Oświadczenie


Minister Kultury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 68. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 68):

Warszawa, dnia 8 września 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Mariana Lewickiego, złożone na 68. posiedzeniu Senatu w dniu 12 sierpnia 2004 r., dotyczące kwestii związanych z finansowaniem opieki nad zabytkami, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.

Prawdą jest, że przepis art. 73 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami pozwala na przyznawanie m.in. jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytkach będących ich własnością lub znajdujących się w ich posiadaniu. Należy jednakże wskazać, że przepis art. 80 tej ustawy upoważnił Ministra Kultury do określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowych warunków i trybu udzielania dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Określenie zatem w rozporządzeniu z dnia 10 maja 2004 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków (Dz.U. Nr 124, poz. 1303) szczegółowych warunków udzielania takiej dotacji nie narusza przepisów ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Należy ponadto podkreślić, że wyłączenie możliwości występowania z wnioskiem o udzielenie dotacji przez wnioskodawcę, którego działalność jest finansowana ze środków publicznych, dotyczy tylko dofinansowania prac przeprowadzonych w okresie 3 lat poprzedzających rok złożenia wniosku, czyli tzw. refundacji. Należy bowiem stwierdzić, iż wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich czy robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków przez podmiot, którego działalność jest finansowana ze środków publicznych, wiązałoby się z wydatkowaniem przez taki podmiot na ten cel środków publicznych, które następnie byłyby refundowane ponownie ze środków publicznych. Powyższe stanowiłoby zatem podwójne finansowanie tego samego zadania ze środków publicznych, co jest sprzeczne z zasadami gospodarki budżetowej, w szczególności z ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.).

Natomiast w świetle obowiązujących przepisów brak jest przeciwwskazań do ubiegania się przez wnioskodawców, których działalność jest finansowana ze środków publicznych, o udzielenie dotacji celowych na planowane prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

Pozwalam sobie wyrazić nadzieję, że przedstawione wyżej wyjaśnienia przyjmie Pan Marszałek do akceptującej wiadomości.

Wyrazy szacunku
z up. MINISTRA KULTURY
PODSEKRETARZ STANU
Ryszard Mikliński


Oświadczenie