Oświadczenie


Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniami senatorów Marii Berny i Mariana Lewickiego, złożonymi na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89):

Warszawa, dnia 25.07.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Nawiązując do skierowanych przez Pana Marszałka oświadczeń Pani Senator Marii Berny i Pana Senatora Mariana Lewickiego, dotyczących Cukrowni "Małoszyn" S.A. z siedzibą w Malczycach informuję co następuje:

Cukrownia "Małoszyn" S.A. należy do Grupy Śląskiej Spółki Cukrowej S.A. Skarb Państwa nie posiada udziału w kapitale zakładowym Śląskiej Spółki Cukrowej S.A., zaś udział Skarbu Państwa w kapitale zakładowym cukrowni "Małoszyn" stanowi około 2% i zmniejsza się z uwagi na fakt, iż akcje wydawane są uprawnionym pracownikom.

Odnośnie ustaleń zawartych w Umowie sprzedaży akcji "Śląskiej Spółki Cukrowej" S.A., pomiędzy Skarbem Państwa a Saint Louis Sucre International S.A.S. informuję, że w powyższej Umowie określono konieczność restrukturyzacji Cukrowni wchodzących w skład ŚSC S.A. Zgodnie z założeniami, po restrukturyzacji całość produkcji realizowana będzie w 8 Cukrowniach. Umowa nie wskazywała z nazwy Cukrowni, w których produkcja cukru zostanie wygaszona.

Ponadto zapisy powyżej cytowanej Umowy stanowią, że zobowiązania inwestycyjne realizowane będą w terminie 5 lat od Dnia Zamknięcia Transakcji tj. od dnia 8 kwietnia 2003 roku. Aktualnie Skarb Państwa monitoruje ich realizację, natomiast ostateczne rozliczenie zobowiązań nastąpi w 2008 r.

Zarząd Grupy Śląskiej Spółki Cukrowej S.A. decyzję o wstrzymaniu produkcji cukru w Cukrowni "Małoszyn" S.A. uzasadnia w sposób następujący:

• Grupa ŚSC S.A. nie jest konkurencyjna zarówno na rynku krajowym jak i międzynarodowym, niezbędne są działania restrukturyzacyjne,

• analizy cukrowni należących do ŚSC S.A., pod kątem ich konkurencyjności i jej wyniki zadecydowały o podjęciu decyzji o zaprzestaniu produkcji cukru w cukrowni Małoszyn,

• Podejmując decyzję uwzględniono następujące aspekty:

- najniższa jakość w całej Grupie ŚSC, w przypadku eksportu dochodziło do wielu obniżek cen spowodowanych reklamacjami,

- najwyższe w Grupie ŚSC zużycie energii (490 kWh/t buraków),

- Cukrownia Małoszyn nie ma ważnej zgody na odprowadzanie ścieków,

- oficjalna wydajność Małoszyna to 3.800 ton dziennie, rzeczywista jedynie 3.200 ton.

Jednocześnie Zarząd Grupy ŚSC S.A. informuje, iż aby przywrócić Spółce zdolność do osiągnięcia średniego poziomu grupy, należałoby zainwestować około 45 mln zł (11 mln EURO).

Ponadto Zarząd ŚSC S.A. wyjaśnia, iż o swoich zamierzeniach poinformował Zarząd Cukrowni, załogę i plantatorów buraków. Plantatorów w dalszym ciągu obowiązuje umowa dostaw buraków na rok 2005. W dniu 24 czerwca br. podpisano z załogą dodatkowe porozumienie, które przyznaje odprawy w przypadku rozwiązania umów o pracę lub dobrowolnego odejścia z zakładu. Dodatkowe odszkodowanie jest niezależne od 13 miesięcznych wynagrodzeń należnych wg pakietu socjalnego. Kilkunastu pracowników będzie zatrudnionych przez inne Cukrownie.

Dodatkowym aspektem w przedmiotowej kwestii jest reforma regulacji europejskiego rynku cukru. Projekt aktualnych założeń reformy sektora cukru w Unii Europejskiej, który Komisja Europejska przyjęła w dniu 22 czerwca 2005 r. przewiduje:

- obniżkę gwarantowanych cen cukru o 39%, w ciągu dwóch lat, poczynając od 2007 r.,

- obniżkę cen buraków cukrowych o 42,6%,

- globalne zmniejszenie produkcji cukru bez podania danych liczbowych.

Wprowadzenie nowych regulacji stwarza wiele zagrożeń dla sektora cukru w Polsce. W zaistniałej sytuacji makroekonomicznej głęboka restrukturyzacja całego sektor cukru jest nieuniknionym procesem, stwarzającym szansę budowy pozycji konkurencyjnej podmiotów należących do sektora, niezbędnej wobec zaistniałych nowych zagrożeń.

MINISTER SKARBU PAŃSTWA

z up. SEKRETARZ STANU

Stanisław Speczik


Oświadczenie