Wyjaśnienie związku z oświadczeniem senatora Bogusława Litwińca, złożonym na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26), przekazał Minister Finansów:
Warszawa, 2002-12-16
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sen
Szanowny Panie Marszałku
W związku z pismem z dnia 13 listopada 2002 r. znak: LP/043/372/02/V przekazującym oświadczenia złożone przez senatora Bogusława Litwińca na 27 posiedzeniu Senatu RP w dniu 8 listopada 2002 r., działając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów i w porozumieniu z Ministrem Kultury, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień do poruszonych w przedmiotowym oświadczeniu kwestii:
Program MEDIA Plus jest następcą wspólnotowych programów MEDIA I i MEDIA II, ukierunkowanym na wzmocnienie konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego poprzez wspieranie międzynarodowej dystrybucji filmów europejskich, rozwoju europejskich firm działających na obszarze audiowizualnym i kinematograficznym oraz
szkolenia profesjonalistów w tym zakresie. Czynne uczestnictwo Polski w europejskich przedsięwzięciach w dziedzinie mediów rozpoczęło się w roku 1992, kiedy to na mocy umowy z Europejskim Biurem Dystrybucji Filmowej EFDO Polska przystąpiła do jednego z projektów Programu MEDIA, obejmującego dystrybucję filmową. W roku 1993 decyzją Rady Europejskiej programy wspólnotowe zostały otwarte dla państw stowarzyszonych z Unią Europejską, co znalazło swój wyraz w oficjalnym Komunikacie Komisji Europejskiej z października 1993 roku, prezentującym stanowisko opowiadające się za przystąpieniem Polski do całości Programu MEDIA, uzależniając to jednak od dostosowania polskiego prawa w dziedzinie audiowizualnej do standardów obowiązujących w Unii Europejskiej oraz akceptacji przez stronę polską zasad wspólnotowej polityki audiowizualnej. W okresie tym koordynacja zadań związanych z uczestnictwem Polski w Programie znajdowała się w gestii Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Biura ds. Integracji Europejskiej oraz podmiotu właściwego do spraw kinematografii - Komitetu Kinematografii. W roku 1997 na mocy upoważnienia Rady Ministrów organem odpowiedzialnym za koordynację działań w zakresie przystąpienia Polski do Programu MEDIA ustanowiona została Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.W wyniku konsultacji prowadzonych przez Krajową Radę z ówczesnym Ministerstwem Kultury i Sztuki oraz Komitetem Kinematografii w dniu 26 czerwca 1997 r. zostało podpisane Porozumienie w sprawie koordynacji współpracy w zakresie uczestnictwa Polski w Programie MEDIA II, którego postanowienia przewidywały powstanie w strukturze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za informowanie i promowanie Programu MEDIA oraz służącej pomocą techniczną polskim beneficjentom Progra
mu - Biura Media Desk.Formalne przystąpienie do Programu Wspólnotowego możliwe było jednak dopiero po spełnieniu przez stronę polską warunku wprowadzenia do porządku prawnego odpowiednich regulacji gwarantujących unifikację z rozwiązaniami stosowanymi w przedmiotowym zakresie przez kraje Unii. Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji, która weszła w życie w 2000 r., a także zapewnienia polskich władz, iż pełne dostosowanie do przepisów Dyrektywy o Telewizji bez Granic nastąpi na mocy kolejnej nowelizacj
i ustawy, spowodowało, że Komisja Europejska we wrześniu 2001 roku zaproponowała Polsce od 2002 roku udział w edycji Programu MEDIA na lata 2001 - 2005 (MEDIA Plus). Podjęte wówczas działania organizacyjne zmierzające do przygotowania uczestnictwa Polski w Programie MEDIA Plus doprowadziły do opracowania przez stronę rządową, we współpracy z Komisją Europejską "Planu działania w sprawie wzmocnienia administracji i sądownictwa w Polsce", który został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 16 kwietnia 2002 r. Dokument ten potwierdzał, iż Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest organem właściwym do prowadzenia działań związanych z realizacją Programu MEDIA Plus oraz zakładał utworzenie przy Krajowej Radzie Biura do obsługi tego Programu.W konsekwencji przyjęcia koncepcji określającej Krajową Radę organem właściwym do spraw Programu MEDIA, Prezes Rady Ministrów Pan Leszek Miller w dniu 13 czerwca br. upoważnił Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Pana Juliusza Brauna do podpisania w imieniu Rzecz
ypospolitej Polskiej Memorandum Porozumienia z Komisją Europejską w sprawie przystąpienia Polski do Wspólnotowego Programu Media Plus i Media Plus - Training. Porozumienie zostało podpisane w Brukseli w dniu 19 czerwca 2002 r.Dla obsługi Programu, na mocy aneksu z dnia 28 lutego 2002 r. do ww. Porozumienia między Krajową Radą Radiofonii i Telewizji a Komitetem Kinematografii, przy Krajowej Radzie powstało Biuro Media Desk, działające w formie wieloosobowego stanowiska pracy, na bazie którego z dniem 1 styc
znia 2003 r. ma zostać utworzone gospodarstwo pomocnicze pn. "Gospodarstwo Pomocnicze Biuro Współpracy z Programem Media - Media Desk.Należy przy tym stwierdzić, iż ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych przewiduje możliwość tworzenia gospodarstw pomocniczych przez kierownika jednostki budżetowej. Gospodarstwem pomocniczym jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Krajowa Rada Radiofoni
i i Telewizji jest organem konstytucyjnym, przy czym prowadzi swoją działalność w formie jednostki budżetowej. Przewodniczący Krajowej Rady może zatem utworzyć na mocy art. 20 ww. ustawy gospodarstwo pomocnicze.Mając na uwadze przytoczone powyżej regulacje należy uznać, iż działalność prowadzona w formie gospodarstwa pomocniczego nie jest działalnością gospodarczą opartą o rozwiązania określone w ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, lecz wprost wynika z ustawy o finansach publicznyc
h i jest właściwa wyłącznie dla jednostek budżetowych zaliczanych do sektora finansów publicznych. Ponadto, należy zauważyć, iż postanowienia ustawy o finansach publicznych nie zawierają regulacji dotyczących możliwości tworzenia przez państwowe jednostki budżetowe podmiotów gospodarczych określonych w kodeksie spółek handlowych.Pragnę w tym miejscu dodać, iż w trakcie korespondencji w tej sprawie Minister Finansów wskazywał na możliwość zlecenia przez Krajową Radę obsługi programu jednostce zewnętrznej, analogicznie jak ma to miejsce w innych resortach uczestniczących w programach wspólnotowych.
Niezależnie od powyższego pragnę nadmienić, iż Minister Kultury, w którego gestii znajdują się sprawy kinematografii, przewiduje omówienie z Przewodniczącym Krajowe
j Rady Radiofonii i Telewizji kwestii usytuowania i dalszego funkcjonowania programu MEDIA Plus.Odnosząc się natomiast do wątpliwości Pana Senatora związanych z obarczeniem Krajowej Rady "dodatkowymi czynnościami, które dotyczą wszystkich etapów powstawania dzieł audiowizualnych przedstawianych przez polskich autorów w procesie pośrednictwa do środków europejskiego programu Media Plus" pragnę wyjaśnić, iż zgodnie z informacjami przedstawionymi w tym zakresie przez Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji Program adresowany jest do profesjonalistów sektora audiowizualnego, głównie niezależnych przedsiębiorstw, instytucji niepaństwowych. Projekty przedstawiane są przede wszystkim przez polskich niezależnych producentów, dystrybutorów i instytucje organizujące szkolenia, nie zaś przez indywidualnych autorów i twórców. Stosowne wnioski składane są bezpośrednio do Brukseli, gdzie po zaopiniowaniu zapada decyzja o kwotach przyznanych dotacji. Zadaniem "Biura Media Desk" jest jak najszersza promocja Programu w Polsce, dostarczanie profesjonalistom sektora audiowizualnego wyczerpujących informacji o możliwości skorzystania z Programu oraz o obowiązujących procedurach ubiegania się o wsparcie finansowe. Ponadto w obszarze działalności Biura znajduje się promocja polskiego dorobku audiowizualnego i polskich przedsiębiorstw działających w tej dziedzinie. Należy zatem uznać, iż charakter działalności Biura Media Desk nie wykracza poza rolę informacyjną i promocyjną.Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Finansów
PODSEKRETARZ STANU
Jan Czekaj