Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Mirosława Lubińskiego, złożonym na 62. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63), przekazał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad:

Warszawa, 2004-06-18

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem senatora Mirosława Lubińskiego proszę o przyjęcie następującej odpowiedzi na zadane pytania:

1. Jaki jest aktualny stan prawny dotyczący przedmiotowej "Koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju" opublikowanej w MP nr 26 poz. 432 z 2001 r.?

"Koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju" została ogłoszona dnia 26 lipca 2001 r. w formie załącznika do Obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów. Koncepcja została przyjęta przez Radę Ministrów (5.10.99) i Sejm (17.11.2000). Dokument opracowany przez Rządowe Centrum Studiów Strategicznych nie pełni funkcji nadrzędnego planu przestrzennego zagospodarowania, natomiast dostarcza przesłanek do sporządzania programów zawierających zadania rządowe.

Poruszył też Pan Senator zagadnienie stanu prawnego "korytarzy paneuropejskich", a zwłaszcza korytarza Świnoujście - Szczecin - granica południowa - Czechy, w szczególności w oświadczeniu pada pytanie "czy korytarz ten jest przewidziany do realizacji?".

Korytarze kolejowo-drogowe zostały ustanowione podczas Paneuropejskich Konferencji Transportowych w latach 1994 (Kreta) i 1997 (Helsinki). Ich zadaniem było wyznaczenie połączeń pomiędzy granicznymi punktami sieci TEN, integrującej kraje Unii Europejskiej, a krajami kandydującymi do Unii, oraz krajami WNP. W ramach tego systemu korytarz interesujący Pana Senatora nie zaistniał. Idea korytarzy została wykorzystana i rozbudowana o nowe połączenia w trakcie tworzenia sieci TINA (Transport Infrastructure Needs Assesment) obejmującej kraje kandydujące do Unii (1999 r.). Sieć ta miała do roku 2015 zapewnić na swoich drogach wymagania stawiane sieci TEN w krajach Unii Europejskiej. W szerszym stopniu uwzględniono tu połączenia pomiędzy krajami kandydującymi, obejmowała ona też interesujący Pana Senatora odcinek określany w kolejnych rozporządzeniach Rady Ministrów jako autostrada A4, a następnie droga ekspresowa S3, Świnoujście - Lubawka. Na mocy ratyfikowanego traktatu o przystąpieniu do Unii Europejskiej od 1.05.2004 na miejsce sieci TINA ustanowiono na terytorium Rzeczypospolitej polski kompatybilną z innymi krajami Unii i interoperatywną sieć TEN. Droga S3 wchodzi w jej skład na całej swojej długości.

2. Dlaczego przebieg drogi S3 pozostawia ośrodek wałbrzyski bez dobrego skomunikowania?

Zgodnie z powyższym wyjaśnieniem zadaniem drogi ekspresowej S3 jest zapewnienie dogodnego szybkiego połączenia pomiędzy Skandynawią, a północnymi Czechami (rejon Hradec Kralove i Pardubic), także portami w Świnoujściu i Szczecinie oraz aglomeracjami Szczecina, Gorzowa, Zielonej Góry, zagłębiem miedziowym, Legnicą, Wałbrzychem i Jelenią Górą. Projektowana trasa przebiega kilkanaście kilometrów na wschód od Wałbrzycha, co pozwoli na dogodne (zgodne ze stosowanymi w Europie normami) skomunikowanie jej zarówno z konurbacją wałbrzysko-świdnicką jak i z aglomeracją jeleniogórską. Z uwagi na ogrom potrzeb w innych rejonach kraju, a także na terenie województwa dolnośląskiego (budowa autostrad A4 i A18, drogi ekspresowej (autostrady S/A8), budowa drogi ekspresowej na odcinku Legnica - Lubawka może mieć miejsce najwcześniej w roku 2010. Jednocześnie zostanie też zapewniony odpowiedni do ówczesnych potrzeb dostęp z kierunku Wałbrzycha.

Korzystając z okazji chciałem podziękować Panu Senatorowi za zainteresowanie problemami rozwoju i modernizacji infrastruktury drogowej, także zwrócić uwagę Pana Marszałka i pana Senatora na fakt, że na skutek wieloletnich zaniedbań potrzeby naszego kraju w dziedzinie budowy autostrad, dróg i obwodnic znacznie przewyższają środki jakie na ten cel rząd może przeznaczyć. W Polsce nadal gęstość sieci autostrad jest jedną z najniższych w Europie, stan nawierzchni wielu dróg jest niedostateczny, a ich zdolność do przenoszenia obciążeń nie skorelowana z natężeniem ruchu. Staram się, jak najszybciej, zmienić ten stan rzeczy i bardzo liczę na poparcie w tym względzie ze strony Pana Marszałka i Pana Senatora.

Z wyrazami szacunku

Dariusz Skowroński


Oświadczenie