Oświadczenie


Minister Infrastruktury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 88):

Warszawa, dnia 05 lipiec 2005 r.

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

nawiązując do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Władysława Mańkuta w dniu 3 czerwca 2005 r. podczas 82 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie regionalnych pasażerskich połączeń kolejowych w regionie elbląskim uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z ofertą obowiązującego rozkładu jazdy pociągów spółka PKP Przewozy Regionalne realizuje przewozy na trasie Elbląg - Braniewo przez Chruściel jedną parą pociągów pośpiesznych relacji Gdynia - Kaliningrd - Gdynia. Przed zawieszeniem regionalnych przewozów pasażerskich, które nastąpiło z dniem 31 marca 2004 r, na ww. trasie kursowały trzy pary pociągów. Uruchamiane pociągi nie były objęte Umową na wykonywanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich w ramach obowiązku służby publicznej, zawieranej pomiędzy organizatorem przewozów a przewoźnikiem. Pociągi te przewoziły średnio-dobowo 262 pasażerów. Pokrycie kosztów uruchomienia tych przewozów przychodami wynosiło tylko 12,5%, co powiększało deficyt działalności spółki PKP Przewozy Regionalne. Spółka ta nie akceptując wykonywania przewozów przynoszących znaczne straty, podjęła decyzję o odwołaniu tych pociągów. Jednocześnie spółka deklaruje gotowość do wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich zgodnie z oczekiwaniami społecznymi pod warunkiem pokrycia deficytu powstającego w wyniku ich realizacji.

Samorządy województw mają możliwość wyboru środka transportu oraz swobodę w określeniu zakresu zamówienia na wykonywanie usług przewozowych o charakterze służby publicznej na terenie województwa. Mając na uwadze zaistniałą sytuację w związku z zawieszeniem kolejowych przewozów na trasie Elbląg - Braniewo organizator wprowadził komunikację autobusową.

Przeznaczone przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego środki finansowe na przewozy regionalne w 2005 roku pokrywają deficyt związany z ich realizacją tylko w 75,78%. Należy podkreślić, że organizator tych przewozów nie składał zamówienia na uruchomienie w roku 2005 i 2006 kolejowych przewozów regionalnych na omawianym odcinku. Samorządy określając wielkość środków na dofinansowanie przewozów o charakterze służby publicznej decydują o liczbie i relacjach uruchamianych pociągów zatem, wielkość jak i struktura zamawianych przewozów regionalnych, czy też ewentualna rezygnacja lub przywrócenie zawieszonych połączeń pozostaje w gestii samorządu województwa.

Z poważaniem

Krzysztof Opawski


Oświadczenie