Oświadczenie


Minister Środowiska przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Lewickiego, złożone na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 67):

Warszawa, dnia 24 sierpnia 2004 r.

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z pismem BPS/OSK-043-348-04 z 3 sierpnia 2004 r. przekazuję poniżej swoje stanowisko wobec oświadczenia senatora Mariana Lewickiego złożonego podczas 67. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 lipca 2004 r.

Resort środowiska już od wielu lat prowadzi działania edukacyjne oraz promocyjno-informacyjne związane z tematyką konsumencką.

Już w 1996 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we współpracy z Narodową Fundacją Ochrony Środowiska oraz Telewizją Polską S.A. prowadził całoroczną kampanię "Rady na Odpady".

W 1999 roku Ministerstwo Środowiska uczestniczyło w realizacji trzech spotów telewizyjnych zachęcających do ograniczania ilości odpadów przez stosowanie toreb wielokrotnego użytku.

Corocznie w trakcie akcji "Sprzątanie Świata - Polska" organizowane są całodniowe wejścia antenowe w telewizji, w trakcie których wiele uwagi poświęca się zapobieganiu powstawaniu odpadów oraz ich selektywnej zbiórce. Od kilku lat w czasie festynu kończącego centralne obchody Dnia Ziemi (co rok w kwietniu na Polach Mokotowskich w Warszawie), oprócz wielu różnorodnych działań edukacyjnych, prowadzona jest akcja "Drzewko za szkło i makulaturę", która niezmiennie cieszy się ogromnym zainteresowaniem uczestników festynu.

Oba powyższe przedsięwzięcia są wspierane organizacyjnie i finansowo przez resort środowiska.

Ponadto Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programów priorytetowych w dziedzinie edukacji ekologicznej, dofinansowuje szereg działań dotyczących tematyki konsumenckiej. Są to między innymi:

- "Butelko Zwrotna Wróć" - kampania na rzecz promocji opakowań zwrotnych prowadzona przez Towarzystwo na Rzecz Ziemi w Oświęcimiu;

- "Błękitny Kciuk" - kampania promująca mądre gospodarowanie zasobami wody pitnej prowadzona przez Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Krakowie;

- "Razem chronimy Ziemię" - młodzieżowa kampania ekologicznego stylu życia prowadzona przez Fundację GAP Polska w Podkowie Leśnej;

- Cykl audycji radiowych "Odpady? mamy na to rady!" realizowanych przez Radio Merkury.

Oczywiście zarówno Ministerstwo Środowiska, jak i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pomimo coraz skromniejszych środków budżetowych przeznaczonych na edukację ekologiczną, nadal będą podejmowały dalsze działania promujące tematykę odpowiedzialnej konsumpcji. Dlatego też Ministerstwo dokłada wszelkich starań, by przy realizacji kolejnych zadań edukacyjnych móc skorzystać z funduszy Unii Europejskiej.

Na 2005 r. do realizacji ze środków IV Programu Indykatywnego Ekologicznego Funduszu Partnerskiego Phare zgłoszona została ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna kształtująca świadomość ekologiczną społeczeństwa polskiego w zakresie odpowiedzialnej (zrównoważonej) konsumpcji. Planujemy także realizację projektu pt. "Vademecum ekologiczne konsumenta" w ramach "Programu operacyjnego Mechanizmów Finansowych Europejskiego Obszaru Gospodarczego".

Zdając sobie sprawę ze znaczenia jakie ma dla stanu środowiska edukacja społeczeństwa, liczę na większy niż dotychczas udział Telewizji Polskiej S.A. oraz Polskiego Radia, jako mediów realizujących misję publiczną, w działaniach na rzecz szerzenia wiedzy o ochronie środowiska, w tym zrównoważonej konsumpcji.

Z poważaniem

z up. MINISTRA

SEKRETARZ STANU

dr hab. Krzysztof Szamałek


Oświadczenie