Oświadczenie


Minister Środowiska przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Bogusława Litwińca, złożone na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia 02.12.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senat
u RP

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na przekazane mi przy piśmie znak: BPs/DSK-043-430-04 z dnia 22 października 2004 r. oświadczenie senatora Bogusława Litwińca, złożone podczas 69 posiedzenia Senatu RP w dniu 14 października br., poruszające problematykę dot. zaopatrzenia w wodę jednostek osadniczych zlokalizowanych na dolnośląskim i opolskim podgórzu Sudetów, uprzejmie przekazuję następujące stanowisko.

Na wstępie pragnę podkreślić, iż zagadnienia poruszane w przedmiotowym oświadczeniu dotykają dwóch zupełnie różnych płaszczyzn tematycznych. Jedna z nich obejmuje zagadnienia pozostające we właściwości ministra ds. gospodarki wodnej, które dotyczą gospodarowania wodami oraz dostępu do zasobów wodnych, jak również zapewnienia odpowiedniej ilości i jakości tych zasobów. Natomiast drugi aspekt bezpośrednio związany jest z zabezpieczeniem właściwego poziomu infrastruktury technicznej obszarów wiejskich, które to zagadnienia są domeną ministra rolnictwa i rozwoju wsi, jako odpowiedzialnego za sprawy znajdujące się w dziale administracji rządowej dot. spraw rozwoju wsi.

Rozważając kwestie dot. zarządzania oraz gospodarowania wodami należy mieć na uwadze to, że omawiane dziedziny są ściśle uwarunkowane stanem zasobów wodnych kraju. Tymczasem zasoby te charakteryzuje zmienność w czasie i przestrzeni, związana w dużym stopniu z warunkami środowiskowymi, głównie topografią i opadami, a także różna ich jakość. Analizując średni odpływ jednostkowy i odnosząc go do liczby mieszkańców danego regionu szacuje się, iż najmniejszy jednostkowy zasób własny występuje w rejonie warszawskim, łódzkim, wrocławskim i krakowskim oraz na Śląsku i w Wielkopolsce.

Jednym z czynników mogących wpływać niekorzystnie na stan ww. zasobu są susze, które coraz częściej pojawiają się w Polsce. Bezpośrednim skutkiem suszy jest zakłócenie naturalnego bilansu wodnego danego obszaru, które w efekcie powoduje nadmierne przesuszenie gleby, obniżenie poziomu zalegania wód podziemnych oraz zmniejszanie przepływów wody w rzekach. Nawet okresowe występowanie takich zjawisk może powodować poważne straty gospodarcze, w tym również problemy w zaopatrzeniu ludności w wodę do spożycia. W związku z tym dla resortu środowiska niezwykle ważnym jest poznanie zarówno częstotliwości, jak i skali występowania suszy hydrologicznej, a także ocen jej skutków ma tle warunków meteorologicznych i hydrologicznych. Jednym z działań mających na celu przeanalizowanie skali przedmiotowej problematyki, są prace badawcze zlecane przez resort środowiska. Najnowszą ekspertyzą jest opracowanie Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Oddział w Poznaniu pt. "Rozkład przestrzenny i ocena zjawiska suszy hydrologicznej w 2003 roku na podstawie krzywych opadania przepływu". Wyniki tej ekspertyzy mogą stanowić podstawę do podejmowania decyzji wodnogospodarczych, jak również w przyszłości prac projektowych z dziedziny melioracji oraz gospodarki wodnej i komunalnej.

Zagadnienia z zakresu gospodarowania i zarządzania wodami kompleksowo reguluje ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz.U. Nr 228, poz. 2259). Za najistotniejsze dokumenty planistyczne ustawa uznaje plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, plany ochrony przeciwpowodziowej oraz plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarze państwa. W sporządzaniu powołanych powyżej planów uczestniczą dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej, jako organy administracji rządowej niezespolonej właściwe w sprawach gospodarki wodnej w regionie wodnym. W pracach wykorzystywane są m.in. opracowane przez dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej analizy stanu zasobów wodnych w regionach wodnych oraz wykazy wód powierzchniowych i podziemnych wykorzystywanych do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.

Pragnę wyjaśnić, iż w przypadku regionu pozostającego w sferze zainteresowania senatora Bogusława Litwińca, obejmującego m.in. powiaty strzeliński, kędziersko-kozierski, głubczycki, prudnicki, nyski, strzeliński, ząbkowski, kłodzki, dzierżoniowski, świdnicki, wałbrzyski, kamieniogórski, jaworski, złotoryjski, jeleniogórski, lwówecki i lubański, Dyrektor RZGW we Wrocławiu w ubiegłym roku sporządził wykazy wód powierzchniowych i podziemnych, które są lub mogą być w przyszłości wykorzystywane do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia. Z wykazów tych wynika, że ludność jednostek osadniczych w przedmiotowym regionie zaopatrywania jest z 313 ujęć wód podziemnych oraz z 114 ujęć wód powierzchniowych. Podkreślić należy, że dla ujęć wód powierzchniowych wykorzystywanych do zaopatrzenia ludności RZGW we Wrocławiu opracował programy działań dla poprawy jakości tych wód, w których wyznaczono zlewnie wodociągowe poszczególnych ujęć w tym m.in. Białej Błuchołaskiej, Bystrzycy i Kaczawy oraz zlewnię Bobru. W programach tych podano także propozycje wyposażenia terenów zabudowanych oraz przeznaczonych pod zabudowę w zbiorcze sieci kanalizacyjne i oczyszczalnie ścieków komunalnych.

Dla zminimalizowania skutków ekstremalnych zjawisk, jakim są susze oraz wezbrania powodziowe resort środowiska prowadzi także działania dla zwiększenia retencji, tak aby osiągnąć co najmniej 15% średniego odpływu rocznego. W tym celu w ostatnich latach zrealizowano szereg inwestycji zbiornikowych, których celem jest m.in. zwiększenie retencji lub wyrównanie przepływów; działania takie przyczyniają się także do ustabilizowania zwierciadła wód gruntowych. Przykładem są zbiorniki "Kozielno" i "Topola" na Nysie Kłodzkiej. Ponadto dla zaopatrzenia w wodę Jeleniej Góry i jej okolic wybudowano zbiornik "Sosnówka" o pojemności 14 mln m3.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia pragnę zapewnić Pana Marszałka, iż resort środowiska przywiązuje dużą wagę do problemu dostępności zasobów wodnych, w tym również w rejonach narażonych na niekorzystne warunki klimatyczne. Jednakże kwestia zapewnienia odpowiednich ilościowo i jakościowo zasobów wodnych jest tylko jednym z elementów procesu związanego z dostarczeniem wody na potrzeby ludności.

Drugim, istotnym elementem tego procesu jest zapewnienie właściwego poziomu infrastruktury technicznej związanej z doprowadzeniem wody do odbiorców, w tym również dla ludności obszarów wiejskich. Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. Nr 13, poz. 1996 z późn. zmianami) zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie zaopatrzenia w wodę należy do zadań własnych gminy finansowanych z budżetów gmin. Także od inicjatywy społeczności lokalnych zależy poziom wyposażenia w sieć wodociągową. Jednakże biorąc pod uwagę ogromne koszty wiążące się z rozwojem tej infrastruktury, dostrzegam potrzeb wsparcia władz lokalnych w poszukiwaniu dodatkowych źródeł finansowania tego typu zadań.

W oświadczeniu senatora Bogusława Litwińca poruszona została problematyka pozyskiwania przez wiejskie gminy środków unijnych, które mogą być przeznaczane m.in. na rozwój sieci wodociągowej. W przedmiotowej sprawie uzyskałem stanowisko resortu rolnictwa i rozwoju wsi, z którego wynika, iż resort ten postrzega infrastrukturę techniczną jako stymulator rozwoju gospodarczego kraju, w tym w kształtowaniu osadnictwa. Z uwagi na powyższe resort ten czyni starania o przeznaczenie możliwie największych środków na realizację zadań w tym zakresie. Jednym z takich działań w ostatnim czasie było uruchomienie Programu SAPART. Jak wynika z powołanego stanowiska wszystkie gminy były informowane o możliwościach przystąpienia do tego Programu za pośrednictwem Regionalnych Oddziałów Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Ponadto resort rolnictwa i rozwoju wsi opracował i upowszechnił informację zbiorczą pt. "Źródła finansowania inwestycji infrastruktury wsi", którą pozwalam sobie załączyć. W opracowaniu tym wskazano nazwy i adresy jednostek dysponujących środkami mogącymi uzupełniać środki własne władz lokalnych na realizację inwestycji służących rozwojowi rolnictwa i obszarów wiejskich. Z informacji tej wynika, że ostatnio uruchomione zostały nowe akcesyjne fundusze unijne, które mogą wspierać działające już programy operacyjne służące do realizacji Narodowego Planu Rozwoju. Pośród tych programów należy wymienić: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego oraz Sektorowy Program Operacyjny - Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich. Celem powołanych programów jest m.in. zrównoważony rozwój obszarów wiejskich, jak również przeciwdziałanie marginalizacji niektórych takich obszarów.

Z poważaniem

z up. MINISTRA

SEKRETARZ STANU

dr hab. Krzysztof Szamałek


Oświadczenie