Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, złożonym na 77. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 81), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad:

Warszawa, dnia 06.04.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Janusza Lorenza, Senatora RP (przesłane przy piśmie nr BPS/DSK-043-93/05 z dnia 23 lutego 2005 r.), dotyczące drogi krajowej nr 16, przedkładam następujące informacje.

Droga krajowa nr 16 znajduje się w wykazie dróg objętych programem dostosowania do standardów europejskich, przygotowanym przez Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej w roku 1998.

Włączenie drogi krajowej nr 16 do układu najważniejszych dróg w kraju podyktowane jest funkcją, jaką pełni przedmiotowa droga. Droga krajowa nr 16 jest drogą o znaczeniu międzynarodowym, krajowym i regionalnym. Stanowi ona najkrótszą trasę tranzytową między Berlinem a krajami Bałtyckimi oraz główne powiązanie na osi wschód - zachód w północnej części Polski. Umożliwia ona aktywizację gospodarczą, a tym samym rozwój województwa poprzez: uatrakcyjnienie warunków inwestowania, rozwój wymiany handlowej oraz rozwój ruchu turystycznego poprzez poprawę dojazdu do Pojezierza Mazurskiego i Krainy Wielkich Jezior Mazurskich.

Z pomiarów natężenia ruchu na drodze krajowej nr 16 w roku 1995 i 2000 wynika, że nastąpił wzrost ruchu o 40% (w tym czasie w kraju o 31%, w województwie o 36%). Największy wzrost natężenia zaobserwowano na odcinku Olsztyn - Mrągowo. Największy średniodobowy ruch na drodze krajowej nr 16 zaobserwowano na odcinku Olsztyn - Barczewo, gdzie natężenie ruchu dochodzi do 10 000 P/dobę (rok 2000). Podkreślić należy również, że znaczny wzrost natężenia ruchu występuje w okresie letnim. Dzisiaj natężenia ruchu wokół Olsztyna są zbliżone do natężeń ruchu na drodze krajowej nr 7, która będzie dostosowywana do parametrów drogi klasy "S".

Zwiększenie natężenia ruchu związane ze zmianami w Europie Środkowej, Wschodniej i w Polsce, otwarcie granic na wschodzie oraz społeczno-gospodarcza integracja Polski, Litwy, Łotwy i Estonii w ramach Unii Europejskiej wymagają usprawnienia ruchu tranzytowego przez województwo warmińsko-mazurskie oraz sprawnego dostępu do regionu.

W roku 2004 zakończona została realizacja I etapu przebudowy drogi krajowej nr 16 - odcinek Naglady - Olsztyn - Wójtowo o długości 13,7 km. Obecnie w fazie przygotowań znajdują się odcinki przedstawione poniżej:

Etap II:

* Gietrzwałd - Naglady długości odcinka około 3,3 km;

* Wójtowo - Barczewo długość odcinka około 5,4 km;

* obwodnica Barczewa długość odcinka około 4,5 km.

Etap III:

* Stare Jabłonki - Gietrzwałd długość odcinka około 11,7 km;

* Barczewo - Kromerowo długość odcinka około 8,5 km;

* Kromerowo - Biskupiec długość odcinka około 9,5 km.

Etap IV (część):

* Biskupiec - Borki Wielkie długość odcinka około 8,5 km;

* zachodnia obwodnica Mrągowa długość odcinka około 7 km.

Etap V:

* Mrągowo - Mikołajki (z południową obwodnicą Mrągowa) długość odcinka około 20,0 km;

* Mikołajki - Orzysz długość odcinka około 30,0 km.

Dla etapu II wykonywane są obecnie projekty budowlane z terminem zakończenia w połowie bieżącego roku. Dla 75% długości odcinka objętego etapem II wydane zostały decyzje o ustaleniu lokalizacji drogi.

Na odcinkach objętych Etapem III i IV rozpoczęto prace nad opracowaniem projektów budowlanych. Termin zakończenia przygotowania Etapu III i IV planowany jest w latach 2006 2007.

Na odcinku Mrągowo - Orzysz z uwagi na istniejącą geometrię trasy oraz kolizję z obszarami Natury 2000 konieczne jest znaczne odejście od istniejącego śladu, dlatego rozpoczęto przygotowania do opracowania koncepcji programowej dla etapu V rozbudowy drogi krajowej nr 16.

GDDKiA czyni starania o umieszczenie drogi krajowej nr 16 w sieci dróg ekspresowych.

Z szacunkiem

Jan Ryszard Kurylczyk


Oświadczenie