Informację w związku z oświadczeniem senatora Bogusława Litwińca, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:
Warszawa, 30 grudnia 2002 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
Nawiązując do pisma z dnia 3 grudnia 2002 r., o sygn. LP/043/402/02/V, przekazującego oświadczenie Senatora RP Pana Bogusława Litwińca złożone w dniu 29 listopada 2002 r. na 29. posiedzeniu Senatu RP w sprawie niedostatecznej obsady etatowej funkcjonariuszy Policji oraz przeznaczania środków na uposażenia na finansowanie wydatków o charakterze rzeczowym (tj. zakupów paliwa, materiałów, sprzętu i wyposażenia policjant
ów), uprzejmie przedstawiam następujące informacje.Wielkość środków finansowych przewidzianych w ustawie budżetowej na 2002 r. na Policję w stosunku do 2001 r. była nominalnie niższa o 0,5%, a realnie o 4,8%. Taki stan rzeczy spowodowany był narastającym kryzysem finansów publicznych, co powodowało, że w 2000 r. i 2001 r. wystąpiły mniejsze zasilenia w środki pieniężne oraz blokady wydatków budżetowych. Również przy pracach nad budżetem na 2002 r. niezbędnym było dokonanie zmniejszenia ustalonych uprzednio
wydatków, w tym również i wydatków Policji.Pomimo zmniejszenia wydatków na policję, niezbędnym było podejmowanie działań - zarówno systemowych jak i doraźnych - mających na celu głównie utrzymanie poziomu bezpieczeństwa państwa i obywateli. Komendanci Policji wszystkich szczebli zostali zobowiązani do opracowania i wdrożenia systemów oszczędności, w tym również w sferze kadrowej oraz płacowej. Polegały one na określeniu dla każdego z województw limitów i terminów przyjęć do służby w Policji, wprowadzeniu
ograniczeń w podwyższaniu funduszy nagród dla funkcjonariuszy i pracowników Policji, zakazie podwyższania dodatków służbowych dla kadry kierowniczej itp. Uzyskane oszczędności kierowane były na wydatki rzeczowe, co pozwoliło na wygospodarowanie dodatkowo ok. 100 mln złotych. Ponadto z budżetu Komendy Głównej Policji, przeznaczano w bieżącym roku środki finansowe na zakup paliwa i opłaty za usługi telekomunikacyjne dla komend powiatowych i miejskich znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji.W roku bieżącym, w ramach wydatków będących w dyspozycji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, wygospodarowano kwotę 35.200 tys. zł, którą - za zgodą sejmowej Komisji Finansów Publicznych - przeznaczono na spłatę zobowiązań komend powiatowych i miejskich: Policji
(20.716 tys. zł) i Państwowej Straży Pożarnej (14.484 tys. zł). Pozwoliło to - po raz pierwszy od lat - na wejście w rok 2003 bez zobowiązań.Przedstawiona sytuacja powinna ulec znacznej poprawie w przyszłym roku. Stosownie bowiem do postanowień ustawy z dnia 13 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o Policji, ustawy o administracji rządowej w województwie i ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 200, poz. 1688) - od 1 stycznia 2003 r. wydatki komend wojewódzkich i powiatowych (miejskich) Policji finansow
ane będą z części 42 - Sprawy wewnętrzne. Tym samym całość wydatków Policji finansowana będzie z części 42 - Sprawy wewnętrzne, a Minister SWiA będzie dysponentem głównym, Komendant Główny Policji - dysponentem środków budżetowych II stopnia, a komendanci wojewódzcy - III stopnia. Takie usytuowanie budżetu Policji pozwoli zarówno Ministrowi SWiA jak i Komendantowi Głównemu Policji na dostosowywanie wielkości środków budżetowych poszczególnych struktur Policji do faktycznych zadań lub potrzeb, np. poprzez dokonywanie odpowiednich przeniesień wydatków w trakcie realizacji budżetu.Niezależnie od powyższego, zarówno na etapie opracowywania projektu budżetu na 2003 r., jak i na etapie prac parlamentarnych nad budżetem, wydatki komend powiatowych i miejskich zostały zwiększone o łączną kwotę 97.060 tys. zł, w tym poprzez przeniesienie wydatków w ramach resortu - 61.560 tys. zł oraz przydzielenie dodatkowych środków przez Sejm RP - 35.500 tys. zł.
Wydatki Policji w budżecie 2003 r. wynoszą 5.479.755 tys. zł i są większe od budżetu tegorocznego nominalnie o 5,5%, a realnie o 3,2%.
Wobec powyższego należy przyjąć, że w roku przyszłym nie powinny wystąpić okoliczności, które powodowałyby konieczność przeznaczania środków na uposażenia policjantów (w tym również na obsadzanie wakujących stanowisk) na zakupy paliwa, sprzętu i wyposażenia, opłaty za media itp.
Z wyrazami szacunku
Krzysztof Janik