Oświadczenie


Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Lewickiego, złożone na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89):

Warszawa, dnia 7 lipca 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Mariana Lewickiego na 83 posiedzeniu Senatu w dniu 16 czerwca 2005 r., dotyczące odnowy drogi krajowej nr 12 w m. Głogów, uprzejmie wyjaśniam.

Nadzorowane obecnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad prace na DK 12 w Głogowie, z uwagi na swój rodzaj i zakres, zakwalifikowane są jako odnowa drogi krajowej i w związku z tym możliwe jest ich sfinansowanie w ramach II Projektu Utrzymania i Rehabilitacji Dróg Krajowych Banku Światowego.

W bieżącym roku, w ramach w/w projektu realizowanych jest 145 zadań z zakresu odnów dróg krajowych, na terenie całego kraju. Wszystkie zadania realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach w/w pożyczki, są weryfikowane i akceptowane przez pożyczkodawcę czyli Bank Światowy.

Zadania te muszą spełniać określone warunki techniczno-ekonomiczne. Ich weryfikacja dokonywana jest poprzez wdrożone w GDDKiA systemy: HDM-4 (Highway Development and Management), oraz System Oceny Stanu Nawierzchni (SOSN). W pierwszej kolejności realizowane są odcinki dróg w stanie określonym jako "zły - wymagających natychmiastowych zabiegów", których udział w sieci dróg krajowych stanowił na koniec 2004 r. 25,8%.

W bieżącym roku w m. Głogów akceptację uzyskała realizacja odcinka dł. 2,3 km na kwotę 4,9 mln zł, w tym m.in.: 46 577 m2 robót nawierzchniowych, 8 455 m2 chodnika, oraz wymiana 6 050 mb krawężnika. Zakończenie robót przewidywane jest na połowę sierpnia br.

Odcinek od ul. Legnickiej do ul. Wojska Polskiego, dł. ok. 2 km, wymaga działań kompleksowych, przebudowy skrzyżowań, oraz budowę ronda z ul. Wojska Polskiego. Szacowany koszt niezbędnych robót do realizacji całego zadania wynosi 12 mln zł.

Z uwagi na konieczność wykonania na w/w odcinku prac wkraczających poza zakres finansowany przez Bank Światowy, definiowany jako odnowa lub rehabilitacja, zadanie to może być finansowane ze środków inwestycyjnych.

Gęsta sieć uzbrojenia miejskiego przy modernizacji wymaga przebudowy i wcześniejszych uzgodnień, oraz pozwolenia na budowę i ten proces zostanie podjęty zgodnie z przepisami, m.in. o ochronie środowiska.

Pomimo znacznego wzrostu w ostatnich dwóch latach środków finansowych przeznaczonych na odnowy i utrzymanie istniejącej sieci dróg krajowych, potrzeby modernizacyjne wciąż są większe niż możliwości finansowe budżetu państwa do ich sfinansowania. W ramach środków inwestycyjnych, GDDKiA w pierwszym rzędzie realizuje zadania wymagającej natychmiastowej interwencji, buduje obejścia miejscowości, modernizuje odcinki obciążone ruchem ciężkim. Dlatego, zadanie to oczekuje na możliwość realizacji po zaspokojeniu przez GDDKiA najpilniejszych potrzeb inwestycyjnych.

Z szacunkiem

Jan Ryszard Kurylczyk


Oświadczenie