Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Grzegorza Lipowskiego, złożonym na 39. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 38), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa:

Warszawa, dn. 05 czerwca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Grzegorza Lipowskiego na 39. Posiedzeniu Senatu w dniu 08 maja 2003 r. w sprawie uwag dotyczących działalności Narodowych Funduszy Inwestycyjnych pragnę poinformować, co następuje.

W sprawie doboru przedstawicieli Skarbu Państwa do rad nadzorczych spółek z Programu NFI należy zaznaczyć, że prowadzony jest on zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm. ) oraz stosownych rozporządzeń wykonawczych. Działania Ministerstwa Skarbu Państwa w tej dziedzinie obejmują między innymi prowadzenie aktualnej bazy danych dotyczących osób, które pomyślnie zakończyły egzamin dla kandydatów do rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa, która to ewidencja stanowi podstawę do delegowania tych spółek do wykonywania czynności nadzorczych. Poza wymogiem uzyskania pozytywnej oceny podczas egzaminu brana jest także pod uwagę fachowa wiedza i doświadczenie kandydata zapewniające odpowiedni standard sprawowanej z ramienia Skarbu Państwa funkcji w konkretnej spółce z właściwego jej sektora gospodarki.

Pragnę również zaznaczyć, że w sprawie uwag Pana Senatora Grzegorza Lipowskiego dotyczących powoływania osób do rad nadzorczych spółek z Programu NFI, Ministerstwo Skarbu Państwa wyraziło już swoje stanowisko pismem z dnia 02 września 2002 r., sygnowanym przez ówczesnego Podsekretarza Stanu w MSP Pana Ireneusza Sitarskiego, jako odpowiedź na pismo Pana Senatora z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie sytuacji w spółce WIGOLEN S.A. z siedzibą w Częstochowie (sygnatura pisma: MSP/DIF/3246/2002).

Z drugiej strony podkreślić również należy, że poza czynnościami nadzorczymi nad podmiotami gospodarczymi, w których Skarb Państwa nadal posiada swoje udziały, od wielu lat prowadzona jest także przez resort polityka prywatyzacji tego majątku, w sposób naturalny zasoby zarejestrowane w prowadzonej ewidencji przedstawicieli Skarbu Państwa w radach nadzorczych spółek kapitałowych przewyższają aktualne potrzeby w tym względzie. W takiej sytuacji jest naturalne, że nie wszystkie osoby, które potencjalnie mogłyby wykonywać wspomniane wyżej czynności są aktualnie zaangażowane do tych funkcji.

Co do założeń przyjętych przy tworzeniu Programu NFI, to należy zaznaczyć, że został on stworzony w celu przeprowadzenia w Polsce procesu prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Program NFI zapewnić miał sprawną i mniej obciążoną kosztami prywatyzację dużej liczby przedsiębiorstw państwowych o zróżnicowanej kondycji ekonomiczno-finansowej.

Wszelkie zobowiązania Skarbu Państwa z tego tytułu jak również cele wyznaczone Narodowym Funduszom Inwestycyjnym określa ustawa z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz.U. nr 44, poz. 202, z późn. zm.), wielokrotnie już nowelizowana, w tym dwukrotnie w styczniu bieżącego roku. Biorąc pod uwagę obecny etap realizacji Programu NFI, którego zakończenie przewidywane jest na rok 2004, a w przypadku niektórych Funduszy nawet do końca bieżącego roku (w przypadku NFI "Hetman" S.A. Skarb Państwa nie posiada już żadnych akcji tej Spółki od grudnia 2002 r.) kolejne nowelizowanie Ustawy w kierunku zasadniczych zmian jej konstrukcji wydaje się w tej chwili bezprzedmiotowe, a przynajmniej mocno spóźnione.

Co do ewentualnych działań możliwych do podjęcia na obecnym etapie realizacji Programu NFI, to trzeba zauważyć, że w samej swej konstrukcji Program ten miał od początku charakter prywatyzacyjny i po ponad 8-miu latach jego funkcjonowania rola państwa w tym sektorze gospodarki została już w większości wypełniona. Jako akcjonariusz NFI posiadający obecnie od 6,2% do 15% udziału w kapitale zakładowym poszczególnych Funduszy, Skarb Państwa nie wywiera obecnie większego wpływu na podejmowanie szczegółowych decyzji w zakresie zarządzania aktywami Funduszy.

W sprawie zgłoszonej przez Pana Senatora sugestii przygotowania materiału analitycznego na temat Programu NFI, pragnę poinformować, że materiał taki pod nazwą: "Raport z realizacji Programu NFI w latach 1995-2001" powstał w związku z ustaleniami z posiedzenia Rady Ministrów rozpatrzył i rekomendował jego treść Radzie Ministrów w dniu 27 czerwca 2002 r. W treści przyjętej przez Radę Ministrów Raport został przesłany na ręce Przewodniczącego Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji - Pana Posła Wiesława Walendziaka, w dniu 08 lipca 2002 r. Komisja Gospodarki oraz Komisja Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji rozpatrzyły Raport na wspólnym posiedzeniu w dniu 10 września 2002 r.

Wspomniany Raport stanowi syntetyczne i kompleksowe opracowanie na temat bieżącej sytuacji, efektów działalności oraz perspektyw funkcjonowania Narodowych Funduszy Inwestycyjnych oraz spółek wniesionych przez Skarb Państwa do ich portfeli w 1995 r.

W załączeniu do niniejszej odpowiedzi przedstawiam Pan Senatorowi kopię Raportu wraz z załącznikami stanowiącymi jego integralną część.

SEKRETARZ STANU

Andrzej Szarawarski


Oświadczenie