Oświadczenie


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, dnia 29 kwietnia 2004 r.

Pan
Ryszard Jarzembowski
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pana senatora Mariana Lewickiego złożone na 56 posiedzeniu Senatu w dniu 12 lutego 2004 r. odnośnie niewłaściwych praktyk stosowanych przez notariuszy przy naliczaniu taksy notarialnej uprzejmie wyjaśniam:

§ 17ust. 1 upoważniający notariusza do ustalenia wynagrodzenia wyższego niż maksymalna stawka wynagrodzenia przewidziana za daną czynność do dwukrotnej wysokości maksymalnej stawki został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 2 października 2001 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie taksy notarialnej (Dz. U. Nr 115, poz. 1233) i był od momentu jego obowiązywania (25 października 2001 r.) krytykowany przez szeroką opinię publiczną.

Rozporządzenie w sposób drastyczny podwyższało maksymalne stawki wynagrodzenia przez usunięcie treści § 2 ust. 2 ograniczającego wynagrodzenie do 5000 zł.

Wskutek zaskarżenia art. 5 Prawa o notariacie i rozporządzenia przez Rzecznika Praw Obywatelskich, Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 10 grudnia 2003 r. uznał rozporządzenie jak i art. 5 Prawa o notariacie za niezgodne z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP i orzekł o utracie ich mocy z dniem 30 czerwca 2004 r.

Należało - uwzględniając zasadnie podnoszony przez Rzecznika Praw Obywatelskich, zgodnie z opinią publiczną postulat obniżenia niektórych stawek za czynności notarialne - znowelizować tenże art. 5 ustawy - Prawo o notariacie oraz rozporządzenie w sprawie taksy notarialnej.

Oba projekty nowelizacji w dniu 23 marca 2004 r. zostały przedłożone przez Radę Ministrów Sejmowi.

Wśród szeregu zmian wprowadzonych w rozporządzeniu podkreślić należy, że odstąpiono od pojęcia "taksy notarialnej", a przyjęto tytuł tego aktu: "w sprawie ustalenia maksymalnych stawek za czynności notarialne".

Projekt zakłada m.in. skorygowanie stawek w odniesieniu do obecnie obowiązującego rozporządzenia, tj. po nowelizacji z października 2001 r. w ten sposób, że co do zasady przyjmuje stawki z rozporządzenia obowiązującego od maja 1997 r. powiększone o wskaźnik inflacji za lata 1997-2003 (ok. 42%).

Zasadą jest, że przyjęte w ten sposób stawki przewyższają, w niektórych przypadkach nawet znacznie stopień inflacji. Co szczególnie istotne - ustalono wysokość maksymalnego wynagrodzenia za czynność notarialną w wysokości nie przekraczającej 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku ogłaszanego dla celów emerytalnych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Monitor Polski (około 13.200 zł).

Projekt przewiduje ponadto uchylenie § 17 ust. 1 rozporządzenia, który dawał możliwość podwyższenia maksymalnej stawki wynagrodzenia do dwukrotnej jej wysokości.

Obydwa powyższe ograniczenia przewidziane w projekcie rozporządzenia są zgodne z wytycznymi zawartymi w uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 10 grudnia 2003 r.

Z poważaniem

Tadeusz Wołek


Oświadczenie