Oświadczenie


Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Grzegorza Lipowskiego, złożonym na 39. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 38):

Warszawa, 2003-06-17

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek
Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z otrzymanym przy piśmie z dnia 14 maja 2003 r. Nr DPS/DSK-043-191/03 tekstem złożonego przez Senatora Pana Grzegorza Lipowskiego podczas 39 posiedzenia Senatu RP w dniu 8.05.2003 r. oświadczenia dotyczącego przekazania przez Ministra Finansów materiału analitycznego, który obejmowałby - w podziale na poszczególne województwa - informacje o marketach do 2000 m2 i powyżej 2000 m2 powierzchni, w tym z udziałem kapitału zagranicznego:

• o wpływach w rozbiciu na podatki w 2002 r.,

• o tym, jakie wpływy otrzymujemy od liczącej się sieci marketów, które mają siedziby w wybranych miastach (Warszawa, Kraków), a placówki na terenie całego kraju,

• o procentowym udziale towarów pochodzących z kraju,

uprzejmie wyjaśniam:

  1. W prawie polskim brak jest definicji marketu, który oznacza po prostu sklep, zwłaszcza większy i używany jest prawie wyłącznie w złożeniach typu "hipermarket", "megamerket", "minimarket" i "supermarket". Pojęciu marketu odpowiada zatem każdy sklep, nawet o powierzchni kilkudziesięciu metrów, zatem informacja, o której mowa w oświadczeniu Senatora G. Lipowskiego obejmowałaby praktycznie wszystkie podmioty prowadzące działalność handlową.
  2. W rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2002 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2003 (Dz.U. Nr 233 poz. 1958 ze zm.) określono obowiązki jednostek handlowych w zakresie sprawozdawczości, zaś w objaśnieniach - kryteria zaliczania placówek handlowych do m.in.:

• supermarketów - jednym z kryteriów jest powierzchnia sprzedaży od 400 m2 do 2.499 m2,

• hipermarketów - jednym z kryteriów jest powierzchnia sprzedaży od 2.500 m2,

• sklepów powszechnych - powierzchnia sal sprzedażowych od 120 m2 do 399 m2

• sklepów wyspecjalizowanych - brak kryterium powierzchni,

• pozostałych sklepów - kryterium powierzchni sprzedażowej - do 119 m2.

Pragnę ponadto wyjaśnić, że analizy dokonywane przez Ministerstwo Finansów w oparciu o sprawozdania izb skarbowych w zakresie dochodów budżetu państwa z tytułu podatków dotyczą wielkości globalnych i nie obejmują tak szczegółowych informacji jak wpływy podatkowe z tytułu działalności handlowej. Stanowiłoby to bowiem nadmierne obciążenie sprawozdawczością izb i urzędów skarbowych. Ponadto urzędy skarbowe nie dysponują danymi odnośnie powierzchni placówek handlowych. Dane takie posiadają jedynie organy samorządu terytorialnego, dla celów podatku od nieruchomości. Natomiast urzędy skarbowe mogą identyfikować poszczególne podmioty i dotyczące tych podmiotów dane przy zastosowaniu kryterium zatrudnienia.

Z powyższego wynika, że nie jest możliwe przekazanie materiału analitycznego dotyczącego marketów wg kryterium powierzchni, jak również informacji o udziale towarów krajowych w asortymencie sprzedaży.

Jeżeli zatem w ocenie Pana Senatora Lipowskiego istnieje konieczność przekazania tych danych dla celów wskazanych w wystąpieniu, uprzejmie proszę o wskazanie, które podmioty handlowe będą podlegały tej ocenie.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Jan Czekaj


Oświadczenie