Minister Infrastruktury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 62. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63):
Warszawa, 7 czerwca 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na pismo znak BPS/DSK-043-225-04 z dnia 25 maja br., dotyczące oświadczenia złożonego przez Senatora Mariana Lewickiego podczas 62 posiedzenia senatu RP w dniu 20 maja br. w sprawie programu CRCO niniejszym wyjaśniam, co następuje.
Polska złożyła aplikację o przystąpienie do EUROCONTROL w roku 1998, mając na uwadze związaną z tym faktem konieczność przystąpienia do systemu CRCO (Central Route Charges Office - Centralnego Biura Opłat Trasowych). Komisja EUROCONTROL - organ odpowiedzialny za generalną politykę tej organizacji, zdecydowała wtedy, że techniczna integracja Polski z ww. systemem nastąpi po złożeniu dokumentów ratyfikacyjnych, w uzgodnionym przez strony terminie i na podstawie określonej procedury obowiązującej w tym systemie.
Na spotkaniu przedstawicieli Urzędu Lotnictwa Cywilnego i P.P. "Porty Lotnicze" z przedstawicielami EUROCONTROL, które miało miejsce w Warszawie w dniu 11.09.2003 r., uzgodniono wstępnie, że strona polska może ubiegać się o dwuletni okres przejściowy na przygotowanie się do pełnej integracji technicznej z systemem Centralnego Biura Opłat Trasowych. Bieg okresu przejściowego ma się rozpocząć od wejścia w życie umowy wielostronnej w sprawie opłat trasowych, które nastąpi pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po złożeniu dokumentów ratyfikacyjnych. Okres ten nie może jednak przekroczyć dwóch lat.
Po złożeniu dokumentów ratyfikacyjnych aktów prawnych warunkujących przystąpienie Polski do EUROCONTROL, na wspólnym posiedzeniu stron zostaną uzgodnione szczegóły naszej współpracy z systemem Centralnego Biura Opłat Trasowych (CRCO) w okresie przejściowym. Strona polska jest zobowiązana do przedstawienia wraz z dokumentami ratyfikacyjnymi wniosku o okres przejściowy wraz z uzasadnieniem.
Ostateczna decyzja o przyznanie dwuletniego okresu przejściowego po akceptacji przez Poszerzony Komitet ds. Opłat Trasowych i Tymczasową Radę, zostanie podjęta na pierwszym posiedzeniu Poszerzonej Komisji (organu decyzyjnego, którego członkami są ministrowie transportu państw członkowskich), po przystąpieniu Polski do EUROCONTROL.
Od 1995 roku z państw przystępujących do Centralnego Biura Opłat Trasowych (CRCO) najdłuższy okres przejściowy uzyskały: Rumunia (16 miesięcy), Albania (15 miesięcy), Szwecja (13 miesięcy) i Finlandia (12 miesięcy). W stosunku do innych państw okres ten nie przekroczył 10 miesięcy. W tej sytuacji akceptację dla 24-miesięcznego okresu przejściowego dla Polski można uznać za znaczący sukces.
Z wyrazami szacunku
MINISTER INFRASTRUKTURY
z up. SEKRETARZ STANU
Andrzej Piłat