Minister Infrastruktury przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Bogusława Litwińca, złożonym na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 88):
Warszawa, dnia 13 lipca 2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
Nawiązując do tekstu oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Bogusława Litwińca podczas 82 posiedzenia Senatu RP w dniu 3 czerwca 2005 r. otrzymanego przy piśmie nr BPS/DSK-043-270/05 z dnia 8 czerwca br., dotyczącego zbyt małej ilości na naszych drogach znaków oznaczających samochodowe szlaki turystyczne, obiekty położone przy tych szlakach i obiekty turystyczne położone na obszarach miast, w których występują atrakcje turystyczne uprzejmie informuję, iż działania w zakresie m.in. wprowadzania oznakowania pionowego wchodzą w zakres zarządzania ruchem na drogach publicznych, określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. Nr 177, poz. 1729).
Jednocześnie uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908) ruchem na drogach zarządza: na drogach krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, na drogach wojewódzkich - marszałek województwa, na drogach powiatowych i gminnych - starosta, na drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych - prezydent miasta.
Organizację ruchu, w szczególności zadania techniczne polegające na umieszczaniu i utrzymywaniu znaków drogowych, realizuje na własny koszt zarząd drogi, z wyjątkiem znaków oznaczających szlaki turystyczne i dodatkowych znaków szlaków rowerowych, które są umieszczane i utrzymywane przez zainteresowane organizacje turystyczne, w tym również na wniosek właściwego terytorialnie organu administracji państwowej do spraw kultury (np. "drogowskaz do muzeum") lub właściwego Konserwatora Przyrody (np. "drogowskaz do zabytku przyrody"). Inicjatywa w zakresie umieszczania i utrzymania znaków wskazujących atrakcje turystyczne leży więc w większości po stronie samorządów lokalnych i zainteresowanych organizacji turystycznych, a resort infrastruktury nie ma możliwości formalnych dofinansowania zadań z tym związanych na drogach samorządowych.
Uprzejmie informuję, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pod koniec ubiegłego roku wystąpiła z inicjatywą opracowania przez Polską Organizację Turystyczną listy najważniejszych atrakcji turystycznych, możliwych do wskazywania na drogach krajowych, w pierwszej kolejności dla planowanego przebiegu autostrad i dróg ekspresowych. GDDKiA uznała POT za Kapitułę organizacji turystycznej, właściwą w sprawie dróg krajowych do opiniowania projektów znaków samochodowych szlaków turystycznych z racji, że jest jednostką administracji rządowej właściwą w sprawach turystyki oraz organizacją o zasięgu ogólnopolskim. Opracowana przez POT lista szczególnych atrakcji turystycznych, będzie podstawą do zatwierdzania w projektach organizacji ruchu na drogach krajowych znaków z grupy E-22a i b. Ustalono, że na liście szczególnych atrakcji turystycznych znajdą się obiekty z listy UNESCO - rezerwaty biosfery i światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, jak również inne ważne o znaczeniu międzynarodowym i krajowym. Ponadto przyjęto zasadę niewskazywania obiektów znajdujących się w dużych posiadających wiele atrakcji miastach, wskazywanych na istniejącym oznakowaniu drogowskazowym.
Do tej pory nowe oznakowania samochodowych szlaków turystycznych wprowadzono w województwach:
małopolskim, śląskim i podkarpackim
- szlak architektury drewnianej - wdrażanie tego projektu trwało około trzech lat, szlak liczący 1500 km podzielono na kilka tras i oznakowano na nich 237 różnego rodzaju obiektów drewnianych (cały projekt obejmował: ustawienie znaków, tablic informacyjnych w trzech wersjach językowych, wydanie informatora, mapek i płyt CD);
małopolskim - szlak owocowy (w trakcie tworzenia);
wielkopolskim - trasa kórnicka (zmiana oznakowania).
Ponadto znaki rozmieszczone są w pojedynczych miejscowościach na terenie kraju np. we Włocławku, w Suwałkach i w Krakowie. Istnieją również miejskie systemy informacji, gdzie wprowadzono kompleksowo takie oznakowania (m.in. w Warszawie i Rabce - Zdroju). Najwięcej nowych znaków wprowadzono w województwie dolnośląskim (ponad 390) i małopolskim (103). W większości są to znaki z grupy E-22. Kompleksowe rozwiązania oznakowania nowymi znakami przewidziane są w 2005 roku w województwach: opolskim i pomorskim, dalszych 250 znaków postawionych zostanie w województwie dolnośląskim. Planuje się również wprowadzić miejski system informacji w Łodzi.
Z upoważnienia
MINISTRA INFRASTRUKTURY
Ryszard Krystek
Podsekretarz Stanu