Informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury:
Warszawa, dnia 5 styczeń 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Mariana Lewickiego Senatora RP, złożone w dniu 18 listopada 2004 r. dotyczące konieczności budowy drugiego wiaduktu nad autostradą A4 w ciągu drogi krajowej nr 3, przedkładam następujące informacje.
W 2002 roku zakończono budowę pierwszego etapu zachodniej obwodnicy Legnicy w ciągu drogi krajowej nr 3, która będzie odcinkiem drogi ekspresowej S3. Planowana dalsza budowa drogi S3 w tym rejonie wymaga zmiany przebiegu drogi krajowej nr 3 i przesunięcia istniejącego węzła Nowa Wieś Legnicka o kilkaset metrów w kierunku zachodnim. Przesunięcie to polegać będzie na budowie nowego węzła i częściowej likwidacji starego. W związku z powyższym zasadniczej zmianie ulegnie funkcja obiektu inżynierskiego w istniejącym węźle w ciągu drogi krajowej nr 3. Tak więc, budowa drugiego wiaduktu drogowego nad autostradą w istniejącym przebiegu drogi krajowej nr 3 byłaby nieuzasadniona, gdyż będzie on w węźle nowo lokalizowanym.
W tej sytuacji wprowadzenie budowy drugiego wiaduktu nad autostradą A4 w ciągu drogi krajowej nr 3 do zdania inwestycyjnego pn. "Remont autostrady A4 na odcinku Krzywa - Wrocław" nie jest możliwe. Remont obejmuje swym zakresem wymianę nawierzchni, elementów odwodnienia oraz przebudowę istniejących obiektów inżynierskich w ciągu autostrady, celem nadania im odpowiedniej klasy nośności.
Stale zwiększany zakres prac przygotowawczych dla przystosowania drogi krajowej nr 3 do parametrów drogi ekspresowej pozwoli w przyszłości przejąć główny ciężar obsługi komunikacyjnej regionu legnickiego na osi północ-południe.
Celem spotkania w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim, w którym uczestniczyli m.in. parlamentarzyści z województwa dolnośląskiego, było zebranie opinii i wykorzystanie ich w przygotowywanym planie działań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na 2005 r. i lata następne.
Reasumując wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia usatysfakcjonują Pana Senatora.
Z szacunkiem
Jan Ryszard Kurylczyk