Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Władysława Mańkuta, złożone na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74):
Warszawa, dn. 06. grudnia 2004 r.
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Niniejszym przekazuję odpowiedź na pytania zawarte w oświadczeniu Pana senatora Władysława Mańkuta z dnia 3 listopada 2004 r. dotyczące ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych.
Ad. 1 Odnosząc się do pytania dotyczącego rozszerzenia katalogu gier o gry telebingo i wideoloterie stanowiące monopol państwa, uprzejmie informuję, iż do chwili obecnej do Ministerstwa Finansów nie wpłynął żaden wniosek w sprawie zatwierdzenia regulaminu gry wideoloterii.
Decyzją nr GL-725/I/TB/II-1-5/04 z dnia 28 maja 2004 roku, po rozpatrzeniu wniosku Spółki Totalizator Sportowy Sp. z o.o. został zatwierdzony regulamin gry "Telebingo".
W chwili obecnej toczy się postępowanie w sprawie zatwierdzenia regulaminu gry telebingo wszczęte wnioskiem Spółki Polski Monopol Loteryjny sp. z o.o.
Ad. 2 Uprzejmie informuję Pana Senatora, że Informacja o realizacji ustawy o grach i zakładach wzajemnych w 2003 roku została przekazana do Sejmu w dniu 17 listopada 2004 roku.
Jednocześnie w związku z zapytaniem Pana Senatora, poniżej przekazuję dane liczbowe dotyczące poziomu sprzedaży losów loterii pieniężnych w roku 2003 oraz za trzy kwartały 2004 roku w podziale na spółki.
Podmiot |
Przychody z loterii pieniężnych w tys. zł |
Liczba loterii |
|||
2003 rok |
III kwartały 2004 rok |
2003 rok |
III kwartały 2004 rok |
||
1. |
Totalizator Sportowy Sp. z o.o. |
139 156 |
90 626 |
21 |
22 |
2. |
Polski Monopol Loteryjny Sp. z o.o. |
2 634 |
4 021 |
9 |
8 |
Razem |
141 790 |
94 647 |
30 |
30 |
Informuję ponadto, że sprzedaż losów loterii pieniężnych po trzech kwartałach 2004 roku osiągnęła 66,7%, poziomu sprzedaży z roku 2003, w tym odpowiednio w Totalizatorze Sportowym Sp. z o.o. 65,1%, a w Polskim Monopolu Loteryjnym Sp. z o.o. 152,7%.
W ramach nadzoru i kontroli nad działalnością podmiotów urządzających i prowadzących gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach oraz w związku z art. 52a ustawy o grach i zakładach wzajemnych w Ministerstwie Finansów zbierane są informacje od podmiotów prowadzących działalność na rynku gier i zakładów wzajemnych w zakresie: przychodów i kosztów działalności ośrodków gier, punktów przyjmowania zakładów wzajemnych i gier stanowiących monopol państwa. Analizie podlegają przede wszystkim te pozycje przychodów i koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które wynikają wprost z postanowień ustawy o grach i zakładach wzajemnych, tj. w zakresie wpływów gotówkowych ze sprzedaży gier i zakładów wzajemnych, wypłat wygranych, prawidłowości naliczania podatku od gier zgodnie z art. 2, art. 10, art. 42 i art. 45 cyt. ustawy.
Mając na uwadze fakt, iż kwestie sprzedaży losów loterii pieniężnych przez jednoosobowe spółki skarbu państwa określonym wydawcom gazet mogą odbywać się na podstawie różnorakich umów cywilnoprawnych, proponuję zwrócić się w przedmiotowej kwestii do podmiotów prowadzących loterie pieniężne.
Ad. 3 Odnosząc się do zagadnienia niskiego poziomu sprzedaży losów loterii pieniężnych uprzejmie informuję, iż po dwuletnim okresie spadku sprzedaży loterii pieniężnych, w roku 2003 sprzedaż loterii pieniężnych znacznie wzrosła i charakteryzowała się największą dynamiką na rynku gier i zakładów wzajemnych. Poziom sprzedaży loterii pieniężnych uzależniony jest od wielu czynników, w tym m.in. od liczby prowadzonych loterii pieniężnych w danym okresie oraz sposobu ich dystrybucji. Dużą rolę w tym względzie odgrywa również poziom popytu ze strony potencjalnych graczy.
Mając na uwadze powyższe trudno zgodzić się z poglądem Pana Senatora, iż ten segment rynku osiąga niski poziom sprzedaży w stosunku do możliwości rynku polskiego.
Jednocześnie nie mogę podzielić poglądu o braku sensu utrzymywania monopolu państwa w zakresie loterii pieniężnych. Przyjęte w Polsce rozwiązania w ww. zakresie są zbieżne z prawem obowiązującym w wielu innych krajach. Ponadto należy zauważyć, iż rentowność sprzedaży loterii pieniężnych w ostatnich latach oscylowała w granicach 2,7%-5,9%.
Biorąc pod uwagę realne zagrożenia w zakresie organizowania loterii pieniężnych w tym możliwości działania na szkodę graczy jak również możliwość wykorzystania tej działalności w celu "prania brudnych pieniędzy", uważam iż sprawowanie monopolu państwa w tym zakresie jest w pełni uzasadnione.
Pozostaję z szacunkiem
Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
Wiesław Czyżowicz