARZ STANU

Krzysztof Żyndul


Oświadczenie