Oświadczenie


Minister Finansów przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, 2004.10.20

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek
Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Nawiązując do pisma Pani Jolanty Danielak Wicemarszałek Senatu z dnia 7 października 2004 r. nr BPS/DSK-043-409-04, przy którym zostało przekazane oświadczenie złożone przez Pana Senatora Mariana Lewickiego podczas 69 posiedzenia Senatu RP w dniu 30 września 2004 r. w sprawie dalszego funkcjonowania Urzędu Celnego w Legnicy, uprzejmie przedstawiam stanowisko w sprawie.

Zmiana uwarunkowań i możliwości w zakresie obrotu towarowego z zagranicą, jaka nastąpiła w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej wskazuje na konieczność dalszego dostosowania struktury organizacyjnej administracji celnej do realnie istniejących warunków i potrzeb. Opracowując model struktury organizacyjnej Służby Celnej na dzień 1 maja 2004 r. przyjęto założenie , iż po upływie kilkunastu miesięcy od czasu akcesji Polski do UE zostanie dokonana analiza funkcjonowania zewnętrznych komórek organizacyjnych administracji celnej w zakresie obciążenia pracą oraz kosztów utrzymania.

Analiza skali i kierunków obrotu towarowego z zagranicą wskazuje na znaczne zmniejszenie obciążenia pracą funkcjonariuszy celnych z tytułu obsługi zgłoszeń celnych po 1 maja 2004 r. wynikające ze spadku ilości odpraw celnych towarów spoza krajów unijnych. Jednocześnie obciążenie pracą wynikające z realizacji zadań w zakresie podatku akcyzowego oraz innych zadań nałożonych na Służbę Celną ustawą z dnia 27 czerwca 2003 roku o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz.U. Nr 137, poz. 1302) nie zawsze daje wystarczającą podstawę do dalszego funkcjonowania danej placówki celnej.

Planowane zmiany wiążą się także z koniecznością zmniejszenia kosztów funkcjonowania administracji, co jest wynikiem ograniczonych nakładów na administrację celną w planowanym budżecie na 2005 rok, jak i zmniejszeniem lub likwidacją wypracowywanego przez funkcjonariuszy celnych środka specjalnego.

Biorąc pod uwagę wyniki analizy dotyczące ilości obsługiwanych zgłoszeń celnych oraz skalę zadań akcyzowych realizowanych przez Urząd Celny w Legnicy, pragnę poinformować Pana Marszałka, że urząd ten, na obecnym etapie prac nad zmianami struktury organizacyjnej Służby Celnej nie jest przewidziany do likwidacji. Niebagatelne znaczenie dla funkcjonowania przedmiotowej jednostki ma również położenie miasta i jego znaczenie dla lokalnego środowiska gospodarczego i administracyjnego.

Odnosząc się do kwestii ewentualnej likwidacji Urzędu Celnego w Zgorzelcu, uprzejmie informuję, iż z pełnym zrozumieniem odnoszę się do troski zgorzeleckich środowisk samorządowych i gospodarczych o utrzymanie dobrej kondycji gospodarczej regionu. Chciałbym jednakże nadmienić, iż opracowując strukturę organizacyjną Służby Celnej na dzień akcesji do Unii Europejskiej rozważana była opcja likwidacji Urzędu Celnego w Zgorzelcu.

Wstępna analiza skali obrotu towarowego obsługiwanego przez Urząd Celny w Zgorzelcu wykazała, iż liczba zgłoszeń celnych jest najmniejsza pośród innych urzędów celnych województwa dolnośląskiego. Dla porównania od maja do końca sierpnia 2004 r. w Urzędzie Celnym w Zgorzelcu przyjęto 1185 zgłoszeń celnych, podczas gdy w porównywalnym okresie w Urzędzie Celnym w Legnicy przyjęto 1561 zgłoszeń. W Urzędzie Celnym w Zgorzelcu jest 73 zarejestrowanych podatników podatku akcyzowego, natomiast w Urzędzie Celnym w Legnicy jest ich 137, także mniej jest składów podatkowych na terenie właściwości miejscowej Urzędu Celnego w Zgorzelcu, bo jedynie 6, podczas gdy w Urzędzie Celnym w Legnicy 13. Ma to bezpośrednie przełożenie na liczbę prowadzonych obecnie spraw z zakresu podatku akcyzowego w obu urzędach i tak w Zgorzelcu jest ich 8.837, a w Legnicy 13.347. Tak więc obciążenie pracą z tytułu realizacji zadań z zakresu podatku akcyzowego i szczegółowego nadzoru podatkowego w Urzędzie Celnym w Zgorzelcu w porównaniu z innymi urzędami jest również niewielkie.

Użytkowany dotychczas obiekt urzędu celnego mógłby zostać wykorzystany przez celne służby kontrolne oraz służby nadzoru podatkowego, co poprawiłoby warunki wykonywania pracy dla tych służb.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że przygotowane na dzień dzisiejszy projekty zmian struktury organizacyjnej administracji celnej pozostają jedynie w fazie wstępnej. Zebrane informacje uwzględniające wszystkie aspekty gospodarcze, infrastrukturalne i społeczne dotyczące otoczenia, w którym funkcjonują poszczególne placówki celne zostaną poddane wnikliwej analizie. Przygotowany na ich podstawie projekt struktury zostanie następnie skierowany do szerokich konsultacji społecznych na stronie internetowej Służby Celnej www.clo.gov.pl. w celu wypracowania optymalnych rozwiązań zapewniających racjonalne rozmieszczenie placówek celnych, a tym samym płynną obsługę podmiotów dokonujących wymiany towarowej z zagranicą.

Przekazując powyższe informacje o kierunkach działań podejmowanych przez Służbę Celną wyrażam przekonanie, iż spotkają się one ze zrozumieniem Pana Marszałka.

Pozostaję z szacunkiem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Wiesław Czyżowicz


Oświadczenie