Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 63. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64), przekazał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad:

Warszawa, 2004.06.30

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Mariana Lewickiego, podczas 63 posiedzenia Senatu RP w dniu 3.06.2004 r. w sprawie podziału środków uzyskanych z Banku Światowego w ramach pożyczki na remonty dróg, skierowane w dniu 8.06.2004 r. do Ministra Infrastruktury Krzysztofa Opawskiego, uprzejmie wyjaśniam.

Projekt Utrzymania i Rehabilitacji Dróg (znany też pod roboczą nazwą III Projektu Drogowego) jest pożyczką Banku Światowego na sumę 100 mln EUR. Pożyczka ta ujęta jest w rezerwie celowej budżetu państwa, gdzie przewidziano dla niej sumę 415 mln PLN. Pożyczka stanowić ma 67% nakładów na odnowy i remonty dróg, budżet państwa zobowiązany jest pokryć pozostałe 33% nakładów.

Pożyczka składa się z 4 części. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje trzy z jej części:

- Część B - program Utrzymania i Rehabilitacji Dróg,

- Część A - Plan Działań Modernizacyjnych GDDKiA,

- Część D - Zaangażowanie Sektora Prywatnego na sumę 94,5 mln EUR.

Część C pożyczki - Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - na sumę 4,5 mln EUR realizuje Sekretariat Krajowej Rady Ruchu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (SKRBRD).

Opłata wstępno-końcowa projektu stanowi 1 mln EUR.

W ramach Programu Utrzymania i Rehabilitacji dróg (Części B Projektu), GDDKiA otrzymała z Banku Światowego 92% ze 100 mln EUR, czyli 381,8 mln zł, z budżetu państwa zaangażowała 86,648 mln zł, łącznie jest to kwota 468,448 mln zł.

Podział środków finansowych na zadania realizowane w terenie przez Oddziały GDDKiA, wykonany został, zgodnie z wymaganiami Banku Światowego, w oparciu o wskaźniki uzyskane z dwóch systemów: HDM-4 oraz SOSN.

System HDM - (Highway Development and Management), to system służący do usprawnienia metod stosowanych do wyznaczania priorytetów i programowania wydatków na drogownictwo. System działa na trzech poziomach projektu, programu i strategii. Podstawą projektową systemu jest ocena poszczególnych odcinków drogi, w tym nawierzchni, konstrukcji całego korpusu drogowego, analiza pasa drogowego a także kosztów odpowiednich zabiegów i inwestycji. Na etapie programu ustalane są odcinki jednorodne, uśrednia się stan nawierzchni, ustala dominujące konstrukcje oraz przybliżone koszty zabiegów. W oparciu o programy, tworzy się strategię opartą o: wybór odcinków reprezentatywnych, klasy stanu nawierzchni, klasy nośności i uśrednione koszty zabiegów.

System HDM jest tworzony i udoskonalany od wielu lat, cechuje go zaangażowanie najlepszych ośrodków badawczych, liczne eksperymenty polowe oraz możliwość zastosowania wbudowanych modeli: degradacji nawierzchni, kosztów użytkowników, kosztów społecznych i środowiska, poprawy stanu nawierzchni po zabiegach.

System oceny stanu nawierzchni (SOSN) jest podstawowym narzędziem wspomagającym planowanie remontów dla sieci dróg krajowych o nawierzchni bitumicznej. Na podstawie corocznych, kompleksowych pomiarów cech eksploatacyjnych nawierzchni takich jak wskaźnik spękań, równość, głębokość kolein, szorstkość i stan powierzchni oraz danych z Generalnego Pomiaru Ruchu, system umożliwia opracowanie zestawień na temat aktualnego stanu technicznego nawierzchni.

Stan techniczny sieci drogowej nie jest jednolity w poszczególnych województwach. Lokalizacja odcinków dróg w stanie określonym w systemie jako zły, rozkłada się różnie w skali całego kraju. Na załączonym rysunku przedstawiono graficznie natychmiastowe potrzeby remontowe, ilustrując stosunek długości sieci w stanie złym do długości sieci administrowanej w danym województwie: wielkość koła na wykresie odpowiada długości administrowanej sieci a wycinek w kolorze czerwonym oznacza część dróg w złym stanie technicznym.

Do podziału środków finansowych na poszczególne Oddziały GDDKiA, użyto wskaźników odnoszących się do długości sieci wymagającej zabiegów natychmiastowych, skorygowanych dodatkowo poprzez inne składniki, m.in. pomierzony średni ruch pojazdów ciężkich.

Celem przyjęcia takich zasad jest doprowadzenie do w miarę jednolitego standardu całej sieci dróg krajowych, co jest nadrzędnym celem naszej organizacji.

W oparciu o wskaźniki uzyskane w 2003 roku, dokonano przydziału funduszy na poszczególne zadania. W marcu br. ustalona została lista 112 zadań z zakresu odnów nawierzchni i remontów dróg do realizacji w bieżącym roku na całej sieci dróg krajowych, z czego 13 zadań na kwotę 24 795 tys. zł będzie zrealizowanych na terenie woj. dolnośląskiego.

Z wyrazami szacunku

Dariusz Skowroński


Oświadczenie