Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 5
5):Warszawa, 24.02.2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Nawiązując do oświadczenia Pana Senatora Władysława Mańkuta w sprawie rządowej propozycji, przekształcenia wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej w oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w załączeniu przedkładam stanowisko w przedmiotowej sprawie.
Jerzy Hausner
Stanowisko do oświadczenia Pana Senatora Władysława Mańkuta
Celem zmiany umocowania prawnego wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej poprzez pozbawienie ich osobowości prawnej i przekształcenie w terenowe agendy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest zmniejszenie kosztów osobowych i zwiększenie finansowania zadań ekologicznych.
Jednocześnie informuję, że:
Korzyści wynikające ze zmian w funkcjonowaniu wojewódzkich funduszy, to m.in.:
Uwzględniając powyższe oraz mając na uwadze konieczność poniesienia znacznych wydatków na inwestycje dostosowawcze w dziedzinie ochrony środowiska do wymagań prawa Unii Europejskiej, które zgodnie z założeniami mają zostać dofinansowane ze środków publicznych, w tym także z funduszy celowych - w programie uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych zaproponowano pozbawienie osobowości prawnej wojewódzkich funduszy i przekształcenia ich w terenowe agendy NFOŚiGW, co powinno uelastycznić dysponowanie środkami publicznymi zgodnie z założeniami przyjętymi w Polityce Ekologicznej Państwa oraz stworzyć możliwość bardziej efektywnego współfinansowania projektów z obszaru "Ochrona środowiska", które będą realizowane w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.
Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej jako jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, dysponują środkami pochodzącymi z określonych ustawowo opłat i kar ekologicznych oraz z wpływów z działalności finansowej i kapitałowej wynikającej z zarządzania tymi przychodami.
Z diagnozy obecnego stanu oraz przyjętych założeń reorganizacji systemu ochrony środowiska w Polsce ("Polityczny plan na lata 2004-2005") - wynika, że obowiązujący system zarządzania środowiskiem, może nie zapewnić wywiązania się z zobowiązań akcesyjnych wobec Unii Europejskiej, w terminach przewidzianych w Traktacie Akcesyjnym oraz absorpcji środków strukturalnych z UE.
Obowiązujący system finansowania ochrony środowiska (oparty na funduszach ochrony środowiska i gospodarki wodnej, Banku Ochrony Środowiska i EkoFunduszu), który sprawdził się w okresie transformacji ustrojowej, okazał się mało wydajny i zbyt rozproszony na skutek braku wspólnego i ujednoliconego zarządzania.
Warszawa, dn. 24.02.2004 r.