Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Markowskiego, złożonym na 77. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 81), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, dnia 20.03.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Jerzego Markowskiego złożonego w dniu 18 lutego 2005 r. dotyczącego prywatyzacji Polskich Hut Stali S.A. uprzejmie przedkładam następujące informacje.

Ministerstwo Skarbu Państwa realizując w oparciu o decyzję podjętą przez Radę Ministrów w dniu 5 listopada 2002 r. proces prywatyzacji Polskich Hut Stali S.A. (obecnie Mittal Steel Poland S.A.) brało pod uwagę oszacowanie wartości Spółki sporządzone przez konsorcjum BRE Corporate Finance S.A. i Evip Internatrional Sp. z o.o. Pragnę podkreślić, iż oferta finansowa LNM Holdings N.V. mieściła się w przedziale wartości biznesu (aktywów niezadłużonych) wynikającym z wyceny PHS S.A.

Analizując parametry transakcji zawarte w umowie sprzedaży akcji Polskich Hut Stali S.A. z dnia 27 października 2003 r. należy mieć na uwadze niezwykle trudną sytuację ekonomiczno-finansową PHS S.A. przed prywatyzacją. W oparciu o analizy przeprowadzone przez Doradcę MSP - konsorcjum BRE Corporate Finance S.A. i Evip International Sp. z o.o. - zobowiązania finansowe Spółki szacowano na kwotę ok. 4,7 mld zł, z czego około 2,6 mld zł stanowiły zobowiązania przeterminowane. PHS S.A. nie byłby w stanie funkcjonować w średnim okresie (1-3 lata) bez redukcji znacznej części zobowiązań finansowych spółki oraz bez pozyskania nowych środków finansowych w wysokości ok. 800-900 mln zł.

Priorytetem Ministra Skarbu Państwa w prywatyzacji Polskich Hut Stali S.A. była restrukturyzacja i wzmocnienie PHS S.A. a w konsekwencji osiągnięcie najważniejszego celu społecznego - zachowanie miejsc pracy. W ocenie Ministerstwa Skarbu Państwa oraz Ministerstwa Gospodarki i Prac fiasko tej prywatyzacji mogłoby wiązać się z poważnymi konsekwencjami finansowymi zarówno dla Skarbu Państwa, samych Polskich Hut Stali S.A., jak i wierzycieli handlowych. Niedojście prywatyzacji do skutku spowodowałoby bowiem konieczność restrukturyzacji PHS S.A. bez udziału inwestora strategicznego. Wiązałoby się to z koniecznością znalezienia alternatywnych źródeł finansowania programu inwestycyjnego PHS S.A. oraz zaspokojenia wierzycieli Spółki (w tym podmiotów, których właścicielem jest Skarb Państwa.

Z punktu widzenia Skarbu Państwa odsunięcie zagrożenia w postaci upadłości Spółki wiązałoby się z koniecznością dokapitalizowania Polskich Hut Stali S.A. kwotą od 500 do 680 milionów złotych. Ponadto bardzo prawdopodobny byłby brak zdolności finansowej Spółki do spłaty w pełni swoich zobowiązań wobec Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. do 2007 roku, co mogłoby skutkować koniecznością zaangażowania środków Skarbu Państwa do spłaty obligacji restrukturyzacyjnych wyemitowanych przez ARP S.A. Dodatkowo w celu realizacji biznes planu byłoby prawdopodobnie niezbędne wparcie PHS S.A. w realizacji programu inwestycyjnego (w postaci znaczących gwarancji Skarbu Państwa dla banków finansujących program inwestycyjny) przewidzianego w biznes planie na poziomie 2,4 miliarda złotych.

Dla głównych wierzycieli handlowych (Polskie Koleje Państwowe S.A., Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A., Będziński Zakład Elektroenergetyczny S.A., Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.) niepowodzenie prywatyzacji oznaczałoby brak możliwości przeprowadzenia konwersji na akcje zobowiązań handlowych na kwotę ponad 1,2 miliarda złotych i uzyskania środków finansowych za objęte akcje, co mogłoby mieć bardzo poważne skutki dla ich sytuacji finansowej.

Pragnę również podkreślić, iż umowa prywatyzacyjna nakłada na inwestora zobowiązania dotyczące m.in. kontynuowania działalności podstawowej przez Spółkę, wykorzystania zysku Spółki na cele rozwojowe, a także ograniczenia dysponowania akcjami PHS S.A. i zakazu obniżania kapitału zakładowego Spółki. Ponadto umowa nakłada na inwestora pełną odpowiedzialność za realizację zobowiązań z niej wynikających wraz z sankcjami za ich niedotrzymanie oraz zobowiązuje inwestora do okresowego składania sprawozdań z realizacji zobowiązań inwestycyjnych i restrukturyzacyjnych.

Dziękując za zainteresowanie procesem prywatyzacji Polskich Hut Stali S.A. mam nadzieję, że przedstawione informacje zostaną uznane za satysfakcjonujące.

Z wyrazami szacunku

Minister

Jacek Socha


Oświadczenie