Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Lewickiego, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54):

Warszawa, 26 lutego 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszał
ek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Mariana Lewickiego z dnia 9 stycznia 2004 r., przekazane przy piśmie znak: BPS/DSK-043-17/04 z dnia 14 stycznia 2004 r. w sprawie egzekwowania od świadczeniodawców realizacji obowiązku zapewnienia dziennej i nocnej pomocy wyjazdowej, proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Realizacja świadczeń zdrowotnych przez świadczeniodawców na rzecz osób ubezpieczonych następuje na podstawie umów zawieranych z Narodowym Funduszem Zdrowia. W ramach zawartych umów o udzielenie świadczeń zdrowotnych prawo do nich mają ubezpieczeni w Narodowym Funduszu Zdrowia. Zgodnie z art. 77 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391 z późn. zm.), zawieranie przez Fundusz umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych odbywa się po przeprowadzeniu postępowania w trybie konkursu ofert lub rokowań.

Narodowy Fundusz Zdrowia w dniu 10 października 2003 r. ogłosił konkurs ofert na realizację świadczeń zdrowotnych finansowanych w roku 2004 w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. W dniu 21 listopada 2003 r. upłynął ostateczny termin składania ofert przez świadczeniodawców.

Wyniki pierwszego etapu postępowania konkursowego pokazały, że w niektórych województwach znaczna część świadczeniodawców podstawowej opieki zdrowotnej, szczególnie lekarzy opieki podstawowej, zrzeszonych w Porozumieniu Zielonogórskim, nie przystąpiła do konkursu.

Narodowy Fundusz Zdrowia mając na uwadze dobro ubezpieczonych niezwłocznie rozpoczął postępowanie uzupełniające w formie konkursu ofert lub rokowań. Zaproszenie do rozmów zostało skierowane do wszystkich świadczeniodawców.

W związku z przedłużającym się procesem kontraktowania oraz zapowiedzią zamknięcia gabinetów lekarskich w nowym roku, zapewnienie pacjentom właściwego dostępu do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej stało się pierwszoplanowym celem działań Ministra Zdrowia i Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Rozpoczęto rozmowy z przedstawicielami Porozumienia Zielonogórskiego, protestującymi przeciwko nowym zasadom kontraktowania opieki podstawowej, w celu uzgodnienia wspólnego stanowiska stron w odniesieniu m.in. do dwóch najistotniejszych spornych problemów: finansowania kosztów transportu medycznego oraz organizacji opieki całodobowej przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.

W dniu 6 stycznia 2004 roku, w wyniku wielogodzinnych negocjacji prowadzonych przez Ministra Zdrowia zawarto porozumienie, które jest podstawą rozpoczęcia udzielania świadczeń zdrowotnych przez świadczeniodawców Porozumienia Zielonogórskiego na uzgodnionych zasadach. Dokonane ustalenia zmierzają w szczególności do odrębnego kontraktowania opieki lekarskiej w porze nocnej i w dni świąteczne.

W tym samym dniu Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia podjął uchwalę, w myśl której, zgodnie z kompetencjami oraz zasadą równego traktowania świadczeniodawców, Zarząd NFZ uwzględni ustalenia dokonane pomiędzy Ministrem Zdrowia i przedstawicielami Porozumienia Zielonogórskiego w przypadku przystąpienia świadczeniodawców reprezentowanych przez Porozumienie do postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielenie świadczeń zdrowotnych w roku 2004.

Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia 27 stycznia br. podjął uchwałę w sprawie wzorów aneksów do umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych uwzględniającą postanowienia porozumienia zawartego 6 stycznia 2004 roku między Ministrem Zdrowia a przedstawicielami Porozumienia Zielonogórskiego. W chwili obecnej wszyscy świadczeniodawcy są w trakcie podpisywania aneksów, które znoszą obowiązek zapewnienia całodobowej opieki i transportu sanitarnego w ramach umowy na podstawową opiekę zdrowotną.

Zgodnie z porozumieniem z dnia 6 stycznia 2004 r., transport sanitarny oraz całodobowa opieka stacjonarna i wyjazdowa są kontraktowane jako osobne świadczenia. W drodze konkursu ofert i rokowań mogą być one kontraktowane nie tylko przez lekarzy rodzinnych, ale także przez innych świadczeniodawców.

W dniu 3 lutego 2004 roku Zarząd NFZ uchwałą Nr 29/2004 upoważnił dyrektorów oddziałów wojewódzkich do przeprowadzenia konkursów ofert w zakresie nocnej i świątecznej ambulatoryjnej opieki lekarskiej, nocnej i świątecznej wyjazdowej opieki lekarskiej oraz transportu sanitarnego.

Następnie Zarząd NFZ uchwałą z dnia 6 lutego br. przyjął korektę planu finansowego, w której uwzględniono odrębne kontraktowanie świadczeń nocnej i świątecznej ambulatoryjnej opieki lekarskiej, transportu sanitarnego oraz nocnej i świątecznej wyjazdowej opieki lekarskiej. Ogółem na ten cel przeznaczono 300 351 tys. zł i w znowelizowanym planie finansowym dokonano podziału tych środków między poszczególne województwa. Kwota, którą Narodowy Fundusz Zdrowia przeznaczył na sfinansowanie skutków porozumienia zawartego z lekarzami 6 stycznia 2004 roku, pochodzi głównie z przesunięć w planie finansowym Funduszu oraz z budżetu Ministra Zdrowia.

Zmieniony - pod kątem zabezpieczenia finansowego Porozumienia Zielonogórskiego plan finansowy, został przeze mnie podpisany i obecnie znajduje się w podpisie u Ministra Finansów.

W świetle powyższego porozumienie zawarte z lekarzami 6 stycznia 2004 roku jest realizowane w całym kraju, choć jeszcze nie we wszystkich oddziałach Funduszu doszło do podpisania umów i aneksów, gdyż w realizacji ustaleń porozumienia występowały problemy i proces kontraktowania świadczeń nie został jeszcze zakończony.

Mam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia rozwieją obawy i zaniepokojenie Pana Senatora, co do stanu zabezpieczenia jak i możliwości egzekwowania od świadczeniodawców realizacji obowiązku zapewnienia dziennej i nocnej pomocy wyjazdowej.

Z poważaniem

Leszek Sikorski


Oświadczenie