Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Janusza Lorenza, złożone na 81. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87):

Warszawa, 2005-06-17

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Janusza Lorenza z dnia 19 maja 2005 r., przekazane przy piśmie Marszałka z dnia 25 maja 2005 r., znak: BPS/DSK-043-237/05, w sprawie "projektu podziału środków finansowych na oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia", uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Art. 119 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135 - dalej zwaną "ustawą"), obliguje Ministra Zdrowia do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia (dalej zwanego "Funduszem") z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych, z uwzględnieniem przepisów art. 118 ustawy, który określa podstawowe zasady podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Funduszu. Projekt przedmiotowego rozporządzenia, znajdujący się w trakcie procesu legislacyjnego, przygotowany został przez zespół z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Finansów, NFZ oraz ekspertów krajowych oraz Banku Światowego). Szczególna rola przypadła przedstawicielom Funduszu z tego głównie powodu, iż Fundusz był jedynym źródłem informacji dotyczących udzielonych ubezpieczonym świadczeń opieki zdrowotnej, które to informacje były niezbędne do przeprowadzenia obliczeń symulacyjnych, wykonanych w trakcie prac nad przygotowaniem projektu przedmiotowego rozporządzenia.

Dla przeprowadzenia obliczeń symulacyjnych związanych z projektem przedmiotowego rozporządzenia, z zasobów informacyjnych Funduszu, pozyskano informacje dotyczące ubezpieczonych oraz udzielonych im świadczeń opieki zdrowotnej. Dane te pozwoliły ustalić, iż kształtowane przeświadczenia dotyczące np. skali i zakresu migracji ubezpieczonych oraz skali i zakresu udzielanych świadczeń wysokospecjalistycznych nie znajdują potwierdzenia w uzyskanych informacjach z Funduszu.

I tak bilans kosztów świadczeń udzielonych ubezpieczonym zarejestrowanym w innych niż Warmińsko-Mazurski OW NFZ przez świadczeniodawców mających podpisaną umowę o udzielenie świadczeń z Warmińsko-Mazurskim OW NFZ oraz kosztów świadczeń udzielonych ubezpieczonym zarejestrowanym w Warmińsko-Mazurskim OW NFZ przez świadczeniodawców mających podpisaną umowę o udzielanie świadczeń z innymi OW NFZ niż Warmińsko-Mazurski, wykorzystany do określenia wskaźnika dotyczącego migracji dla Warmińsko-Mazurskiego OW NFZ, został na podstawie informacji przedstawionych przez Fundusz i dotyczących 2004 r. określony jako ujemny w wysokości 27,3 mln zł. Podobnie wyznaczony w oparciu o dotyczące 2004 r. informacje pozyskane z Funduszu wskaźnik świadczeń wysokospecjalistycznych oszacowano na 0,78%, co oznacza, iż zaledwie 0,78% wszystkich świadczeń wysokospecjalistycznych, uwzględnianych przy określaniu tego wskaźnika, zostało udzielonych przez świadczeniodawców mających podpisane umowy z Warmińsko-Mazurskim OW NFZ.

Przeprowadzone obliczenia symulacyjne doprowadziły do wniosku, iż przewidziana w art. 118 ust. 4 ustawy ochrona poziomu środków przydzielanych poszczególnym oddziałom wojewódzkim Funduszu może okazać się niewystarczająca. Dlatego wprowadzona jest waga dla wskaźników dotyczących migracji tak, aby nieco zwiększyć środki tym oddziałom, które w większym stopniu świadczą usługi na rzecz ubezpieczonych w innych oddziałach. Pozwoli to na stopniowe dostosowywanie istniejącej sieci świadczeniodawców do nowych zasad finansowania świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych.

Nawet wtedy, gdy przyjmie się wartość wagi przy wskaźniku dotyczącym migracji w wysokości 1,7, Warmińsko-Mazurski uzyska o 21,8 mln zł więcej niż w planie finansowym Funduszu na 2005 r. (wersja z 12 maja 2005) przy założeniu, iż wydatki na świadczenia wzrosną w 2006 r. o 6% w porównaniu z planem na 2005 r. W przypadku, gdy wzrost ten wyniesie 7% środki dla Warmińsko-Mazurskiego OW NFZ będą w 2006 r. większe o 32,9 mln zł.

Wspomniany wyżej art. 118 ustawy określa czynniki uwzględnione przy podziale środków na świadczenia opieki zdrowotnej pomiędzy oddziały wojewódzkie Funduszu - uwzględnienie czynników, które wskazuje Pan Senator (stopa bezrobocia i nierówne zaludnienie), oznacza wykroczenie poza zakres delegacji ustawowej.

Artykuł powyższy określa również, iż informacje dotyczące świadczeń udzielonych w ramach migracji oraz świadczeń wysokospecjalistycznych mają dotyczyć lat poprzedzających rok, w którym tworzony jest plan finansowy funduszu, co w przypadku planu finansowego na 2006 r. oznacza informacje dotyczące 2004 r.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

SEKRETARZ STANU

Zbigniew Podraza


Oświadczenie