Oświadczenie


Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Teresy Liszcz, złożonym na 81. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87):

Warszawa, 2005-06-07

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

w związku z oświadczeniem złożonym przez Panią Senator Teresę LISZCZ przekazanym przy piśmie z 25 maja 2005 r. Nr BPS/DSK-043-231/05 w sprawie dwóch czasopism dla dzieci z uszkodzonym wzrokiem, uprzejmie wyjaśniam.

Pragnę podzielić stanowisko pani Senator Teresy Liszcz, że dzieci i młodzież z uszkodzonym wzrokiem nie mogą być pozbawione pism, czasopism i innych wydawnictw przeznaczonych dla ich grup wiekowych.

Na ogólnodostępnym rynku wydawniczym w Polsce brak oferty dla osób niewidomych i słabo widzących. Dostrzegając tę sytuację Ministerstwo, w dobrze pojętym interesie grupy uczniów niepełnosprawnych, od dziesiątków lat finansowało w całości statutowe zadanie Zarządu Głównego Polskiego Związku Niewidomych (§ 10 statutu) - wydawanie dwóch czasopism: "Światełka" i "Promyczka" w wersji brajlowskiej i w powiększonym druku (w wersji brajlowskiej po 24 numery, a w wersji czarnodrukowej po 12 numerów w roku).

Odbywało się to w drodze corocznie podpisywanych umów, bez stałego zobowiązania ze strony Ministerstwa.

W roku bieżącym po raz pierwszy, z uwagi na trudności finansowe Ministerstwa (m.in. niewystarczające fundusze na druk podręczników szkolnych dla uczniów niepełnosprawnych, w tym dla niewidomych i słabo widzących), kwota przeznaczona na wydanie wymienionych czasopism została ograniczona do 155.000,- zł (w stosunku do wnioskowanej przez ZG PZN kwoty 500.000,- zł). Wydano za nią po 8 numerów wersji brajlowskiej w nakładzie po 270 egz. i po 3 numery w powiększonym druku w nakładzie po 430 i 450 egz.

Szanowny Panie Marszałku,

fakt, że w bieżącym roku, nie zostało sfinansowane w całości wydanie "Światełka" i "Promyczka" nie oznacza, że niewidomi i słabo widzący uczniowie zostali pozbawieni dostępu do czasopism dziecięcych i młodzieżowych.

Szkoły specjalne kształcące uczniów z uszkodzonym wzrokiem są wyposażone w nowoczesne techniczne środki nauczania. Za pomocą AUTO-LEKTORA uczniowie mogą zapoznać się z każdym tekstem zawartym w gazecie codziennej, czasopiśmie, podręczniku szkolnym czy innym wydawnictwie. W roku 2004 za kwotę przeszło 6.000.000,- zł, Ministerstwo zakupiło do wszystkich publicznych szkół i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych dla niewidomych i słabo widzących (których w Polsce jest łącznie 11) pracownie komputerowe z najnowocześniejszym specjalistycznym oprzyrządowaniem, które umożliwia uczniom, w jeszcze większym zakresie, dostęp do wydawnictw, a nauczycielom m.in. przygotowywanie pomocy dydaktycznych metodą wypukłą. W najbliższym czasie, taki sam sprzęt, zostanie zakupiony dwóm ośrodkom niepublicznym w ramach programu realizowanego z zaangażowaniem europejskich funduszy społecznych.

Ponadto uczniowie sami redagują różne wydawnictwa, które na posiadanym sprzęcie wydają szkoły lub inni wydawcy. Załączam przykładowy zbiór uczniowskich prac plastycznych i literackich wydanych przez krakowski specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy dla niewidomych i słabo widzących.

Zapewniam Pana Marszałka, że będę podejmował dalsze działania umożliwiające uczniom niewidomym i słabo widzącym jak najszerszy dostęp do wydawnictw przeznaczonych dla dzieci i młodzieży.

Proszę o przyjęcie wyrazów szacunku

wz MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Henryk Gołębiewski


Oświadczenie